Jump to content

Maxi 999 vs Mamba 33

Guest Thostr

Recommended Posts

Guest Thostr

Hei!

Jeg er for tiden i båtkjøpemodus og har planer om å kjøpe og få seilt hjem (til Tromsø) en båt i løpet av sommeren eller høsten. Har for tiden to objekter i skarpsynet:

En Maxi 999 som ligger i Bergen: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77392678

En Mamba 33 som ligger i Bodø: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78599751 

Bruken min kommer til å være typisk 'mixed' dvs. jeg kommer til å prøve meg på regatta samtidig som turseiling alene og med fruen kommer til å stå på agendaen. 

Har lest det meste jeg har klart å komme over både her og forøvrig om disse modellene. Er ikke så greit å finne mye erfaringsinformasjon om Mamba 33, produsent og designer hadde jo relativt begrenset levetid. Leser at Isomast-masten på Mamba kan ha problemer knyttet til sprekker i sailingshorn. Eksemplaret jeg ser på er brukt i regatta og har vært servet og inspisert relativt nylig av fagfolk, og stående rigg er nylig oppgradert. Begge båter har hatt sine runder med skader og grunnstøtinger, og er profesjonelt utbedret og forsterket. Enkeltlaminat skrog står på kravlisten min, og begge båter ivaretar dette kravet. 

Er det noen som har kommentarer eller innspill, enten generelt eller knyttet opp til de konkrete objektene, så tas det i mot med stor takk! 

Guest Thostr

Et par konkrete Mamba-spørsmål:

- Flere jeg har snakket med har kommet med påstander om at skroget på Mamba 33 er mer utsatt for osmose enn f.eks Maxi, noen som har meninger om dette? Snakket med tidligere eier av den Mambaen jeg ser på, og et verksted som hadde gjort utbedringer av skroget på båten (ifm. en skade) hadde uttalt at det var et "tørt støp, men med en del blemmer". Antar at det med blemmer refererer til at man ikke har fått klemt ut bobler ved støpet, men hva menes med "tørt støp" mon tro?! 

- Se bilde av toalettrom under. Merkelig farge på skroget til venstre for toalettet? hva er det jeg ser her? Rå glassfibermatte?

bilde

• 5 uker senere...

Jeg har en Mamba 33 og kan si litt om den, men jeg har bare sett Maxi999 på avstand så jeg kan ikke sammenligne.

Vi bruker den til familieturer, badeturer og litt regatta og den fungerer bra til det. 

På familietur merker jeg at cockpiten er litt for liten og at mannskapet som er mest opptatt av å lese bok og sole seg ofte er litt i veien for skipperen.  Nyere båter har ofte samlet seilesakene i bakre ende av cockpit og da får den litt late delen av mannskapet større plass å kose seg på.  Når vi seiler regatta eller når hele mannskapet er opptatt av seilingen er ikke dette et problem.  Cockpiten er også høy siden det er akterlugarer under den.  Den kan føles litt åpen, særlig hvis man ikke har på letrekk.  Jeg savner litt høyere sarger som man kan lene ryggen mot ved lengre strekk.

Under dekk er den bra for ferieturer, vi bruker den minste akterlugaren som bod og da er det lett å stue vekk alt som kunne tatt opp plassen i salongen.  Vi legger ofte inn puten i U-sofaen og får en kjempesofa - populær blant både små og store. 

Byggekvaliteten ser bra ut for mitt utrente øye.  Solide dimensjoner, bra treverk og godt håndtverk.  Vi har 28hk motor som er montert for 12 år siden, og det gjør at vi har bra fart uansett vær.  Motorrommet er litt trangt for denne motoren (tresylindret Yanmar) så servide er litt plundrete.

Angående bildet ditt fra toalettrommet.  i min båt er dette området er glassfiberen synlig slik som på bildet ditt, men hos meg er den malt hvit.

Overordnet kan jeg anbefale Mamba 33 til ditt bruk siden jeg selv er godt fornøyd med båten både til familebåt og regatta, men jeg har begrenset erfaring fra andre båter.

Redigert av ToreSB (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...