Jump to content

Yanmar suger ikke opp fra tank. Feilkobling eller noe defekt?


MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Yanmar motor som jeg kjøpte tidligere i vår. Har kjørt ca 20 timer siden jeg fikk den. Alt har gått fint. Forrige helg ville den ikke dra på gir. Den gikk fint på tomgang, men døde med en gang jeg bikket 1000rpm på gir. Har byttet alt av dieselfiltre, men da jeg skulle suge diesel inn i filtrene oppdagen ejg at jeg ikke klarte å suge opp diesel fra tanken. Jeg skrudde så av VDO tankmåleren og kjente fort at det ikke var noe sugerør ned i tanken fra det hvor dieselslangen er koblet på. Se bilde. Den tilkoblingen nærmest VDO tankmåleren er koblet til forfilteret. Den andre tilkoblingen har en slange fra motoren og direkte på tank uten filter. Antar at dette er retur. Når jeg stikker et metallrør inn i tanken, kjenner jeg at det går et rør ned i tanken fra denne tilkoblingen.

 

Mine spørsmål;

 

1) Skal det være et sugerør med i tanken fra den tilkoblingen som ligger nærmest tankmåleren på bilde?

2) Kna det hende at forrige eier har forvekslet de to diselslangene, slik at returen er komlet der den skulle suge opp og visa vers? Jeg synes dette er merkelig ettersom jeg har kjørt 20t på den og fylt på nesten 30liter. Den tilkoblingen hvor sugesiden er koblet til ligger jo nærmest plan med topp tank. Så det er kun når tanken er 100 % det ville fungert å suge fra dette. 

 

For meg virker det som det skulle vært et sugerør fra den tilkoblingen nærmest VDO måleren, og at dette er brukket av. Kan dette erstattes og gjør det noe om det gamle røret blir liggende igjen i tanken?

 

https://goo.gl/photos/MNW7wrJCzXkyeusz8

 

https://goo.gl/photos/N7MHrzttSxK6dBr46

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at jeg ikke har byttet. Har det vært byttet, må de ha vært for 20h siden og nesten en full tank siden. Virker litt usannsynlgi at jeg har kjørt med feil tilkobling i 20 timer? Skal det være stigerør på begge tilkoblingene? 

Link to post
Share on other sites

Pilene på filteret peker i retning motor. Slangen som går bra tilkoblingen som har stigerør går direkte utenom filter til sylinderene. Slangen på tilkoblingen som ikke har stigerør, får fra grovfilter via forpumpen til dieselfilteret på motoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...