christoballyy Startet 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2016 Hei, i løpet av vinteren og våren oppstod en misfarge på setene ute i min Bavaria 25. Har prøvd skaivask, Jif, sitrusspray, rødsprit (!) etc etter råd fra eldre tråder her på forumet. Men uten resultat. 1. Kjenner noen igjen fargen og har meninger om hva dette er? 2. Tips til hvordan det kan fjernes? 3. Finnes det metoder for å bleke/farge slike seter? Jeg har lest at det ikke er uvanlig i veteranbilsammenheng. På horisontale flater er misfarging gul/brun. Noen steder, spesielt på kanten rundt førersetet, er det en jevn, nærmest grønn misfarging. Takk for enhver hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Kan jo prøve melaminsvamp og mild såpe. Jeg ble i alle fall forbløffet over resultatet! Svampen kommer i mange former og typer, "Magic svamp" på Europris, Scotch brite har sin versjon på div dagligvareforretninger. Hvis du søker i strenger her inne, på magic svamp, så kan du jo se hva andre mener og syns om denne. Sitér dette innlegget Link to post
S-Tech Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Jeg brukte ett gullstoff for noen år siden på lignende, men husker desverre ikke hva det heter. Så finner du riktige stoffet, så tar du flekkene. Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Klorinløsning, evt kalesjerens med klor (f.eks biltema sin) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Kan vere fint med kvite puter, men veldig upraktisk. Men prøv med klor. Først på ein lite synleg plass. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Fruen brukte "min" flaske med "Ekstem clean" og micro svampene som fulgte med.. Dette var i sofaen i salongen ombord, etter hun hadde forsøkt det meste av remedier.. ble skinnende rent. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Støtter Ida Marie sitt forslag, det renser alt. Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
skyhawk Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Hvor kjøpte du "ekstrem clean"? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) Ser du bor i Bergen, de har det på Maritim på Laksevåg. Det er på en plast spray flaske.. de rette micro svampene er viktig, de selges på samme sted.. Redigert 17.Juli.2016 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Magic svampene tar dette garantert. Mine hvite skaiputer så enda verre ut og ble som nye:-) Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Skal se etter enten Magic eller Ekstrem. Har også hvit skai oppe i cockpit med mindre skjemmende flekker... Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 http://www.extremclean.info/ Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Våre puter er ekstremt stygge, mye værre enn de du viser fram her. Jeg har med hell gnikket med en klut med polish/rubbing. Det armlenet tror jeg er misfarget av sola + fett fra huden på armen, kanskje litt solkrem osv. Til slutt blir skaien misfarget tvers gjennom, da er det ikke håp lenger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Snusmumrikken Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Jeg la nye hvite skai puter i båten for et par uker sia, men har sølt litt på dem allerede da jeg har jobbet med motor og annet. Er det den svampen fra Europris som er kongen her? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
JoakimM Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Melamin svamp og surfex HD fungerer som gull :) Sitér dette innlegget Link to post
christoballyy Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Hei, takk til alle for gode tips. Har nå prøvd omtrent alt. Det eneste som funker er melaminsvamp med rause mengder aceton. Dog må svampene byttes ut hver tiende cm2 ettersom de tar til seg fargen og umiddelbart begynner å fordele den jevnt i stoffet i stedet for å ta det ut. Så blir en dyr og tidkrevende jobb dette. Håper jeg kan unngå disse flekkene i fremtiden Med jevn bruk av vask og skaifornyer. Sitér dette innlegget Link to post
Qrt Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Håndrens kan også prøves. På mine hvite skaistoler har jeg brukt en kombinasjon av "magic svamp" og håndrens. Starter med vidundersvampen og jobber over de vanskelige flekkene med håndrens og vanlig svamp. Biltemas håndrens på 5l kanne er det jeg har nå. Blir gullende rent, men et par rustflekker etter en gjenglemt fastnøkkel holder stand. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.