Jump to content

VP Tamd30 med høy temperatur.


kevhans

Recommended Posts

I min Skilsø 750 sitter det en Tamd30 fra 1987. Jeg sliter med at temperaturen blir høy under kjøring. Ved 3000rpm og høyere stiger temp. Fort og ligger på 100+GR . Når jeg drar av på turtallet til 2500rpm og lavere synker temperaturen til rundt 60gr. Jeg hadde ut varmeveksler i vinter, og sjekket denne, uten å finne noe. Det er også byttet instrument, da jeg trodde den var problemet, men fortsatt blir motor varm. Impelleren ble også byttet før sjøsetting i år. Termostater er også nettop byttet. Blandebendet til eksos er sjekket uten å finne noe, det samme er slanger og rør fra girkassen til saltvannskjølinga. Til info så har båten gått på Mjøsa de 18 siste årene, i forholdt til saltvannskjølekretsen.

 

Noen som har en formening om hva som kan være årsak til at motoren går varm under kjøring på høyt turtall, men kjøler bra under gange på lavere turtall?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke tamd 30 så godt, men trolig er konstruksjonen ikke ulik min 40 motor. På min motor er det en "eksosbrems" som aktiviseres av en solenoid ved lavt turtall. For mange år siden hadde jeg problemer me høy temp og da var årsaken at eksosbremsen ikke gikk i retur ved pådrag. Bortsett fra det så ville jeg kontrollert sirkulasjonspumpen på motoren og eventuelt oljekjøler. Oljekjøleren er vel sjøvannskjølt så den kan gro litt.

Link to post
Share on other sites

Start motor og åpne påfyllingslokket på varmeveksler med en gang. Stiger nivået for så å renne over?

Kom alle "gummibitene" på rett plass på kjølerinnsatsen til varmeveksleren da du monterte den igjen? Vannet går flere runder frem og tilbake gjennom veksleren før det går ut og videre til neste.

Har du sjekket i rørene/slangene rundt sjøvannspumpen etter gamle impellerrester?

​Inne i sjøvannspumpen er det en liten pall som har til oppgave å trykke gummiimpelleren sammen på ene siden, er derfor den fungerer. Når denne blir gammel og slitt kan gjennomstrømningen bli redusert. Kan skiftes.

Et lite lokk på varmeveksleren der hvor påfyllingen for vann er har 4 skruer har noen ganger vist seg å ikke holde helt tett. Dermed blir det ikke blir litt overtrykk i systemet slik at det blir godt nok gjennomstrømning. Ny pakning og avretting av hjørnene til lokket for å rette det av pleier hjelpe.

 

Rusk og rask i kjølerne kan redusere gjennomstrømningen av sjøvann. En inspeksjon inn der slangestussene er kan kanskje avdekke dette? Gamle og knekkete sinker som ligger løst i kjølerne? Gearoljekjøleren er ofte vrien å komme til å sjekke.

 

Mine tanker en mandag.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar.

Mulig jeg har funnet feilen. Kan tyde på at krana til saltvannsinntaket har tæret slik at den står i halvåpen stilling. Prøvde og stenge og åpne krana i stad, og dreiehjulet går bare rundt og rundt. Blir å løfte opp båten i morra og bytte kran, så får vi se om det løser problemet.

Link to post
Share on other sites

Se der ja, kanskje du har funnet løsningen!

 

Ville byttet skroggjennomføringen i samme rennet.  Er du usikker, så finn en fil eller noe du kan ripe opp overflaten på gjengeparti eller en annen plass du kommer til. Du bør sjekke flere plasser Er fargen der ferd med å blir rødlig (imot gullfargen den skal være)er det bare å bytte før det er for seint.  Koster ikke mange kronene.

 

Kanskje det er flere bunnventiler som og står for tur?

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fikset krana for inntaket til saltvannskjølinga, ser det fortsatt ut til at problemet med høy temperatur på Tamd30 motoren vedvarer. Neste sak jeg lurer på å bytte er temperaturgiveren.

Noen som har vært borti at denne på ferskvannskjølinga har vært ødelagt og vist feil temperatur på instrumentet?

Link to post
Share on other sites

Vel, det er første bud å sjekke den faktiske temperaturen hvis motoren på "mystisk " vis blir for varm.

 

På bla Jernia selger de termometer som går til 200 grader.

 

Min temp føler på samme motor viser alltid for lav temperatur, så at ditt instrument viser feil også kan være en mulighet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Da er temperaturgiver byttet på motoren, uten at det ga noe særlig utslag i lavere temperatur på motor. Under testing i dag lå jeg på 2800 rpm og da lå temp. på 90 gr. Om jeg økte til 3100rpm steg temp opp mot 100 gr. å da går temperatur alarmen. Når jeg dro ned til 2800 rpm sank temp. Fort til 90 gr. Jeg kan ikke skjønne hva som kan være grunnen til at temperaturen stiger ved belastning over 3000 rpm.

Det meste er sjekket og byttet, alt fra impeller til termostater, eksosbend og temperaturgiver og instrument. Og ut av eksosen kommer det rikelig med kjølevann både ved tomgang og gasspådrag.

Link to post
Share on other sites

Har du kjørt motoren på litt høyt turtall i fri for å sjekke vanngjennomstrømmingen(om eksosen kommer ut over vannlinjen). Uansett må du få klarlagt om gjennomstrømmingen er bra.

 

Hadde en tamd30a som gikk varm og kjørte systemrens på både både fersk og saltvannsiden. Fikk 82 grader på fullfart etter dette. Demonterte varmeveksler, oljeveksler etc. vinteren etter at jeg kjørte systemrens. Det var så og si helt rent og unødvendig jobb å demontere. 

 

Om du har ms3 gir kan det også  sitte anoderester i den kjølevannsløyfa som går "gjennom" giret. 

Link to post
Share on other sites

Det virker for meg som at gjennomstrømningen er bra. På tomgang hoster motoren ut vann, mens med gasspådrag i fri spytter eksosen jevnlig ut kjølevann.

Ser ut til at jeg får prøve å kjøre systemrens på saltvannssiden i første omgang.

 

Ellers så holder vannstanden i varmeveksler seg stabil, så der tror jeg ikke det er noen problem egentlig.

Link to post
Share on other sites

Ok så nivået stiger ikke sier du.

Vel da er det vel mulighet for at den er tett.

Var et svakt punkt på 30 og til dels 40 motorene, men regner med at de fleste innsatsene er skiftet nå..

 

Hvis du kjøper eller låner deg et måleinstrument sånn "type peke" kan du selv se hva temperaturen er rundt i systemet. 

 

http://www.clasohlson.com/no/b/Elektro/Måleinstrumenter-&-strømmålere/Temperaturmålere

Link to post
Share on other sites

Utenå ha studert hele tråden her,...Ville sjekket kjøleren i giret og oljekjøleren på motoren da dette ligger vel før varmeveksleren og først etter sjøvannspumpen på denne motoren, har kad 32 selv med omtrent samme kjølesystem og der var oljekjøleren på motoren 50% igjengrodd på utløpsiden på oljekjøleren. var bare 3 umbracoskruer i hvert endelokk så hadde man god tilgang til å få renset.

Link to post
Share on other sites

Eller det kan vere så dumt som knekt aksel på sirkulasjonspumpen på ferskvannsiden (innvendig, ikke muilg å se uten demont,kan muligens kjenne om den sviver Veldig lett ved å ta av reimene først) har sett noen her på forumet har opplevd dette.  slitt hus i impellerpumpe har vel også hendt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...