oljesøl Startet 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2016 (redigert) Jeg la for et par dager siden merke til at min 2006-modell Yamaha 25 4-takter ikke hadde noen kjølevannsstråle, så jeg regnet med at det var tid for impellerskift. Jeg fikk tak i ny impeller hos den lokale båtutstyrsbutikken, og tenkte at dette fikser jeg vel fint selv - hvor vanskelig kan det være? Jeg fant en passende intsruksjonsvideo på Youtube hvor demonteringen av undervannshuset ble vist lekende lett som en 2-minutters jobb, og jeg satte igang. Etter et par timers jobbing, banning og innkjøp av ny skralle, fikk jeg endelig løsnet boltene og undervannshuset. Den brukte impelleren så mistenkelig fin ut, og den nye impelleren de hadde funnet til meg i båtutstyrsbutikken passet uansett ikke, -feil størrelse. Jeg valgte å rense og smøre litt før jeg skrudde motoren sammen. Her starter problemene: De 4 boltene som holder undervannshuset på plass var nå enkle å skru på plass. Langt mer plundrete var det å montere stanga for giroverføringen. Den øvre delen av stanga som går opp i motoren var vanskelig å komme til, og reagerte merkelig lite på bevegelser fra gearspaken. Trikset med å sette motoren i revers for at koblingsmutteren skulle bli bedre eksponert fungerte dermed ikke, men etter mye plunder fikk jeg skrudd stanga sammen. Jeg monterte så motoren på båten og testet litt: Ikke overraskende mangler fremdeles vannstråle. Og dessverre: nå får jeg ikke lenger satt motoren i fri og heller ikke i revers. Det virker som om gearoverføringen kun går forover. Før: fungerende motor, ingen kjøling Nå: ingen kjøling, ingen revers, ingen fri Hva har jeg gjort galt? Redigert 14.Juli.2016 av Deleted (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oljesøl Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 jeg har funnet feilen, men vet ikke hvordan jeg kan fikse det uten å demontere hele motoren: den øvre delen av giroverførings-stanga har løsnet fra mekanismen, altså i koblingen i selve motorhuset. Stanga avsluttes med et kort 90-gradersbend som på en eller annen måte skal festes i en aksling/mekanisme som er direkte forbundet med girspaker m.m. Jeg har ikke funnet noe info på nett om hvordan stangen skal festes, eller hvordan man kommer til. Kan poste foto om det er til hjelp. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Har du prøvd stikke en tynn nylontråd inn dær kontrollstrålen kommer ut ? Gear problematikken kan jeg desverre ikke hjelpe deg med Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 altså oppe under forgasserne? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 altså oppe under forgasserne? jeg tenkte visst på 2T, men ser ut til at det er tilsvarende opplegg på F25.. tegning her: http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2004/F25ELHC/CONTROL/parts.html Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oljesøl Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Takk Ivar, tegningen hjelper litt! Det er under forgasseren, i bunnen av motorhuset problemet er. omtrent umulig å komme til. Der er stanga merket nr 18 som jeg har problemer med. 90-gradersbender i toppen skal muligens inn i hullet 11, og låses med en splint 21? Sitér dette innlegget Link to post
oljesøl Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Har du prøvd stikke en tynn nylontråd inn dær kontrollstrålen kommer ut ? Gear problematikken kan jeg desverre ikke hjelpe deg med takk, jeg skal forsøke dette! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Takk Ivar, tegningen hjelper litt! Det er under forgasseren, i bunnen av motorhuset problemet er. omtrent umulig å komme til. Der er stanga merket nr 18 som jeg har problemer med. 90-gradersbender i toppen skal muligens inn i hullet 11, og låses med en splint 21? hjalp broren min med tilsvarende problem på hans 30hk 2T her for noen år siden, der klarte vi å knekke #11. Veldig trangt å komme til ja , men gikk ved å demontere forgasserrekka slik at vi fikk byttet hele armen som #11 sitter på. Ikke kjent med 4T 25hk, men neppe noe mer plass der - kanskje heller mindre.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oljesøl Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 jeg er usikker på om det holder å demontere forgasseren for å komme til, men skal gjøre et forsøk! Sitér dette innlegget Link to post
oljesøl Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 (redigert) hjalp broren min med tilsvarende problem på hans 30hk 2T her for noen år siden, der klarte vi å knekke #11. Veldig trangt å komme til ja , men gikk ved å demontere forgasserrekka slik at vi fikk byttet hele armen som #11 sitter på. Ikke kjent med 4T 25hk, men neppe noe mer plass der - kanskje heller mindre.. Takk for gode råd og lenken til illustrasjonen! Dette hjalp, og jeg fikk løst problemet. Fikk vridd stanga på riktig plass med makt, uten å demontere forgasseren. Redigert 18.Juli.2016 av oljesøl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oljesøl Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Har du prøvd stikke en tynn nylontråd inn dær kontrollstrålen kommer ut ? Gear problematikken kan jeg desverre ikke hjelpe deg med Dette tipset var genialt! Etter få sekunder kjente jeg at det buttet litt i mot, så kom det plutselig ut en liten vannstråle! Her var det nok en eller annen partikkel som tettet. Nå fungerer kjølingen som den skal! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 ingenting er bedre - og greit å slippe etpar uker i verkstedkø Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.