Jump to content

Ekstremt vanskelige flekker på hvite skaiputer

christoballyy

Recommended Posts

Hei, i løpet av vinteren og våren oppstod en misfarge på setene ute i min Bavaria 25. Har prøvd skaivask, Jif, sitrusspray, rødsprit (!) etc etter råd fra eldre tråder her på forumet. Men uten resultat.

1. Kjenner noen igjen fargen og har meninger om hva dette er?

2. Tips til hvordan det kan fjernes?

3. Finnes det metoder for å bleke/farge slike seter? Jeg har lest at det ikke er uvanlig i veteranbilsammenheng.

På horisontale flater er misfarging gul/brun.

bilde

Noen steder, spesielt på kanten rundt førersetet, er det en jevn, nærmest grønn misfarging.

bilde

Takk for enhver hjelp!

Våre puter er ekstremt stygge, mye værre enn de du viser fram her. Jeg har med hell gnikket med en klut med polish/rubbing. Det armlenet tror jeg er misfarget av sola + fett fra huden på armen, kanskje litt solkrem osv. Til slutt blir skaien misfarget tvers gjennom, da er det ikke håp lenger.

• 2 uker senere...

Hei, takk til alle for gode tips. Har nå prøvd omtrent alt. Det eneste som funker er melaminsvamp med rause mengder aceton. Dog må svampene byttes ut hver tiende cm2 ettersom de tar til seg fargen og umiddelbart begynner å fordele den jevnt i stoffet i stedet for å ta det ut. Så blir en dyr og tidkrevende jobb dette. Håper jeg kan unngå disse flekkene i fremtiden Med jevn bruk av vask og skaifornyer.

Håndrens kan også prøves. På mine hvite skaistoler har jeg brukt en kombinasjon av "magic svamp" og håndrens. Starter med vidundersvampen og jobber over de vanskelige flekkene med håndrens og vanlig svamp. Biltemas håndrens på 5l kanne er det jeg har nå.

Blir gullende rent, men et par rustflekker etter en gjenglemt fastnøkkel holder stand.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...