Jump to content

Prosjekt reparasjon etter elektrokjemisk råte.


Fiks

Recommended Posts

Jeg har en 25 ft. kravellbygget trebåt som er 33 år gammel, kjøpt i 1998. Kort tid etter at jeg overtok båten oppdaget jeg tegn til elektrokjemisk råte rundt hylserør og i motorfundamentet. Da det ikke var noen problemer med lekkasje i skroget valgte jeg å utsette jobben med reparasjonsarbeidene. Jobben med å skifte ut motorfundament og bunnstokker under motor ble utført på forsommeren i 2005, se bilder for å få et inntrykk av jobben.

 

bilde_1.jpg

Før demontering av motor

 

bilde_2.jpg

Etter demontering av motor

 

bilde_5.jpg

Skadet bunnstokk (Hull for fundamentsbolt var opprinnelig 5/8")

 

bilde_8.jpg

Tilpassing av bunnstokker og motordragere Bunnstokker er 3"x12" furu

 

Etter å ha oppdaget at det kom vann frem fra rorhylsen etter at jeg hadde brukt båten, bestemte jeg meg for at det var på tide å få gjennomført resten av reparasjonen. Jobben ble startet i går kveld da jeg fjernet dieseltanken for å få tilkomst til rorhylsen.

 

03042009151.jpg

Treverk i forkant av rorhylse

 

03042009152.jpg

Skade ved pakkboks

 

03042009158.jpg

Rorhylse

 

I ettermiddag fortsatte jeg med å løse ned ror, rorstamme og rorhylse, demonterte propellen og trakk ut aksel og hylse.

 

04042009162.jpg

Ror, rorhylse og propell demontert

 

04042009165.jpg

Fjerning av bek rundt hylserør i forkant av stevn. Røret ble hugget fritt på begge sider og bek under rør ble smeltet med varmluftspistol.

 

04042009166.jpg

Hylse på vei ut.

 

04042009167.jpg

Hylserøret knakk i i stevnflens da røret var nesten tært helt av

 

04042009168.jpg

Elektrokjemisk råte i treverk rundt hylserør og pakkboks

 

 

Kommer tilbake med flere bilder og beskrivelse etter hvert.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

Det blir også kalt luting. Skjer når strømlekkasjer bryter ned treverket. Kan også skje når man bruker anoder på trebåter. Ikke dumme spørsmål på baatplassen, kun dumme svar- nå og da. Søker du på luting i databasen, så finner du sikkert en fullgod forklaring.

 

Forøvrig en bra jobb Fiks. De gamle båtene trengs å tas vare på.

Link to post
Share on other sites

Det er overdreven bruk av sink som er den største synderen til dette. Har det vert brukt mye sink på denne båten?

 

Har ikke oversikt over hvor mye sink forrige eier(e) har brukt men jeg har redusert til 1 stk 500g anode for å beskytte rorbeslag.

Noe av det først som ble gjort var for øvrig å fjerne nivåbryter på lensepumpen og passe på at hovedbryter er avslått når jeg forlater båten slik at muligheten for strømlekkasje er minimal.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

Fikk utført tilsvarende rep. hos båtbygger. Var lutråte runt rorhylse og propellhylse. Skaden var størst innvendig.

Vet det var brukt sink i moderate mengder på ror og propellaksel/hylse. Skaden ble utbedert når båten var 40 år gammel.

Det ble laget nytt kne og felt inn nytt treverk rundt hullet i kjølen. I stokken rundt propellhylse ble det bare byttet treverk innvendig. Dette lar seg fikse! :flag:

 

Sånn så det ut etter demontering hos meg:

 

lutraate1.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det ble jobbet et par timer i går med å fjerne halve dørken akterut og lime planke i tankvugge samtidig som jeg har prøvd å få et overblikk over hva som skal gjøres. Det er utrolig hvor lang tid såkalt enkle jobber tar i båt!

Så langt har jeg funnet ut at følgende må utføres:

 

Skifte ut daumann (klossen som holder pakkboksen i forkant av propellhylsen).

Fjerne angrepet treverk i spantet aktenfor denne og felle inn ny del til spantet.

Bore ut større hull for hylsen i siste spantet før akterstevnen.

Bore ut større hull for stevnflensen.

Felle inn treverk for å få feste for øvre skrue i stevnflens.

Kjøpe inn nytt hylserør og montere på stevnflens.

Rengjøre og mykgløde smørerør til stevnlager.

Montere hylse og aksel, rette opp så godt som mulig og støpe inn hylse med epoxy.

Fylle opp spantrom i forkant av stevn med bek.

Bore ut større hull for rorhylse.

Felle inn stykke i stevn i forkant av rorhylse til ertatning for ødelagt treverk

Stille opp ror, rorstamme og rorhylse og støpe inn rorhylse med epoxy

Vaske og male alt treverk under dørk akter

Montere dieseltank, dørker og innredning som er fjernet for tilkomst

Utføre full vårpuss av båten

Kontrollere motoroppretting etter sjøsetting

I dag har jeg fått tak i emne til spant og daumann, kjøpt skipsspiker, propper og epoxy samt fått tak i nytt hylserør fra Sabb.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

Det er EMF fra metaller og lekkasjestrømmer som bryter ned ligninet i treverket.

http://no.wikipedia.org/wiki/Lignin

Hovedsaklig et problem som oppstår fordi båtene konstrueres og reppareres feil.

Men så er det mange andre kjemisk betingede skader som oppstår paralellt med at Ligninet brytes ned, og som gjør diagnostikken mer komplisert.

 

Jeg har planlagt tre kurs om dette emnet i høst. Et i Norge, et i Sverige og et i Danmark.

Link to post
Share on other sites

Ja hva er EMF?

Sist det ble nevnt ble jeg vel forsøkt latterliggjort på båtplassen, men jeg kan godt prøve igjen jeg.

 

I fysikk og kjemi brukes dette uttrykket og det betyr da Electro-motive force. Oversatt betyr det også volt, men jeg mener av spesielle grunner at volt ikke bør brukes i denne sammenhengen med kanskje opp til et ubegrenset antall celler.

Link to post
Share on other sites

Feil på elektrisk anlegg kan være årsak. Men den store synderen er blanding av metaller under vannlinja, forutsatt at metallene har elektrisk forbindelse. Har du roraksling i stål og hylse i messing eller setter sink på propellakslingen har du batterier som genererer strøm. Den elekriske kretsen er kortsluttet i kontaktpunktet mellom metallene. Et av "avfallsprodutene" er lut som samler seg i trevirket rundt gjennomføringene.

Jeppe Jul Nielsen har en god artikkel om problemet på sine hjemmesider.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

For å få litt "positiv progresjon i prosjektet har jeg brukt noen timer i ettermiddag på å lage til ny "daumann"

Verktøyet som ble brukt var: stikksag, målbånd, vinkel, løsvinkel, hammer, et nyslipt stemjern, krittpulver drill og hullsager.

 

08042009180.jpg

De gamle delene ble brukt som mal og ny del ble merket opp og saget ut av en 48x198 furuplanke.

Skråning mot hud ble grovskåret med huggjern etter mal fra den gamle delen.

 

08042009182.jpg

Første sjekk av tilpassing mot huden. Fintilpassingen med et skarp stemjern ble gjort ombord .

 

08042009183.jpg

Anlegg mot huden ble kontrollert med krittpulver.

 

08042009188.jpg

Prøving av tilpassing med hylse og propellaksel på plass etter at hull for hylse er boret med 48 mm hullsag.

Hylse og propellaksel ble satt inn på forhånd og høyde fra kjøl til CL aksel ble kontrollert før hull i daumann ble merket og boret ut.

 

08042009190.jpg

Klaring mellom hylserør og "daumann" skal fylles med epoxy.

 

08042009191.jpg

Ny del klar til montering ombord etter avrunding av ender og utskjæring av utsparing for eksosslange.

 

Jeg planlegger å få tatt ut resten av dørken akter i morgen, fjerne skadete deler av spantet aktenfor "daumann" og lage nye deler til spantet i morgen.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

Den greia der er ikke daumann. Den mannen er et kne for og akter som forbiner stilk og stevn til kjølplanken. Men det er greit. Saker har det med å hete forskjellige ting i forskjellige deler av verden.

 

Jeg ser at ribber er knekt mellom kjølbordet og bordet over. Er det tett, så er det vel ikke noe å bry seg om. Flott jobb du har gjort. Pass på at f.eks. lensepumpen eller nivåbryter ikke lekker strøm.

Link to post
Share on other sites

Den greia der er ikke daumann. Den mannen er et kne for og akter som forbiner stilk og stevn til kjølplanken. Men det er greit. Saker har det med å hete forskjellige ting i forskjellige deler av verden.

 

Dette uttrykket har jeg brukt om denne delen etter at en gammel motorbåtfører/fisker lærte meg det for mange år siden. Er det noen som har en annen (mer korrekt) betegnelse for den aktuelle delen? Kjenner forresten også til uttrykket slik det er beskrevet av Hulda.

 

Angående knekte ribber i overgangen mot bunnbordet så har jeg ikke brydd meg om dette. Undervannskroget er helt tett og hovedspanten på 5x8 cm har en avstand midtskips på 55cm, redusert til 25 cm mot endene.

 

Den elektriske lensepumpen har kun manuell bryter og hovedstømbryteren blir alltid slått av når jeg forlater båten. Dette har jeg gjort siden jeg oppdaget at det kunne være problemer med elektrokjenisk råte i skroget.

 

MVH

Fiks

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begynte arbeidet i dag med å demontere dørken på BB side akter. På grunn av problemet med å å ut dørken på SB side valgte jeg å demontere dørken i styrehuset først. Dette for å få enklere tilkomst til skruene som låser dørken fast under skottet.

Deretter fjernet jeg dørkbjelken over spantet som skal repareres og rev ut lasken som binder sammen SB og BB side av spantet. Fikk forresten også konstatert at all hudspiker som ble tatt ut var i god stand.

Treverket i spantet ble sjekket med skrujern, valgte deretter å kun fjerne en del av SB spant og laget til et nytt stykke for innfelling i spantet. Ny lask ble skåret ut av et stykke 48x198 som deretter ble høvlet ned til 36 mm tykkelse. Lasken ble tatt ombord og tilpasset til hud. For å holde lasken fast når jeg arbeidet med den om bord brukte jeg en hurtigtvinge og spente lasken fast på en av bjelkene til dørken. Nybrynte huggjern er et must ved slikt arbeid da det er mye tilpassing i endeved i disse delene.

 

09042009192.jpg

Fjernet dørken i styrehuset for tilkomst

 

09042009193.jpg

Dørken akter er fjernet og det blir bedre plass for å arbeide med spantene

 

09042009195.jpg

Sjekking av spant med skrujern etter at lask er fjernet

 

09042009197.jpg

Ca område som skal fjernes.

 

09042009199.jpg

Spant klart for tilpassing av nye deler. Spantet skal vaskes med eddik for å nøytralisere luten, spyles og tørkes før liming av ny del.

 

09042009200.jpg

Ny del til spant er klar for liming. Grovskåret lask er klar for tilpassing til skroget

 

Neste trinn blir å sette inn aksel og hylse for å ta mål for boring av hull i lask og ny spantedel. Hullet skal være så stort at det blir 2-3 mm klaring mellom hylserør og treverk.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

må få skyte inn at den lekansjen du sliter med ikke nødvendigvis kommer fra din båt....jordfeilen kan komme fra andre båter og ..viss du har båten din i ei båthavn f.eks..det er det folk kaller for strøm tjuv hær i landet..men slikt "angrep" kan ungås viss du har jordet båten din skikkelig med sink

 

har sett et tilfelle på en plsastbåt før...for en stund tilbake...på en havn hær i område under vinteren flyttes enkelte båter litt lengere inn mot land slik at dem ikke skal ligge ytterst på moloen viss dårlig vær...og en jeg kjenner var uheldig med hele motoren sin etter at det kom en båt å la seg til atme hannes plass..det viste seg at den båten som la seg til hadde en "strøm tjuv" etter litt jalla kobblinger og båten til kompisen min hadde skikkelige sink anoder..men siden hele vinteren gikk før han tok opp båten var det rett og slett for sent....hele motoren var sunn tæret og prisen å reparere og kjøpe nye deler ble rett og slett ikke lønnsom..så han kjøpte seg ny motor

 

konklusjonen med hele afæra er å kle seg godt på kalde vinterdager å gå å sjekke at alt er i orden...eventuelt sette på ekstra sink under vinterlagring slik at en undgår slike problemer.......kan lett ordnes viss en har beslag atme vannlinja som en kan sette fast en stor sink anode uten for mye fiksfakserier på vil jeg tro

 

må forøvrig skyte inn at du har gjort en god jobb på skifting av spant osv.....stå på

 

min hjemmeside hvor jeg tar for meg restureriengen av en 33 fots dorry

 

www.dorrygutten.webs.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...