Jump to content

Akterlik på rullegenua revnet og trimline er eksponert

eivinddoe

Recommended Posts

På min Oksø 32 har jeg en relativt gammel rullegenua. Under kryssing i går hektet akterliket i en eller annen krok på masten, med den konsekvens at akterliket revnet opp og nå er 15-20cm med trimline (den som går inne i akterliket) eksponert. Den hekter seg selvfølgelig opp i alt og ingenting, og jeg ser et behov for å enten a) reparere seilet, eller b) kjøpe nytt seil.

Et nytt seil er definitivt på listen over ting som i fremtiden skal anskaffes, men akkurat nå hadde det vært svært praktisk å kunne reparere seilet og dermed spare de pengene et nytt seil ville kostet.

Noen som har ideer til hvordan teipe/sy sammen et lettere revnet akterlik? Jeg ser for meg at det kan bli vanskelig å bare teipe over med spinnakerteip e.l., ettersom jeg vil at trimlinen fortsatt skal kunne få vandre fritt. 

Dette fikser du enkelt selv med en bit dacron, skikkelig tråd/seilgarn og litt tid. Jeg/vi gjorde det samme midt i Atlanteren, så da skal nok du få det til også. Det tar et par timer. Har du ikke dacronduk tilgjengelig kan du jo bruke et par lag spinnakertape. Men sy den fast, bare lime fast holder ikke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...