Jump to content

Feil temperaturmåling

Vega

Recommended Posts

Jeg har installert er Faria temp. instrument, med en standard føler. Etter ca et kvarters kjøring på moderat turtall så viser meteret et sted mellom 100 og 120 grader C, nåla på meteret vibrerer, øker jeg turtallet stiger meteret ytterligere. Når jeg slår av motoren, så faller instrumentet til ca 80 grader C. Jeg har kontrollert temperaturen med et vanlig sprittermometer, og ca 80 grader er riktig. Jeg har forsøkt å bruke skjermet kabel fra temp føler til meter, hvor skjermen ble jordet i instrumentpanelet. Jeg har også gjort det samme med kabelen fra generator til turteller, men fortsatt er temperaturvisningen helt feil under kjøring, og riktig når motoren er av. Er det noen som har gode forslag til hva årsaken kan være og hvordan jeg kan omgå eller løse problemet? Et er ganske ubehagelig å ikke kunne stole på temp.måleren for da har jeg ikke kontroll på om noe er alvorlig galt.

Vega

Jeg har også et spørsmål her, Når jeg kjørte huwaen hjem så spratt tempraturen opp til 115-120 grader. Jeg stoppet selvfølgelig lot båten stå og bli kald når jeg vrei om tenninga igjen så starter den på 60 grader, og går opp til ca 120 når den blir varm, kjente på varmeveksler den kunne jeg legge hånda oppå uten store problemer, eksosen spytter lunket vann, skrudde av påfyllingslokket og det var ingen tegn til koking. Her må det vel være føleren som viser feil?. Ga tilslutt F.. og la meg på 1600 Omdr. Og tuslet hele veien fra sandefjord til Helgeroa i ca 5-6 knop..

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Jeg vet ikke hvilket fabrikat giveren er, men den skulle være "standard", og da den gir riktig temp når motoren ikke går, så tror jeg den er ok. Det er ingen store forbrukere i nærheten av temp.instrument, og med skjermet kabel fra giver til instrument, som er jordet på instrumentpanelet, så burde ikke eventuelle elektromagnetiske felt påvirke signalet. Jeg får til å måle spenninger og jordforbindelser med et oscilloskop, så får vi se hva som finnes av rariteter i signalveien.

Vega

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...