Jump to content

Dere med påhengsmotor, hvorfor så travelt med å tilte opp?


Comforthe

Recommended Posts

Dette gjelder sikkert ikke alle, men i alle fall en del. Det virker som om det er viktigere å tilte motoren opp av vannet enn å fortøye båten. Jeg forstår godt at man gjør det hvis man ikke skal bruke båten på en stund.

 

På mandag lå vi i gjestehavna i Tønsberg for å være litt turist i egen by. Vi hadde en longsideplass da det kom en skjærgådsjeep med ca 150hk og la seg longside foran oss med hekken mot vår baug. Før båten var fortøyet skikkelig tiltet de opp motoren, med det resultat at den blanke, og sikkert veldig skarpe, stålpropellen traff baugen vår og laget noen riper. På spørsmål om motoren ikke tålte vann, siden de hadde det så travelt med tilte den opp, fikk jeg ett surt grynt til svar. Uhell kan skje når som helst og med hvem som helst, dette virker bare så unødvendig. De ble liggende ett par timer, imens de tilsynelatende handlet, før de tiltet motoren ned igjen og dro...

 

Hvorfor er det sånn? Oppfordrer motorprodusentene til dette? De tåler vel vann? I utehavn observerer jeg også ofte dagsgjester som tilter opp motorene selv om de bare skal ligge ett par timer. På vår lettbåt tilter jeg opp motoren hvis den skal slepes eller blir brukt på grunt farvann.

Redigert av Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Jeg har også stusset på dette, hva er det man vil oppnå med dette?

 

Observerte en som tiltet opp motoren når han bar på en 15-20 min stopp i Valle, var det får å vise frem den flotte propellen tro☺

 

Da jeg hadde påhenger, ble den kun tiltet opp når jeg visste at det var mer enn ett døgn til neste tur.

 

De har jo anoder, og det virker vel best når motoren er i vann?

 

Det med å tilte oppe vel for å hindre groe?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

I brukermanualen for Suzuki står det:

 

"Motoren må vippes opp og ut av vannet når du fortøyer båten på grunt vann eller hvis motoren ikke skal brukes på en stund, for å beskytte den for skader grunnet hindringer i sjøen ved lavvann eller korrosjon av saltvannet."

 

Selv vipper jeg den alltid opp hvis den ikke skal brukes igjen samme dag, men aldri ved landligge et par timer eller et besøk i Valle for å handle med mindre grunt vann tilsier at det er fornuftig. I den aktuelle saken har eieren av båten opptrådt uaktsomt etter mitt syn. Definisjonen av "en stund" kan sikkert diskuteres.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Tilter naturligvis ikke opp motoren i tide og utide. Iallefall ikke om propell/undervannhus kan komme borti brygge/kai eller andre båter.

Forøvrig tilter jeg opp for å unngå groe, og om båten ligger på grunt vann.

Og for å unngå korrosjon på motor og anoder pga. stålpropellen.

Vil anta at med en lakkert alupropell blir det ikke så mye galvaniske strømmer i vannet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...