Jump to content

+5 knop etter bytte av 41A til KAD43


Zach

Recommended Posts

Med AQAD41A (200Hk) fikk jeg nesten 23 kn på maks. Spenningen var stor da jeg tok første prøvetur etter bytte til KAD43 (230 Hk). Annen utveksling på gearet, men samme propeller (A3).

Jeg fikk normalt turtall (3800 o/m) og 28 kn! Jeg synes det virker litt i meste laget med sånn økning av farta - i forhold til økning av Hk. Jeg har konstatert at mengdeskuven på pumpa er tuklet med. Jeg ser også at meganisk stopp på gassen er justert inn maks. Så mulig motoren er forsøkt tynet mer enn den er god for(?). Nå får jeg samme fart på 3250 o/m som tidligere på fullt. Jeg ser ikke bort fra at båten trives bedre i fartsområdet over 20 kn enn tidligere, men kan dette være forklaringen til +5 knop? Det er ikke røyk og motoren bir normalt varm på marsfart. Båten: Viksund 800 Futura, ca 4 (4,5?) tonn.

Noen som har synspunkter?

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du har korrekt turtal på WOT så skall det väl inte vara några större problem.

Går motorn hårdare än beräknat så borde du inte klara att nå upp till korrekt WOT-turtal om inget är justerat.

 

Bör väl stå i verkstadshandboken vad laddtrycket skall vara vid olika last så om någon trimmat motorn bör ju en kontroll av detta kunna avslöja om motorn går hårdare än beräknat, sen går väl KAD44 och KAD300 ännu hårdare med i stort sett samma grundmotor så hur mycket det spelar roll vet jag inte. Du kan ju alltid höra med Volvo Penta och se vad dom säger om du är orolig.

Link to post
Share on other sites

KAD 44 og 300 har 24 ventiler og får inn vesentlig mere luft. Det er ikke vanskelig å få en turbo-ladet motor til å yte betydelig mere enn originalt ved å øke dieselmengden men dette må ikke gjøres uten å ha kontroll på eksostemperaturen. Når plomben på stoppskruen på pumpa er brutt så vet du ikke hvor mye den er økt.

Annen utveksling på drevet har stor betydning på hvor mye motoren belastes. Motorer i fritidsbåter har den absolutt høyeste rating da timetallet er meget lavt så å ta ut noen få knop til er i prinsippet risikabelt. Toppfart på 28 kn er heller ikke spesielt høyt så selv med en standard KAD 43 har motoren et hardt liv. Enten bør du få sendt inn pumpen til grunnjustering og plombering eller så må den stilles på plass med eksostemp måler montert. Kjør svært pent og begrens turtallet til du har gjort dette.

Link to post
Share on other sites

Er vel relativt normal til god fart for båt og motorstørrelsen   :smiley:

Båten er 320 cm bred så det er jo over normalen.

 

Her står det at båtvekt er 2500 kg. Det er vel isåfall netto netto tørrvekt uten motor osv.

 

http://www.viksundboats.no/uploads/production/old_boat/pdf/17/800f.pdf

 

Viksund oppgir 25 knop med 150-180 hk og det kan vel ikke være helt korrekt.

Dessuten ser det jo ut som det er med aksling og ikke drev. Den ble vel da levert med begge deler.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg endret propell fra 19 til 23 pitch og fikk 8-10 knops økning i fart.

Javel? Og hvilket turtall fikk du på wot?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Javel? Og hvilket turtall fikk du på wot?

Det har jeg ikke turd å teste. Usikker på hvordan båten oppfører seg i slik hastighet. Får 35knop på 3200 maks er 3800 på motor. Dette er større fart en prop kalkulatorer tilsier. 27 fot båt 3tonn mercruiser 300 d-tronic 1.81 utveksling b2 drev.
Link to post
Share on other sites

Jo, 3800 er kanskje teoretisk wot, men hva oppnår du i virkeligheten? Det er viktig å vite hvis du vil ha en motor som varer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fartsøkningen kan vel noen ganger bli positiv, dvs. over forventet når skroget kommer opp i ideell planingsfart og propellslipp går ned.

 

Men uansett er det jo litt vesentlig å teste at man får foreskrevet turtall på max. Særlig for en turbodieselmotor.

 

Men 35 knop v. 3200 rpm med 23P propell høres veldig mye ut. Er GPS'en (og turteller) frisk ?  :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jo, 3800 er kanskje teoretisk wot, men hva oppnår du i virkeligheten? Det er viktig å vite hvis du vil ha en motor som varer.

Klar over det. Mulig jeg tester en dag med flatt vann. Motor drev og gamle propell kommer fra 36footer på 6tonn. Ny propell er den winrace anbefalte. Er ganske sikker på å oppnå 3800. Båt er klart overmotorisert.
Link to post
Share on other sites

Fartsøkningen kan vel noen ganger bli positiv, dvs. over forventet når skroget kommer opp i ideell planingsfart og propellslipp går ned.

 

 

Men uansett er det jo litt vesentlig å teste at man får foreskrevet turtall på max. Særlig for en turbodieselmotor.

 

Men 35 knop v. 3200 rpm med 23P propell høres veldig mye ut. Er GPS'en (og turteller) frisk ? :saint:

GPS I båt og mobil viser det samme. Mulig turteller viser for lite?

Mulig jeg hadde medvind og sjø. Men ferielastet får jeg 30 knopp rundt 3000 omdreininger.

Link to post
Share on other sites

Hva er max. motor på Selby 27?

3 tonn på 300 hk virker ikke så enormt. Ville ha tippet at den skulle greie ca 35-36 knop på max.

Den litt tyngre Windy 27 greier 32-33 knop med samme motor som din og Bravo 3 etter som jeg har sett.

Med 250 hk og 20P propell fikk jeg 29-30 knop v. 3800 rpm.

 

Men kanskje motoren din er chiptunet?  :smiley:

Men det skulle jo ikke innebære så høy fart på lavere turtall da.

 

Denne Selbyen oppgis til 25 knop med 200 hk diesel

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76329108

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hva er max. motor på Selby 27?

3 tonn på 300 hk virker ikke så enormt. Ville ha tippet at den skulle greie ca 35-36 knop på max.

 

Den litt tyngre Windy 27 greier 32-33 knop med samme motor som din og Bravo 3 etter som jeg har sett.

Med 250 hk og 20P propell fikk jeg 29-30 knop v. 3800 rpm.

 

Men kanskje motoren din er chiptunet? :smiley:

Men det skulle jo ikke innebære svært høy fart på lavere turtall da.

Vet ikke men de fleste fra 80 tallet har vp med 200hk og dp drev. Gjør da ca 30.

Link to post
Share on other sites

Denne med 200 hk diesel oppgis til 25 knop, var vel litt lite:

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76329108

 

Denne greier 33 knop med 230 hk KAD43, så da er jo båten relativt lettdrevet.

Så med 300 hk blir det god fart ja  :smiley: Er vel bare å være fornøyd med det.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42814212

 

31 knop med 220 hk utgaven av Mercruiser 4,2L 

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=60276752

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Denne med 200 hk diesel oppgis til 25 knop, var vel litt lite:

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76329108

 

Denne greier 33 knop med 230 hk KAD43, så da er jo båten relativt lettdrevet.

Så med 300 hk blir det god fart ja :smiley: Er vel bare å være fornøyd med det.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42814212

Ja det er en ny verden. Hadde BMW 180hk og bmv drev. Slet i grov sjø. Nå bare gir jeg rolig gass og har 30knop i grov sjø. Har 25 knop når waste gate slutter å sleppe ut ca 2500 omdreininger.

Båt er veldig lettdrevet burde hatt bravo3. Har 4 blads power tech propell fra winrace

Redigert av asunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja manøvreringsegenskaper i sakte fart blir bedre med Bravo 3.

 

Her har du et  :saint:

 

http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=79112311

 

Dagens Bravo 3 propeller er 4 blad + 3 blad.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...