eivinddoe Startet 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2016 På min Oksø 32 har jeg en relativt gammel rullegenua. Under kryssing i går hektet akterliket i en eller annen krok på masten, med den konsekvens at akterliket revnet opp og nå er 15-20cm med trimline (den som går inne i akterliket) eksponert. Den hekter seg selvfølgelig opp i alt og ingenting, og jeg ser et behov for å enten a) reparere seilet, eller b) kjøpe nytt seil. Et nytt seil er definitivt på listen over ting som i fremtiden skal anskaffes, men akkurat nå hadde det vært svært praktisk å kunne reparere seilet og dermed spare de pengene et nytt seil ville kostet. Noen som har ideer til hvordan teipe/sy sammen et lettere revnet akterlik? Jeg ser for meg at det kan bli vanskelig å bare teipe over med spinnakerteip e.l., ettersom jeg vil at trimlinen fortsatt skal kunne få vandre fritt. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 kanskje få en seilmaker til å reparere det? vet ikke hvor mye det er svekket, men spinnakertape holder vel ikke allverdens. Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Har vært ute for det samme. Hos meg ligger linen i en ekstra fold som er sydd til duken. Jeg fant frem nålogtråd og sydde på folden igjen. Tok litt tid for det revent ett par tre meter. Har holdt siden starte på forrige sesong. Seilet mitt er så slitt at en tur til seilmaker hadde endt med nytt segl... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Donerte den bakre fliken som brettes over akterliket fra en eldre donorfokke og sydde på rullegenoaen på forrige båten jeg hadde med jeansnål og vanlig symaskin. Holdt fint så lenge jeg hadde båten. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) Tape er bare en nødrep.,Ta turen til seilmakeren, vil ikke koste all verden. Han kan også gi deg en vurdering på resten av seilets tilstand og eventuelt gå over sømmer etc for å forlenge levetiden. Redigert 17.Juli.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Dette fikser du enkelt selv med en bit dacron, skikkelig tråd/seilgarn og litt tid. Jeg/vi gjorde det samme midt i Atlanteren, så da skal nok du få det til også. Det tar et par timer. Har du ikke dacronduk tilgjengelig kan du jo bruke et par lag spinnakertape. Men sy den fast, bare lime fast holder ikke. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
grawis Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Jeg gjorde nylig lignende rep hos Gran seil, 1500 kr. Må man sy for hånd så må man, men så morsomt er det jo ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Dette fikser du selv med denne tenker jeg http://www.speedystitcher.com/#the-basics http://www.trebaten.no/default.pl?showProduct=1302&pageId=1945 Jeg har hatt min noen år, og den er fantastisk bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.