Jump to content

Volvo Penta D1 30 Ukjente Aluminiumsdeler i bunnpanna på motoren


ojbirke

Recommended Posts

Løsnet bunnpanna på en Volvo Penta D1 30, og fant noen aluminiums-deler som lå i bunnpanna. Det var en stor del pluss små fragmenter av denne. (Bilder finnes nederst i innlegget).

 

Flere motor-kyndige har kikket på delene uten å kunne identifisere de. Forhandler i Bergen inkludert. 

 

Bruddflaten på delen ser gammelt ut, så delen har nok ligget lenge i bunnpannen. Det er ingen problemer med drift av motoren. Motoren starter som den skal, og vi har aldri hatt noen som helst drifts problemer. Motoren har aldri vært demontert, og ingen av boltene på motoren har spor av å ha vært løsnet.

 

Ettersom ingen kan identifisere delene begynner vi å mistenke at dette er deler som har fulgt med motoren siden den var ny. I følge Volvo Penta leverandør, er det svært få aluminiums-deler i motoren, så jeg mener derfor det burde vært en svært enkel sak å identifisere delen. Iallefall så lenge det ikke er en del som har fulgt med siden motoren var ny. Dvs. ett fremmedlegeme som har havnet i motoren under produksjon.

 

Håper noen kan være behjelpelig med å identifisere delen, eventuelt har gode tips for videre feilsøking.

 

Bilder av største delen som lå i bunnpanna:

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

Link to post

Litt merkelig fasong til å være fra stempel men det maskinerte området kan jo minne om festet for krysspinnen med utfresing for segerring. At motoren skal kunne ha gått med 1,5  stempel virker jo usannsynlig. Krysspinnen overfører jo hele kraften fra kompresjonen til råden så delen må evt. komme fra en annen motor og må ha ligget der fra fabrikken.

Olla sin teori har jeg liten tro på, lagerbukker er vel alltid maskinert fra smidd stål (trur eg...)

Edit:

Fra verkstedhånbok:

Piston pins Diameter, mm (in) D1-30-A, D2-40-A ................................................................... 20.996 – 21.002 (0.8266 – 0.8269)

Service limit ...................................................................... 20.98 (0.826)

Clearence between hole and pin, all engines, mm (in) ........... –0.004 to +0.004 (–0.00016 to +0.00016)

Service limit ...................................................................... 0.02 (0.0008) C

 

Passer meget bra med målene fra bildene dine.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Det ligner unægteligt en del af et stempel og det ligner meget det område, som punkt 28 peger på i linket (som Big Horn påpeger). MEN: Som jeg ser billedet, så er det hul ikke lige/ret, men har en krumning, således at hullet i den ene ende er rundt 20mm mens hullet i den anden ende er rundt 10mm. Det er muligt det er et fototeknisk problem, altså et synsbedrag, men hvis det hul virkelig ikke har samme dimension hele vejen igennem, så har jeg meget svært ved at tro det er en del af et stempel. En krydspind kan normalt presses hele vejen igennem fra begge sider af stemplet?

 

Hasper@online.no er inde på det har været base for en aksel. Det passer bedre med formen på stykket; mit bud er, at det er et stykke fra et værktøj, som er anvendt på fabrikken under fremstillingen.

Link to post

Jeg tror jeg hadde sendt bilde til Volvo Penta i Sverige.

De må kunne finne ut om dette er en del av motoren eller et fremendlegme som er gjenglemt under produksjon.

Stempel teorien stiller jeg meg tvilende til da motoren neppe hadde virket uten skjørtebank av en annen verden.
Det kan jo være endel av et stempel men neppe et av stemplene som er montert i motoren

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Tror du får ett bedre/raskere svar ved å vri veiva slik at du kan få studert undersiden av hvert enkelt stempel.

 

Det ser veldig ut som det er der delen din stammer fra.

 

Hvordan skal VP vite om dette er noe de har mistet oppi ved produksjon, lite trolig at det ligger avknekte aluminiumsbiter å slenger inne i monterigshallen.

 

Det er vel ikke VP som produserer denne motoren, de kjøper den av en annen produsent og får den grønnmalt.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Hei!

Tror ikke den biten kommer fra et stempel - likner ikke i det hele tatt! Derimot har du en kamaksel som er lagret i blokka, og tror metallbiten - som tydeligvis inkluderer en del av en "lagerbane" - må komme derfra. Hvis det er slik, vil et av lagrene for kamakselen være mer eller mindre "ute av drift", og da får kamakselen uforutsette påkjenninger - med mulighet for brekkasje - og bråstopp.

Tror jeg ville tatt av bunnpanna igjen og sjekket dette pånytt med speile eller fotoapparat - slik at du får et sikkert svar på om det er en alvorlig feil eller ikke!

Hvis blokka ikke er av aluminium eller annet lettmetall så gjelder selvfølgelig ikke ovennevnte resonnement!

Redigert av Svee (see edit history)
Link to post

I mitt hode ser dette helt klart ut som en del av et stempel! Sjekk stemplene grundig fra undersiden, så finner du nok ut hvilket. Og ikke start opp motoren igjen før nytt stempel er på plass!

 

 

til slike jobber er nok et slikt kamera kjekt å ha:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Inspeksjonskamera-USB-2000034725/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 5 måneder senere...

Da er motoren demontert og det stemmer som mange sier at dette er del av ett stempel. Dessverre var det også laget to store riper i sylinderveggen, slik at reparasjon av motor ble forholdsvis kostbart. (Boring og innsetting av foring, nytt stempel og alt som hører til)

 

Ny motor er derfor kjøpt inn og blir installert disse dager.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...