Jump to content

bmc 30hk, håp for dynamo som står fast?

sjømanneven

Recommended Posts

kan det være håp for en dynamo som står 100% fast`?  reimen bare sklir på den, motor har blitt litekjørt de siste årene og nylig fått liv i den, men reimen bare glir rundt på reimskiven uten noe bevegelse på selve dynamoen. Tips triks og eventuelt hvem er billigst på dynamoer utenom biltema :o) ?

bmc 30hk

For det meste er dette bare lagrene som sitter fast.
De fleste lager koster bare få hundrelapper og å bytte dem er sjelden vanskelig,
så ville jeg først høre med noe dynamoverksted.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Nå har jeg på ingen måte din erfaring Joerg men min erfaring med dynamoer til båt som har satt seg er at det skjeldent lønner seg å reparere når en ny koster kr 2-3 tusen.
Antagelig har jeg sett for mange tilfeller der dynanoene er sterkt korodert innvendig slik at rotor sitter fast i stator.
Betale et verksted for å sjekke hadde jeg ikke brukt penger på men gjør man det selv så hvorfor ikke?
Uansett så er nytt noe annet en en 20 år gammel dynamo med nye lager.

Redigert av pipe (see edit history)

Takker for svar alle mann, men jeg går for noe billig dynamo (ut sesongen) og får lade effektiv på land strøm. er trossalt eldre diesel motor, de går foralltid uten strøm de. hehe. så skrur jeg ut den jeg har iløpa av uka og ser hvor gale det engetlig er og ser hva som er billigst. takk!

Enig, pipe, jeg har også sett mange slike dynamoer.
Likevel vet vi for tiden ikke hvordan denne dynamoen ser ut, så kan man se først.
Det koster kun noen minutter å stadfeste skader for noen som ikke kan dette selv og å kaste går også etter hvert.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...