Skrubbsak Startet 16.Juli.2016 Del på Facebook Startet 16.Juli.2016 Hei! Har akkurat fått sjøsatt båten. Har en mercury 90 elpto 97 modell. Starter selvfølgelig ikke. Batteriet er fulltladet. Startmotoren virker å ikke klare å dra rundt svinghjulet. Napper så vidt i det før den gir opp og da hører man bare releet som tikker. Frigjør jeg tannhjulet på toppen av startmotoren fra svinghjulet går startmotoren raskt i rundt. Forslag? Lite strøm frem til starteten? Gåen starter? Vrir forresten svinghjulet rundt med hendene.. Ikke noe tungt bortsett fra på et punkt virker det som.. Normalt? Hadde satt pris på noen synspunkter:) mvh Audun Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Sjekk at ledningene fra batteriet er i god stand, hørest ut som om du har lav spenning til starteren Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Dinamo Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Dette virker som om startinnslaget står og klikker på grun av for lite strøm. Batteriet fulladet ??? for gammelt batteri? for lite batteri? for lange / tynne ledninger frå batteri til starter? Dette er mine gjetninger, og for å ta det billigste først: "lån" batteriet frå bilen, og koble dette opp. Sjå om den då starter. Sitér dette innlegget Link to post
Skrubbsak Svart 16.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Takk for svar. Skal sjekke ledninger og strøm frem til starteren i morgen! Sitér dette innlegget Link to post
Skrubbsak Svart 16.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Meeen.. Skal ikke innslaget høres sånn ut eller høres d bare godt fordi startmotoren ikke drar i motoren og sådan ikke overdøver det? Tenker jo at det slår inb siden startmotoren dreier litt..? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Meeen.. Skal ikke innslaget høres sånn ut eller høres d bare godt fordi startmotoren ikke drar i motoren og sådan ikke overdøver det? Tenker jo at det slår inb siden startmotoren dreier litt..? Nei, det skal ikkje hørast sånn ut. Eit klikk, so er startinnslaget inne, so lenge du held startknappen inne. Slik rasling som dette betyr at starteren trekker inn - so er der for lite strøm til å holda den inne, so den ramler ut - so er der strøm nok til å dra inn og so rasle rasle. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Når du sjekker kabler, så husk å både sjekk batteri-kabler og signalkabler/tenningsstrøm. Releene får strøm fra tenningsstrømmen, og jeg har hatt tilfeller der problemet var irr i en kontakt for tenningsstrøm. Tilstrekkelig kontakt på full batterispenning til å dra releet, men når startmotoren dro strøm sank spenningen og releet ble stående å tikke. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Av erfaring, defekte batterikabler. Lask imellom med f. Eks startkabel mellom batteri og starter. Sitér dette innlegget Link to post
Skrubbsak Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Da har jeg fått start på båten! Gikk over koblinger, pusset, sprayet med elektrorens.. Målte lav motstand med multimeteret. Etter dette dro den i alle fall så vidt rundy motoren men i lavt tempo. Prøvde et annet fulladet batteri.. Samme resultat. Prøvde batteriet fra bilen min. Fyrte med en gang':) enten var de to første batteriene ødelagt eller bare for små til å avgi nok strøm i startfasen! Dere hadde altså helt rett.. For lite strøm:) takker! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.