Comforthe Startet 16.Juli.2016 Del på Facebook Startet 16.Juli.2016 (redigert) Dette gjelder sikkert ikke alle, men i alle fall en del. Det virker som om det er viktigere å tilte motoren opp av vannet enn å fortøye båten. Jeg forstår godt at man gjør det hvis man ikke skal bruke båten på en stund. På mandag lå vi i gjestehavna i Tønsberg for å være litt turist i egen by. Vi hadde en longsideplass da det kom en skjærgådsjeep med ca 150hk og la seg longside foran oss med hekken mot vår baug. Før båten var fortøyet skikkelig tiltet de opp motoren, med det resultat at den blanke, og sikkert veldig skarpe, stålpropellen traff baugen vår og laget noen riper. På spørsmål om motoren ikke tålte vann, siden de hadde det så travelt med tilte den opp, fikk jeg ett surt grynt til svar. Uhell kan skje når som helst og med hvem som helst, dette virker bare så unødvendig. De ble liggende ett par timer, imens de tilsynelatende handlet, før de tiltet motoren ned igjen og dro... Hvorfor er det sånn? Oppfordrer motorprodusentene til dette? De tåler vel vann? I utehavn observerer jeg også ofte dagsgjester som tilter opp motorene selv om de bare skal ligge ett par timer. På vår lettbåt tilter jeg opp motoren hvis den skal slepes eller blir brukt på grunt farvann. Redigert 16.Juli.2016 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Snusmumrikken Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Akkurat han der høres ut som en drittsekk.. Jeg tilter alltid opp motoren om jeg husker det, men det er også det siste jeg gjør etter å ha fortøyd. Før, når jeg ikke hadde powertrim så var det ikke like viktig å tilte motoren opp. ^^ Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Lingefan Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 (redigert) Jeg tilter aldri opp motoren før jeg legger fra meg båten på korte opphold med mindre det er over et døgn eller flere den skal ligge. Det er uhøflig å sette skarpe utstikkende motorer bakover mot andre båter. Da hadde jeg bedt vedkommende tilte den ned igjen om han skulle ligge der tett inntil min baug. Redigert 16.Juli.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
glalaks Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Jeg tilter aldri opp moteren min... Den står nede nå også mens den ligger der i 4 uker.. Jeg ligger i ferskvann...;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
andersb Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 (redigert) Forstår ikke logikken i å tilte jeg heller, men når pop slår borti baugen på longside høres det ut som plassen er litt liten. Propellene er ikke designet for å dunke borti ting, ei heller baug. Jeg tilter om jeg ligger mot land på grunt vann, eller grunt generelt. Redigert 16.Juli.2016 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Jeg har også stusset på dette, hva er det man vil oppnå med dette? Observerte en som tiltet opp motoren når han bar på en 15-20 min stopp i Valle, var det får å vise frem den flotte propellen tro☺ Da jeg hadde påhenger, ble den kun tiltet opp når jeg visste at det var mer enn ett døgn til neste tur. De har jo anoder, og det virker vel best når motoren er i vann? Det med å tilte oppe vel for å hindre groe? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mouche Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 I brukermanualen for Suzuki står det: "Motoren må vippes opp og ut av vannet når du fortøyer båten på grunt vann eller hvis motoren ikke skal brukes på en stund, for å beskytte den for skader grunnet hindringer i sjøen ved lavvann eller korrosjon av saltvannet." Selv vipper jeg den alltid opp hvis den ikke skal brukes igjen samme dag, men aldri ved landligge et par timer eller et besøk i Valle for å handle med mindre grunt vann tilsier at det er fornuftig. I den aktuelle saken har eieren av båten opptrådt uaktsomt etter mitt syn. Definisjonen av "en stund" kan sikkert diskuteres. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
trulsant Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Kanskje han har lekkasje i undervannshuset, og vil hindre vann i å komme inn...!? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 (redigert) Tilter naturligvis ikke opp motoren i tide og utide. Iallefall ikke om propell/undervannhus kan komme borti brygge/kai eller andre båter. Forøvrig tilter jeg opp for å unngå groe, og om båten ligger på grunt vann. Og for å unngå korrosjon på motor og anoder pga. stålpropellen. Vil anta at med en lakkert alupropell blir det ikke så mye galvaniske strømmer i vannet. Redigert 16.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
hanto1 Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Hadde det vært min baug så hadde propellen blitt banket flat med 2kilos slegga. Tilte opp og ned flere ganger om dagen er bare vas. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.