ojbirke Startet 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2016 Løsnet bunnpanna på en Volvo Penta D1 30, og fant noen aluminiums-deler som lå i bunnpanna. Det var en stor del pluss små fragmenter av denne. (Bilder finnes nederst i innlegget). Flere motor-kyndige har kikket på delene uten å kunne identifisere de. Forhandler i Bergen inkludert. Bruddflaten på delen ser gammelt ut, så delen har nok ligget lenge i bunnpannen. Det er ingen problemer med drift av motoren. Motoren starter som den skal, og vi har aldri hatt noen som helst drifts problemer. Motoren har aldri vært demontert, og ingen av boltene på motoren har spor av å ha vært løsnet. Ettersom ingen kan identifisere delene begynner vi å mistenke at dette er deler som har fulgt med motoren siden den var ny. I følge Volvo Penta leverandør, er det svært få aluminiums-deler i motoren, så jeg mener derfor det burde vært en svært enkel sak å identifisere delen. Iallefall så lenge det ikke er en del som har fulgt med siden motoren var ny. Dvs. ett fremmedlegeme som har havnet i motoren under produksjon. Håper noen kan være behjelpelig med å identifisere delen, eventuelt har gode tips for videre feilsøking. Bilder av største delen som lå i bunnpanna: Sitér dette innlegget Link to post
olla Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Kan det være deler av nummer 21 på bildet på lnken? I så fall et problem :) https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746500-21-8302.aspx Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Det er nok ikke en del av råden, den er laget av smidd stål. Da ligner det mere på et stempelskjørt.... Sitér dette innlegget Link to post
olla Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Det kan stemme, d1-30 har alu stempler. Fortsatt ikke bra Sitér dette innlegget Link to post
mwigg3 Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Alu? Stempel må jo være kromnikkel? Sitér dette innlegget Link to post
mwigg3 Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Ser ut som ett stempel ja.. Sitér dette innlegget Link to post
hasper@online.no Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Er for rette kanter til å kunne stamme fra stempel tror jeg. Ser ut om den har støttet en eller annen roterende aksling med kast i ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 (redigert) Litt merkelig fasong til å være fra stempel men det maskinerte området kan jo minne om festet for krysspinnen med utfresing for segerring. At motoren skal kunne ha gått med 1,5 stempel virker jo usannsynlig. Krysspinnen overfører jo hele kraften fra kompresjonen til råden så delen må evt. komme fra en annen motor og må ha ligget der fra fabrikken. Olla sin teori har jeg liten tro på, lagerbukker er vel alltid maskinert fra smidd stål (trur eg...) Edit: Fra verkstedhånbok: Piston pins Diameter, mm (in) D1-30-A, D2-40-A ................................................................... 20.996 – 21.002 (0.8266 – 0.8269) Service limit ...................................................................... 20.98 (0.826) Clearence between hole and pin, all engines, mm (in) ........... –0.004 to +0.004 (–0.00016 to +0.00016) Service limit ...................................................................... 0.02 (0.0008) C Passer meget bra med målene fra bildene dine. Redigert 15.Juli.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Synes det ser veldig ut som en del av stempelet. Nærmere bestemt der hvor 28 peker på i linken over. Sitér dette innlegget Link to post
olla Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 (redigert) Redigert: er det spon i oljefilteret også? Redigert 15.Juli.2016 av olla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Kan jeg få spørre hva som var foranledningen til at du tok ned bånnpanna? Da har du jo samtidig mulighet til å se stemplene undenifra. Bilder jatakk! Sitér dette innlegget Link to post
ojbirke Svart 16.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 bunnpannen ble tatt av grunnet ett plastrør som slet under utsuging av olje. Tok noen bilder, men de ble dessverre ikke så bra. (dårlig kamera og dårlig plass til å ta bilder.) Legger ved noen av de iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Det ligner unægteligt en del af et stempel og det ligner meget det område, som punkt 28 peger på i linket (som Big Horn påpeger). MEN: Som jeg ser billedet, så er det hul ikke lige/ret, men har en krumning, således at hullet i den ene ende er rundt 20mm mens hullet i den anden ende er rundt 10mm. Det er muligt det er et fototeknisk problem, altså et synsbedrag, men hvis det hul virkelig ikke har samme dimension hele vejen igennem, så har jeg meget svært ved at tro det er en del af et stempel. En krydspind kan normalt presses hele vejen igennem fra begge sider af stemplet? Hasper@online.no er inde på det har været base for en aksel. Det passer bedre med formen på stykket; mit bud er, at det er et stykke fra et værktøj, som er anvendt på fabrikken under fremstillingen. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 (redigert) Jeg tror jeg hadde sendt bilde til Volvo Penta i Sverige. De må kunne finne ut om dette er en del av motoren eller et fremendlegme som er gjenglemt under produksjon. Stempel teorien stiller jeg meg tvilende til da motoren neppe hadde virket uten skjørtebank av en annen verden.Det kan jo være endel av et stempel men neppe et av stemplene som er montert i motoren Redigert 16.Juli.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ojbirke Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Ser av andre poster at ofte er hovedsvaret fra Volvo Penta i Sverige å kontakte lokal forhandler, men skader selvsagt ikke å prøve. Takker for alle forslag. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) Tror du får ett bedre/raskere svar ved å vri veiva slik at du kan få studert undersiden av hvert enkelt stempel. Det ser veldig ut som det er der delen din stammer fra. Hvordan skal VP vite om dette er noe de har mistet oppi ved produksjon, lite trolig at det ligger avknekte aluminiumsbiter å slenger inne i monterigshallen. Det er vel ikke VP som produserer denne motoren, de kjøper den av en annen produsent og får den grønnmalt. Redigert 17.Juli.2016 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Svee Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) Hei! Tror ikke den biten kommer fra et stempel - likner ikke i det hele tatt! Derimot har du en kamaksel som er lagret i blokka, og tror metallbiten - som tydeligvis inkluderer en del av en "lagerbane" - må komme derfra. Hvis det er slik, vil et av lagrene for kamakselen være mer eller mindre "ute av drift", og da får kamakselen uforutsette påkjenninger - med mulighet for brekkasje - og bråstopp. Tror jeg ville tatt av bunnpanna igjen og sjekket dette pånytt med speile eller fotoapparat - slik at du får et sikkert svar på om det er en alvorlig feil eller ikke! Hvis blokka ikke er av aluminium eller annet lettmetall så gjelder selvfølgelig ikke ovennevnte resonnement! Redigert 17.Juli.2016 av Svee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Dette er temmelig sikkert en del av et stempel der det maskinerte leiet er for kryssbolten som noen har vært inne på. Men om det tilører din motor er jo en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Har du sett på Motor festene og gir kase (gjennom føring til girskift ) og start Motor dynamo og vannpumpe og andre blanke ting i alu? Den Vile vel blit lit brun av olje om de hadde logge ei stund i bunnpanna? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 I mitt hode ser dette helt klart ut som en del av et stempel! Sjekk stemplene grundig fra undersiden, så finner du nok ut hvilket. Og ikke start opp motoren igjen før nytt stempel er på plass! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DieselDahl Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Her er et bilde av et stempel som riktignok er til perkins men ser ganske likt ut Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 I mitt hode ser dette helt klart ut som en del av et stempel! Sjekk stemplene grundig fra undersiden, så finner du nok ut hvilket. Og ikke start opp motoren igjen før nytt stempel er på plass! til slike jobber er nok et slikt kamera kjekt å ha: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Inspeksjonskamera-USB-2000034725/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dieselboy Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Dette er helt klart en bit av stempelet, der hvor piston pin går igjennom stempel. Det stemmer med målet som er oppgitt for piston pin for D1-30. Har sett i workshop manual, tekniske spesifikasjoner. 20,996 - 21,002 mm Sitér dette innlegget Link to post
ojbirke Svart 28.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2016 Da er motoren demontert og det stemmer som mange sier at dette er del av ett stempel. Dessverre var det også laget to store riper i sylinderveggen, slik at reparasjon av motor ble forholdsvis kostbart. (Boring og innsetting av foring, nytt stempel og alt som hører til) Ny motor er derfor kjøpt inn og blir installert disse dager. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2016 Flott du ikke kjørte videre med det da, det kunne blitt en skikkelig bråstopp! Men motoren må vel kunne la seg overhale billigere enn markedsprisen for en brukt slik?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.