Arild Iversen Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Når en leser tester av nye seilbåter i de forskjellige magasiner er det stort sett ett punkt som alltid er fraværende. Det er hvordan mannskapet skal få sove godt under overfarter og kystseilaser i ruskete vær. Dette dreier seg om køyplasser, egnede køyplasser ! Flotte fargebilder av "rederlugarer med eget bad og seng plassert midskips". Fungerer sikkert helt supert under land, men hvem vil ligge i den "senga" under frisk seilas og med slingring og 20 graders krenging ?? Totalt ubrukelig spør du meg. I min gamle First 35 fra 1981 er det 2 aktercabiner, og selv om køyene er ganske brede, har jeg uansett et skott å krølle meg imot når båten krenger. I tillegg er det loskøye i borde på BB side i cabinen med letrekk, samt at begge salongbenkene har letrekk som kan hektes opp på et øyeblikk. Den er også rikelig utstyrt med innvendige håndtak slik at en kan bevege seg trygt i slingring, og toalettet sitter langskips og dermed greit å bruke selv under krenging. Byssa er i vinkel og ligger i BB side og en kan spenne seg fast om en ligger på BB halser og må lage mat. Alt i alt er det en båt med greie løsninger når det gjelder bruk i rom sjø. Kanskje er jeg blitt litt sær som godt voksen mann, men praktisk innredning med tanke på bruk underveis, har i mitt hode mye med sikkerhet og komfort å gjøre, så får jeg heller leve med at jeg ikke har rederlugar med dobbeltseng. Arild Quote Link to post
Herman Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Dette er dessverre en trend. Mitt inntrykk av dagens båtannonser er at de aller fleste har bilder av båten mens den ligger til land. Vinflaske midt på bordet, og en kjekk fruktkurv i hjørnet. Båttestene følger etter, men det står da innimellom litt kritikk hvis mangelen på sjøkøyemuligheter er påtagelig. Så lenge køyelengden er tilstrekkelig, har de fleste båter muligheter til å modifiseres slik at de blir brukbare. Det er ikke noen heksekunst å sette opp ett lebrett, eller spenne fast et bånd med karabinkrok som kokken kan lene seg mot. Hvorfor byssa på død og liv må ligge på BB side har jeg aldri skjønt. Teorien er jo at man skal kunne lage mat i "nedoverbakke" mens man seiler STB halser (og dermed slipper å vike for andre båter mens man lager mat) men hvor stort problem er dette egentlig? Med bysse på STB, og BB halser vil man måtte vike for andre båter. Er man midt i et felt med mange båter betyr det som regel at det er et trangt sund. Da går man bak STBbåtene og før eller siden må man jo slå likevel. På åpent hav vil man ha god tid til å planlegge en unnamanøver. Som soloseiler blir det mer komplisert, men jeg ville personlig aldri stolt på at jeg kunne stå uforstyrret og kokkelere mens jeg seilte avgårde for styrbord halser. I slike tilfeller blir det korte turer ned i byssa, og opp igjen for se om det er noen båter rundt meg som kanskje ikke har sett meg, jeg stoler aldri på at en båt som har vikeplikt faktisk viker. Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Krapyl Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Køye godt egnet for bruk under seilas. Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Røylen Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 (edited) Ja, en bred køye helt forut i en flatbunnet båt i hardt vær er jo helt innbydende for bikking. De som har "seglat fõr om masten" eller har fristet en tilværelse på banjer'n er kanskje ikke bortskjemte, men allikevel.......... Sweet dreams Edited June 11, 2005 by Røylen (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.