Molin Startet 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2016 Jeg har byttet to 220 volts ladere siden ifjor sommer. Lysdiodene på laderne (samme fabrikat) indikerer ladevakt, men begynner aldri å lade. Lurer på om dette kan skyldes en eller annen feil i 12 v anlegget i båten. Har også en cross over bryter (for å hente hjelpstrøm til startbatteriet), i instruksjonsboken står det at denne kun skal være aktivert under starting og siden slås av. Men da er problemet at heller ikke dynamoen lader batteriene - så jeg er nødt til å ha denne aktivert også under kjøring. Er det noen som har tips eller har vært bort tilsvarende problemer ? Sannsynligvis har ikke alle båter denne crossoverbryteren. (min båt er Skilsø 33). Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Det er åpenbart noe feil med ladeopplegget i båten din. Har du en brukerhåndbok på båten som beskriver hvordan dette er oppbygget? Det sitter en eller annen slags fordelingssystem for å få ladet alle batteriene fra dynamoen, gjerne en skillediode eller et ladeskillerelé. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Min lader ble ødelagt da det var for lav spenning i havna vår . Det var kun ca 180v spenning på min båtplass. Dette er nå erstattet med 400v anlegg , så nå har vi stabil 230v på alle strømpunlkt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Tror de båtene er levert med litt forskjellig system (og ting kan være ombygd underveis). Men sjekk i stuverommet rett innafor skyvedøra. Tror du finner skillediode på bakveggen nedi der. Godt mulig den er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Molin Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Takker for gode tips. Prøver meg på skilledioden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.