Flesland Startet 11.Juni.2005 Del på Facebook Startet 11.Juni.2005 Som alltid så har jeg fått gode råd og opplysninger her inne som har hjelpt meg mye. Og trenger også denne gangen noen gode råd. Jeg har en Kragerø 26 med AC som jeg gjerne vil bytte motor på. I dag har jeg en BMC 2,52(52hk) installert som kun gir meg 7,5 knop. Så er det noen som kjenner til denne type båt og kan anbefale meg den riktige motor størrelsen,så jeg kan oppnå en fart et sted imellom 10 til 14 knop. For de som ikke kjenne denne type båt,så er spesifikasjonene på båten slik. Lengde: 775 cm Bredde:315 cm Dybde: 85 cm Total Høyde: 265 cm Totalvekt: 2,5 tonn Båten er konstruert til å oppnå 7 knop til 14 knop Mvh Flesland Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 En lett motor med turbo som gir deg den skyvekraften du trenger. Hvis det er ny motor du tenker på så er utvalget stort. Prisen spiller en viss rolle samt tilgjengelighet på service. Skulle jeg ha valg så ville jeg skaffet meg priser fra Vetus, Nanni, Yanmar. Motorleverandøren kan gi deg et råd vdr. motorstørrelsen. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Flesland Svart 11.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Jeg er blitt tilbudt en Sabb Iveco Aifo 8065 M12 til kroner 60000.- ekskl mva. Motoren var ny i 1997 og er nyoverhalt og leveres med 6 mnd garanti. 120 hk hvis jeg ikke husker feil. Da jeg går utifra at det må støpes nye motor fester og ny motor må opprettes,så jeg går utifra at total prisen blir endel høyere. Da båten er 3.15 brei så er jeg litt redd for at dette er en for stor motor. Og at jeg kansje vil oppnå samme fart med en 87 hk som da vil bli billigere og ikke tar så stor plass. Elle hva mener dere Hilsen Flesland Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Glemte litt i sted, husk at økt motorkraft også tilsier at du må være sikker på at propellanlegget og evt. gear tåler økte momenter. Får du plass til Ivecoen så må jo det være flott. Husk at du må ha plass til armer og verktøy på siden av motoren. Du nevnte en 87 Hk motor, hvis vekt og størrelse passer så er det jo også et alternativ. Hvilket merke? Sikkert noen som har erfaring med Iveco Marine som kan gi deg noen tips. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
yfr Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Hei! jeg var en lykkelig eier av en kragerø 26 ac 82 mod. får noen år siden. vi hadde en ford 2722 ca 85 hk og det var en motor som passet båten. vi hadde en fin marsjfart på ca 9 knop. jeg fikk ca 13 knop på maks. du må huske att dette er ett skrog som ikke liker seg over 10 knop. jeg følte att når vi passerte ca 11 knop så ble båten ustabil. min mening er att du enten må være fornøyd med den hastigheten du har nå eller eventuelt se litt på andre typer båter som er laget for fart over 14 knop ha en fin sommer Sitér dette innlegget Link to post
Flesland Svart 12.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Takker for rådene jeg har fått. Det for bli en 85 eller 90 hk. Høres ut som om det vil fungere bra. Kan vel kansje montere flaps det vil vel gjøre båten mere stabil med høyere fart. Hilsen Flesland Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.