HansO Startet 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2016 Jeg har gått til anskaffelse av kartplotter / ekkolodd til båten - Raymarine A128. Dette har jeg tenkt å felle inn. Dessverre kommer det i konflikt med skyvedør for kabinen, slik at plotteren må fores ut ca 30mm for å få klaring. Jeg finner ikke noen ramme i salg for dette, slik at et adapter må lages. Hva er den greieste måten å gjøre det på (ønsker sort finish). Skjære ut i tre og male, eller er det andre og mer egnede materialer? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Det enkleste og billigste er vel å bruke treverk som du skjærer til, pusser, sparkler og maler/lakker. Alternativene er blant annet å støpe noe med glassfiber, bygge med King Starboard (eller hva det heter) eller et annet materiale som er formstabilt og enkelt å jobbe med. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bestefar Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Jeg er enig med Popeye70, treverk er enklest å forme. Jeg ville brukt vannfast finer, same type som brukes til forskaling. Du får slike plater, i små størrelser, i en trelasthandel. Om du runder av alle kanter godt så kan du kle den med svart skai,eller "konstlæder" som svenskene kaller det. Seasea art nr. 49943 eller 49944. Lakk eller maling sitter ofte ikke så bra i fuktig miljø. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Hadde samme utfordring for noen år siden. Gikk til skiltmaker som freste ut i plast etter Raymarines nedlastbare mal. Satt så ei kula og ble ganske pent. Hører med til historien at dette var _etter_ en prototype i kryssfiner som ble underkjent pga rævva finish. Kostet noen få hundrelapper Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Mange måter å gjøre dette på, men kryssfiner ville jeg ikke brukt. Vanskelig å få pen finnish i snittet. Hvis du skal lage den i tre kan du f.eks. bruke eik. Det er et hardt og kompakt materiale som gir en pen overflate. Men siden du vil ha svart finnish ville jeg ikke laget den i treverk, ville heller gått for plast. Du kan lage den i polyester/glassfiber, eller epoxy/glassfiber. Men du kan også lage den i termoplast. Det er mulig å få kjøpt plastplater i 30mm tykkelse som er gjennomfarget svart. De kan du skjære til og tilpasse de målene du ønsker. Lager du den i herdeplast må du evt. overflatebehandle den (les lakkere) for å få den svart. Men i forhold til treverk er det jo mulig å få det til uten at det sprekker opp og flasser av med tiden. Lykke til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
KongKing Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Er ikke dette noe som kan lages på en 3D-printer? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Er ikke dette noe som kan lages på en 3D-printer? Jeg er redd den adapterplata blir for stor for en vanlig hobbyprinter. Plotteren er vel 12", så du må finne deg en 3D-printer som klarer å lage store nok ting. Min erfaring er ellers at en 3D-printer ikke klarer å lage en så jevn overflate at du slipper å pusse og lakke/male. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
HansO Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Takk for gode tips. Jeg er dessverre ikke oppsatt med slik plotter. Fant noen plastplater på nettet, men prisen er jo helt hinsides når man skal opp i tykkelse. Er det vanskelig å lage det i polyester eller epoxy / glassfiber som Popeye70 og Komodo er inne på? Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Jeg er enig i at plast er det beste, men det er dyrt å eksperimentere med. Men når det gjelder finer, den enkleste måten å få en pen kuttflate er fresing. Da kan også kuttflaten formes. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Du kan lage deg en støpeform av kryssfiner som du lakkerer, evt. plugg av treverk, så støpe en form på den. Men det blir jo veldig mye jobb for å få seg ei ramme. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.