KapteinKris Startet 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2016 AMP lampe lyser men alt fungerer tipp topp. Bukh 36dv Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Det ville jeg ta som et tegn på at ladingen ikke fungerer helt som den skal.Ladespenningen er trolig lavere enn batterispenningen, og batteriet tømmes litt etter litt ... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jori Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Hva sier voltmåleren da? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Når ladelyset ikkje slokker, so er der eitkvart som ikkje fungerer tipp topp. Og so har vi det at der er fleire mulige tilstander enn av/ på i dette lyset, nemlig at der kan vera svakt lys, eller lys som varierer i styrke med motorens turtall. No skal ein ikkje sykmelda nokon som ein aldri har møtt, men slik feil får meg til å tenkja på diode®. Magne Sitér dette innlegget Link to post
KapteinKris Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Må undersøke mer i helga. Kan være den hadde hatt godt av ny dynamo kanskje!? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 (redigert) Du måler volt ut som dynamoen gir på den. Det kan være flere årsaker her. Børster begynner å bli slitt eller knekt, koster vel 20,- stykket, må loddes inn og ut Laderegulatoren er defekt En diode kan ha blitt ødelagt Dynamoreimen er slapp og slurer Dynamoen klarer ikke magnetisere seg Så lenge batteriet har full lading vil alt fungere tipp topp. Så har du også diesel og de uten masse elektronikk vil kunne gå uten batteri i det hele tatt tilkoblet etter start. Men du vil merke på forbruket ditt mens du kjører at det blir mindre og mindre strøm på batteriet fordi laderen/dynamoen ikke klarer gi like mye som du forbruker. Så start med å måle hvor mye volt har du på dynamoen med bare tenningen slått på, deretter starter du motoren og måler volt da også. En godt fungerende dynamo vil da måle ca 14.2-14.4V med tradisjonelle regulatorer. Gjør dette og fortell innpå her og flere kan veilede deg videre etter en slik måling Edit; Du kan også ha feil i elektronikken til amp lampen. Irr, dårlig kontakt etc, Men forslaget til Dinamo er godt det, Kun systematisk måling kan finne ut av det, gjerne ohme om du kan det. Nettopp delt en dynamo selv gjort oppmålinger på alt, bare for å finne ut av at det var elektronikken i varselpanelet som ikke henger helt med. Redigert 15.Juli.2016 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KapteinKris Svart 16.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Hei igjen! Takk for gode råd her. Det viste seg at dynamo var iorden og ladet som den skulle. Skiftet en tynn tynn kabel som av en eller annen grunn gikk fra stereoanlegget i båten til AMP lampe som tidligere eier hadde montert der. Vet ikke hva den gjør, men nå er alt i orden igjen! Moro å se at det er god hjelp å få her inne :) God helg!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.