sjømanneven Startet 17.Juli.2016 Del på Facebook Startet 17.Juli.2016 kan det være håp for en dynamo som står 100% fast`? reimen bare sklir på den, motor har blitt litekjørt de siste årene og nylig fått liv i den, men reimen bare glir rundt på reimskiven uten noe bevegelse på selve dynamoen. Tips triks og eventuelt hvem er billigst på dynamoer utenom biltema :o) ? bmc 30hk Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Jeg ville tatt en tlf til Bema i Grimstad eller Maskin Teknisk i Oslo for å få pris på en ny.Sitter dynamo fast er det som offtest ikke noe å reparere på med mindre dynamoen koster endel noe den trolig ikke gjør i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 For det meste er dette bare lagrene som sitter fast.De fleste lager koster bare få hundrelapper og å bytte dem er sjelden vanskelig,så ville jeg først høre med noe dynamoverksted. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
pipe Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 (redigert) Nå har jeg på ingen måte din erfaring Joerg men min erfaring med dynamoer til båt som har satt seg er at det skjeldent lønner seg å reparere når en ny koster kr 2-3 tusen.Antagelig har jeg sett for mange tilfeller der dynanoene er sterkt korodert innvendig slik at rotor sitter fast i stator.Betale et verksted for å sjekke hadde jeg ikke brukt penger på men gjør man det selv så hvorfor ikke?Uansett så er nytt noe annet en en 20 år gammel dynamo med nye lager. Redigert 17.Juli.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sjømanneven Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Takker for svar alle mann, men jeg går for noe billig dynamo (ut sesongen) og får lade effektiv på land strøm. er trossalt eldre diesel motor, de går foralltid uten strøm de. hehe. så skrur jeg ut den jeg har iløpa av uka og ser hvor gale det engetlig er og ser hva som er billigst. takk! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Enig, pipe, jeg har også sett mange slike dynamoer.Likevel vet vi for tiden ikke hvordan denne dynamoen ser ut, så kan man se først.Det koster kun noen minutter å stadfeste skader for noen som ikke kan dette selv og å kaste går også etter hvert. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
sjømanneven Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 skal poste bilder, når alt er løst og ute. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Jeg har kakket litt forsiktig på kjøleviften. Da løsnet den og dynamo ladet meget bra etterpå. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
nomen Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Da hadde den nok rustet fast mellom rotor og stator. Du kan jo vurdere å plukke den opp ved endt sesong og skifte lager og børster da. Koster deg nok mindre enn 500 kr. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Salt Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Hvor holder du til? Fredrikstad vikleverksted kan sånt, og kan sikkert raskt fortelle om det er noe poeng å rreparere, hvis du tar med dynamoen dit. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.