Jump to content

Bygge om Genius ankervinsj fra tau til kjetting går det?

nomen

Recommended Posts

Nå er det nok!!

Jeg er ferdig med tau til ankeret, jeg er ferdig med tau som slurer.

Både tau og kabular er vasket og sjekket, men like forbannet må jeg hjelpe det pokkers tauet inn.

Hovedproblemet er nok at taukassa er for grunn,men den går allerede helt ned til bunnen av skroget,så der er det ikke mer å hente.

Det dumme er at jeg kjøpte ny vinsj for 1,5 år siden.

En Genius 2000FF, den finnes for både tau og kjetting.

Mitt håp er at det går an å skifte kabular, og at jeg ikke må kjøpe ny vinsj igjen.

Noen som vet?

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Har ikke Genius kombikabular? Samme til tau og kjetting?

Rustfri kjetting bygger lavere i kassen enn galv.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Kilker på kabularet nå og der er kun beregnet for tau.

På deletegnigen til vinsjen ser det imidlertid ut som at det "bare" skal være å byte kabularet.

Få ringe litt rundt til mandag, er det noen som vet hvilken forhandler som kan skaffe slikt?

Vil 6 mm kjetting være tilstrekkelig for en på ca 4500 kg?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Ja, 6mm et nok. En ting jeg ville vurdert om kassa di er grunn er syrefast kjetting. Galvanisert sklir ikke veldig godt ned, men bygger en "fjelltopp" som pakker seg under toppen og du er like langt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...