Drivankeret Startet 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2016 Hei alle sammen. Jeg har en båt med vannjet og en VP 41, er dessverre ikke helt sikker på modell eller årstall. Problemet er som følger: Motoren starter lett og går fint på tomgang. Når jeg gir gass får jeg bare rundt 2700 omdreininger og det ryker så det ser ut som om båten brenner. Hvor skal jeg starte feilsøkingen? Har sjekket turboen. Ingen slakk og den går lett rundt. Jeg blir svært glad for tilbakemeldinger og tips. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Hvis turboen snurrer og det ikke er skader på turbin hjul ville jeg sjekket turbo trykket. Kan være at ladeluft kjøler er tett og at den defor ikke får nok luft. Man kan koble et manometer på innsuget. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Eureka Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 -skiftet luftfilter? Sitér dette innlegget Link to post
Drivankeret Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) Jeg har prøvd å ta av luftfilteret uten endring Ladeluftkløler tett? Er det bare å åpne opp og se? I instrumentpanelet er det en måler som viser 60 psi. Aner ikke om det er turbotrykk, eller om det er korrekt.. Båten måtte forlates i en havn et stykke hjemmefra, så det er greit å ha mange tips før jeg drar utover Redigert 17.Juli.2016 av Drivankeret (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Kjør deg en tur og kjenn med handa rundt tappepluggen under ladeluftkjøleren. Kjenner du luftlekkasje her, så er huset til ladeluftkjøleren opptært. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Du må heller aldri forsøke å presse en dieselmotor som ryker svart. Dette betyr oftest at den får mere diesel enn luft, og brenner da også for varmt på en eller flere sylindre. Dette kan gi svært store skader videre i motoren. Høres ut som du mangler luft her ja. Sjekk ogdå at det ikke drypper vann ut ut fra sladre hullet under i bakkant av intercooler (over starteren), da kan det ha gått hull på kjøle elementet og vann blir med inn i motoren som en del av forbrenningen. Ta det rolig ved test turer og ikke press på. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Måleren som viser PSI er nok oljetrykket. Turbo trykket skal være ca 1,5 bar eller 21 PSI. Svart røy tyder på forlite luft. Kjøp en billig turbo trykk måler på BT eller liknende. Innsatsen i ladeluftkjøleren kan tas ut å inspiseres men da må det nok byttes noen pakninger etterpå. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Mort1 Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Kontroller at alle luftslanger er skikkelig på plass. Feks fra turbo til ladeluftkjøler. Har dette skjedd plutselig? Er det noen ulyder? Sitér dette innlegget Link to post
Drivankeret Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Hei. Takk for alle gode innspill. Båten har stått på land ei stund. Ingen ulyder. Da blir det å sjekke turbotrykk og ladeluftkjøler. Forstår jeg dere rett at korrekt turbotrykk i innsugsmanifolden betyr at turbo og ladeluftkjøler er ok? Skal måle. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Helt korrekt. Riktig trykk i insugsmanifold tilsier at det et god gjennomstrømning i ladeluftkjøleren og at turbo gir det trykket den skal. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Drivankeret Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 (redigert) Da har jeg funnet problemet. Se bilde av ladeluftkjøler. Redigert 18.Juli.2016 av Drivankeret (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Du klarer vel neppe å bygge opp noe trykk I den der nei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
volvo_penta_ Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 I jøss for et tilfelle av tæring? Hvordan ser elementet ut innv. da? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Elementet er nok helt siden du ikke har hatt vannlekkasje. Du trenger nok i utgangspunktet bare huset og pakningsett. Lokket kan du nok bruke igjen. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
volvo_penta_ Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Kan vel ikke være tæring heller, da ville man jo merket dette lenge før hullet ble så stort. Hadde man ikke visst bedre, skulle en trodd en råde hadde smelt ut av blokka eller noe å treffi huset. Sitér dette innlegget Link to post
Drivankeret Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 (redigert) Båten har visstnok ikke vært i bruk på lenge før jeg kjøpte "prosjektet". Og det er nok tæring. Bruddkantene er nærmest tynne som folie. Redigert 18.Juli.2016 av Drivankeret (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.