Flammingokid Startet 14.Juli.2016 Del på Facebook Startet 14.Juli.2016 Oppdaget i dag litt "odør" fra batteriene - samtidig var en av de litt mere varmt enn de andre. Er det "normalt" eller er det fare? Agm Varta forbruk - 120 amp Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Knallgass? Hydrogen og oksygen..... ganske brannfarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Hvordan kan det skje på agm? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Beinfarlig! Ta batteriet ut av kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Et AGM batteri skal jo være tet og luktfritt. Knallgassen som utvikles under ladding skal jo omgjøres til vann inni batteriet og ikke komme ut. Kan du rett og slett ha et ødelagt batteri eller overlader du. Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Har helt ny profesjonelt installert lader - men batteriene er vel bikka 10 år... Det ble bedre da jeg kobla fra lader - var akkurat på toppladet når det lukta som verst Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 tyder vel på at batteriet blir ladet litt mer enn det setter pris på ..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Flammingokid Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Ok - kobler dette fra nå... Det er vel en grei indikasjon på at det er det røtne batteriet som er litt mere varmt enn de andre? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Det er livsfarlig. En liten gnist kan være nok. Hadde samme på mine euroglobe agm batterier. Ett av de ble veldig varmt. Gassen sto ut av det som en fontene. Hadde ikke vært i båten på en dag eller to.. gørrskummelt. Varmeren sto å gikk like ved. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Flammingokid Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Det gikk rett ut her nå... Var jo varmt som rakkern selv uten lading - var jo bare å hive det ut... De andre er ikke varme.. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Knallgass? Hydrogen og oksygen..... ganske brannfarlig. Ikke brannfarlig men svært eksplosjonsfarlig. Direkte lifsfarlig sammen med syra som spres om det eksploderer! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Har helt ny profesjonelt installert lader - men batteriene er vel bikka 10 år... Det ble bedre da jeg kobla fra lader - var akkurat på toppladet når det lukta som verst Og da skifter du vel alle, ikke bare det som tydeligvis har tatt kvelden? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Flammingokid Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Tar alle ja Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Antagelig har ei celle lagt på røret, og da har de andre cellene blitt overladet i laderens forsøk på å oppnå 14,4 V. Hvis hvilespenningen er god på de andre hadde jeg beholdt dem videre (hvis det er flere enn et). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Jeg har også opplevd dette. Derfor har jeg aldri på laderen om natta. Men du sikrer deg ikke mot knallgass bare ved å dra ut laderen. Lukten kan nesten likestilles med septik-lukt. Lifsfarlig å sove I denne gassen. Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Hvilespenning på de resterende er på 12,7 - forsøker å lade disse nå. Hvis disse da ikke utvikler varme eller lukt - kan jeg "friskmelde" disse da ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Ja, det mener jeg du kan. Det var Sønnak sine Nautilus dette skjedde med hos oss. De andre var ok etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Takk for god hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Knallgass 2H2 + O2 genereres i større mengder når et batteri overlades. Hydrogen er lettere enn luft og vil derfor stige opp. Enkel lufting over batteriene vil derfor redusere faren for eksplosjon. Men kjenner du lukten under lading så slår man av 230V til laderen først og deretter kobles laderen fra batteriet. Med en moderne pulslader skal ikke overladning kunne oppstå. Om du har en profesjonelt innstalert lader så har du en god grunn til å ta en prat med leverandøren. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Tror de fleste vanlige, også moderne ladere har problemer med å registrere alle feil som kan oppstå i batteriene, når flere batterier er paralellkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 4 parallelle koblefe dette... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Alle bly-syre baserte batterier - uansett design/kontruksjon har sikkerhetsventiler mot overtrykk som vil slippe ut gass ved overtrykk/overlading. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
pipe Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Enten har en celle tatt kvelden eller har batteriet sulfatert.Uansett er batteriet ferdig og må byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Tror nok en celle har tatt kvelden. Dersom batteriet bare er sulfatert vil raskt laderen tro at batteriet er fulladet og gå over i float. Om en celle er defekt vil laderen slite med å få opp spenningen, med det resultatet at de resterende cellene blir overladet og gasser. Hvilespenning på de resterende er på 12,7 - forsøker å lade disse nå. Hvis disse da ikke utvikler varme eller lukt - kan jeg "friskmelde" disse da ? Før du friskmelder dem bør du forsikre deg om hvor mye kapasitet de har igjen ved å ta en utladingstest. Det kan godt være at de fungerer normalt, tar lading, spenningen er normal osv. men at du kun har 30% igjen av kapasiteten, og da blir det stusselig med kapasitet ombord. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mask Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Tror de fleste vanlige, også moderne ladere har problemer med å registrere alle feil som kan oppstå i batteriene, når flere batterier er paralellkoblet. Er vel derfor det leveres temperatur sensorer for batterier og på den måten oppdage at noe er galt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.