Jump to content

Perkins HT6.354 med ulyd/klakkelyd

Sakalav

Recommended Posts

Hei. Jeg har en perkins ht6-354 75 mod som inntil nylig har gått som en klokke. Den har i det siste begynt å fuske litt ved pådrag. Ok opp til 1000 o/min, etter det luggete gange en periode på noen minutter før den kom seg og gikk som normalt. Dette forverret seg sist tur, da fusket den mest på lave turtall, men gikk greit fra ca 1500 til 1900 (forsøkte ikke høyere turtall i frykt for å gjøre skikkelig skade, ville bare ha båten hjem i havn). Var i båten i dag og skiftet dieselfilter, ettersom alt peker i den retningen (har også bestilt test og rens/forebyggende for dieseldyr). Etter at den hadde gått noen minutter utviklet den en kraftig klakkelyd som er helt ny for meg og høres ganske ekkel ut. Filmet en liten snutt og la på youtube, så om noen hadde giddet å høre på dette og kanskje danne seg en formening om hva det kan være, hadde jeg vært takknemlig.

Hei!

Luft i dieselsystemet kan gi mye stygg motorgange, så sjekk pånytt at du ikke får inn luft i dieselsystemet - og luft godt på dieselfilter og -pumpe.

Etter å ha lyttet på videosnutten tror jeg du kan ha en defekt dyse. Prøv å løsne en og en dysemutter av gangen - du merker da at motoren får redusert turtallet noe når den kun går på 5 sylindere.

Om du løsner en dysemutter og ulyden helt forsvinner, da har du funnet den defekte dysa. Den dysa MÅ du selvfølgelig overhale straks - de andre bør du få sjekket samtidig når du først er igang!

Perkins er gode motorer - så du finner sikkert ut av dette!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...