Jump to content

Trebåt med 16 -22hk Sabb 2g og vridbar propell, hylse lekker


hytte15

Recommended Posts

God lørdags kveld alle trebåt entusiaster og andre skippere og matroser! ENDELIG var båten trutnet og eg begynte og puste normalt! Første "langturen" med berit min Korsfjord snekke, ble ikke helt som ønsket! Etter noen timers gange, merket jeg att hun enda lakk som en sil, eg tenkte først det måtte være trutningsprosessen, men vel tilbake i havn ser eg att det kommer vann inn bak over hylsen. Uerfaren som jeg er, fylte jeg smørekoppen helt opp og skrudde igjen med den makt jeg hadde, da jeg trodde kansje dette var løsningen. Den gang ei. Lekker enda, og flotøren på pumpen gikk jo selfølgelig til H...... i samme slengen. Noen gode tips? ??

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig hylse lekker som en sil hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

Du skriver ikke noe om hva slags hylse du har. Men om det er simringer i hver ende så må nok "kjæledeggen" på land og propellakselen trekkes så langt akterover at du får skiftet ringer. Har du klemhylse med flettet lisse så bør det være mulig å må inn ny lisse uten å løfte opp båten. Men da bør vel pumpen fungere eller du kan kanskje få hjelp til å øse av en livredd mann med en pøs.

Link to post

Fint om du legger ved et bilde.

 

Skiftet en gang "lisser" i en hylse. 

Det var en stor fordel å gjøre det på land.

For å få et godt resultat skal du legge (minst 3) runder som skrå kuttes. Skjøtene leges 60 grader (ved tre ringer) på hverandre, slik at du får maksimal spredning. Blir potte tett etter at det har fått trutnet litt..

Link to post

Hei takker for engasjementet rundt problemet mitt. Glemte og ta bilde og er ikke sikker på hvilken hylse jeg har. Men skal fikse bilde i morgen. Er også en ting til som har skjedd baki der, litt forann hylsen er d en smørekopp direkte på akslingen, denne er blitt løs og går rundt sammen med akslingen, men jeg ser att jeg muligens m klarer og skru den fast igjen. Motoren er en 16 -22hk sabb 2g om det hjelper på infoen. Legger ved ett bilde av båt og, kun for og "Skryte" litt. Er foresten en korsfjord snekke på 25? Fot :)

bilde

Link to post

Talgpakningen skal ikke skråkuttes.. en skal surre pakningen endel ganger rundt aksling så kutte alle likt av samtidig i ett rett snitt. Så tar du en og en pakning og dytter inn og forskyver slik at ikke skjøtene treffer likt. ☺ det skal dryppe noen dråper med vann under gange.

Talg pakninger skal ha kuttes rett JA men Talgpakning skal kuttes så åpningen er lik pakningtykkelsen så pakningen kan ekspandere når en strammer opp Glanden.

 

Men skal fikse bilde i morgen. Er også en ting til som har skjedd baki der, litt forann hylsen er d en smørekopp direkte på akslingen, denne er blitt løs og går rundt sammen med akslingen, men jeg ser att jeg muligens m klarer og skru den fast igjen. Motoren er en 16 -22hk sabb 2g om det hjelper på infoen.

Hvis noe "baki der" går rundt sammen med akslingen, list deg ombord og få tatt bilder og lagt ut. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hvis pakkboksen på akslingen er løs må den festes først og fremst ja. Sitter I en gummislange med doble slangeklemmer vanligvis. Siden du har en Sabb regner jeg med at du har vridbar propell? I så fall antar jeg at det lekker mellom skrog og hylse, ikke mellom aksling og hylse?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

 

Talg pakninger skal ha kuttes rett JA men Talgpakning skal kuttes så åpningen er lik pakningtykkelsen så pakningen kan ekspandere når en strammer opp Glanden.

 

 

 

Det gjør trolig ikke stor forskjell i det praktiske liv, men ved skrå-skjæring i akselens lengderetning vil snittflatene klemmes sammen og dermed tette bedre. Det er også lagt til grunn i denne tråden om overhaling av pakkboks.

http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box&page=1

Redigert av telford (see edit history)
Link to post

Uten og si noe sikkert så tror jeg den lekker mellom skrog og hylse ja. Hadde vert topp om eg hadde klart og fikse problemet mens den er på sjøen. Skal legge ut bilde i kveld. Ska en tur i båten etter jobb så fikser bilde då

 

Jeg vil tro at lekkasjen er mellom stevnbelag og skrog. Muligens løse bolter. Men båten må nok uansett på land. Løs boltene, trekk litt tilbake, fyll på godt med Sikaflex el. lign og stram godt til igjen. Da burde det holde tett!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

litt.... hva ser en her?

Lekker det mer når du kjører høres det ut som om at noe ikke er rett. 

Skadet propell kast i aksel motor ikke opprettet, kan gi  lekk rundt hylsa med tiden.

Få noen kyndige til å se på det.

 

Det gjør trolig ikke stor forskjell i det praktiske liv, men ved skrå-skjæring i akselens lengderetning vil snittflatene klemmes sammen og dermed tette bedre. 

http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box&page=1

Fansy link ikke alt på nett er rett,
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Regner med at du har en 2G med vridbar propell. Dette propellanlegget har thrustlager i propellhodet og gir et trykk på stevnflensen ved forovergange og strekk i stevnflensen ved akterovergange. Hvis ikke stevnflensboltene har skikkelig feste i stevnen og pakkboksen ikke er skikkelig festet til en kloss som kan overfører kreftene til skroget så kan hylserører bevege seg i stevnen når motoren går, med lekkasje som resultat. Hylserører kan også være tært av inne i stevnen noe som kan medføre lekkasjer. Se forøvrig denne tråden vedrørende reparasjon av hylseinnfesting til en Sabb 2H: Prosjekt reparasjon etter elektrokjemisk råte

Link to post

hei fiks. etter lesning av linken din ble jeg litt klokere, desverre er det ord jeg ikke helt skjønner da jeg er en gla amatør når det gjelder trebåt. pakkboksen  om jeg skjønner riktig er løs på min, dette er også kansje årsaken til att fjernstyrings kabel til propell vridningen har røket og jeg må bruke hendel ved motor for vridning?og trenger mye kraft for og få vridd? når jeg tenker meg om ser det ut som der som pakkboksen hang er laget til en plate denne har vert festet i, dette må jeg se nærmere på i morgen, for om det er sånn jeg tror d er, faller bitene på plass her. for når jeg sjøsatte båten og den var ferdig med trutning var den helt tett, og jeg mener den pakkboksen var festet i den platen jeg snakker om. etter første tur må denne ha løsnet og lekasje problemet kan ha oppstått i samme slengen, skal se om jeg klarer og få festet den pakkboksen i morgen så kansje alt plutselig ordner seg ?

Link to post

At du trenger mye kraft for å få manøvrert kan tyde på at  du kan ha følgende feil:

 

1) Motoroppretting er feil og aksel bender i hylse.

2) F.eks. tau i propellen har medført at akselklossen i propellhodet har gjenget seg inn på akslingen slik at propellvingene blir presset ut mot  propellhodet.

 

Har selv opplevd begge deler på trebåten jeg hadde tidligere.

 

Feilsøking og reparasjon foregår som følger:

 

1) Akselflensen løses fra motoren og akselen trekkes bakover for å se om denne møtet på senter reverseringsflens.  Når flensen er løs sjekker du om reverseringsspaken går lett for å utelukke feil i selve reverseringen.

2) Akselflens trekkes inn på reverseringflens og avstand mellom flenser i topp, bunn og begge sider  kontrolleres med følekniv.

3) Oppretting av motoren justeres ved å legge inn eller ta av shims mellom motor og fundament inntil det er jevn klaring mellom akselflens og reverseringsflens.   

4) Skruer i akselflens trekkes til. Hvis reverseringsspaken fremdeles er treg må båten på slipp og propell demonteres for kontroll og evt. utskifting av akselkloss.

 

Dette er også beskrevet I manualen til motoren. Hvis du ikke har denne kan den lastes ned her: Sabb

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

Den delen som du ser på bildet er pakkboksen. Denne er gjenget inn på hylserøret og skal sikres mot rotasjon med skruer i klossen der flensen har anlegg.

Hvis pakkboksen roterer hele tiden uten at den beveger seg i lengderetningen når propellen er innkoblet, indikerer dette at det er brudd i hylserøret. Du kan evt. sjekke om hylserøret bak pakkboksen roterer med når du dreier på denne.

Hvitfargen på treverket ser litt skummel ut med tanke på elektrokjemisk råte og du kan sjekke om treverket er mykt ved å trykke med med spissen på et skrujern.

Link to post

Her ser det ut til å mangle noen bilter. Den delen som fettkoppen sitter på skal ikke gå rundt med akselen. Jeg kan ikke så mye om hylser for vridbar propell. Men jeg fant en bruksanvisning som også inneholder en skisse som viser ett snitt gjennom et slikt system:

 

http://marna.no/wp-content/uploads/2015/09/Marna-type-S-med-frikobling-og-vridbar-propell.pdf

 

Denne linken går til en PDF-fil. På side 3 i dette dokumentet så finner du skissen.

Link to post

jepp er gjenger på baksiden også, har fått skrudd både pakkboks og hylsen godt til i dag da dette var helt løst,så da lakk den litt mindre. treverket rundt er noe som er skrudd på, så d er ikke en del av båten og kan skiftes med enkle grep skulle eg tro, tok en fing inni og der var mykt og ekkelt ja, så er nok som fiks skriver noe koruksjon der ja.

Link to post

Eg lurer på om det er på tide med eit bad, hytte15.

Ta med ned ein skiftenøkkel og kjenn på skruene som holder den utvendige flensen fast i båten. Hvis lekkasjen er stor, kan det kanskje ogso vera ein ide å løysa hylsa i begge ender, dra den litt ut og surre rundt litt rørleggerstry, under flensen ute. Ellers so husker eg "gamleskipperen" som dreiv og dytta rundt hylsa med tvist og grease, for å holda båten flytande ein dag til. La det ikkje gå so langt.

Ellers so kan det seiast om dette opplegget til Sabb, at der er to smørekopper, ein liten til innerste pakkboks og ein større som står på eit rør. Denne smør propellen og trustlagera.

 

Magne

Link to post
  • 2 år senere...
Fiks skrev On 20.7.2016 at 10.03:

At du trenger mye kraft for å få manøvrert kan tyde på at  du kan ha følgende feil:

 

1) Motoroppretting er feil og aksel bender i hylse.

2) F.eks. tau i propellen har medført at akselklossen i propellhodet har gjenget seg inn på akslingen slik at propellvingene blir presset ut mot  propellhodet.

 

Har selv opplevd begge deler på trebåten jeg hadde tidligere.

 

Feilsøking og reparasjon foregår som følger:

 

1) Akselflensen løses fra motoren og akselen trekkes bakover for å se om denne møtet på senter reverseringsflens.  Når flensen er løs sjekker du om reverseringsspaken går lett for å utelukke feil i selve reverseringen.

2) Akselflens trekkes inn på reverseringflens og avstand mellom flenser i topp, bunn og begge sider  kontrolleres med følekniv.

3) Oppretting av motoren justeres ved å legge inn eller ta av shims mellom motor og fundament inntil det er jevn klaring mellom akselflens og reverseringsflens.   

4) Skruer i akselflens trekkes til. Hvis reverseringsspaken fremdeles er treg må båten på slipp og propell demonteres for kontroll og evt. utskifting av akselkloss.

 

Dette er også beskrevet I manualen til motoren. Hvis du ikke har denne kan den lastes ned her: Sabb


Hvor kan man få kjøpt slike shims?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...