Jump to content

Midlertidig tetting av skroggjennomføring som lekker

Krimart

Recommended Posts

Har en gammel skroggjennomføring der det en gang sto en giver til en logg. Denne har begynt å lekke litt i tetning mellom skrog og mutter. Det siver inn ca 2-4 cl pr dag så tror ikke båten går ned med det første, men hadde vært greit å fått tettet midlertidig og gjøre det skikkelig til våren. Noen tips om en midlertidig rep? Har prøvd å dytte på en mengde Tec-7 men hadde ikke sandpapir og aceton tilgjengelig i båten, så det ble ikke særlig vellykket. Vil nok prøve igjen med Tec-7 med bedre prepareing av flatene, men er ikke helt optimist.

Jeg ville prøvd med Bostik Maxibond Extreme isteden. Den har mye av de samme egenskapene som tec-7, men er hardere og har større fasthet med en gang den blir påført. Større sjans for at den holder vanntrykket ute. 

http://www.bostik.no/Products/Adhesive/Assembly-adhesive/P0703

Legg merke til munnstykket, det er en grunn til at det har så stor åpning...

Takk for tips. Stay afloat så jo veldig interessant ut, kanskje stay-afloat (ikke margarin) fra utsiden og Bostik Maxibond Extreme på innsiden (hvordan fester Maxibond på vått underlag)? Ser ut som om Stay afloat først og frest er en rednings-masse, hvordan holder det mot vanntrykk over litt lengre tid? 

Redigert av Krimart (see edit history)

Lekkasjen du beskriver er jo ikke den helt store, men jeg ville likevel droppa slike quickfixes og løfta båten. Om du ringer ei båtforening med kran, og gjør reparasjonen mens båten henger i stroppen, er ikke prisen så ille, kanskje en båtlapp, max to.

Om du likevel går for quickfix ville jeg styrt unna tec7, gå heller for simson-lim, mange hakk hvassere enn tec7.

Redigert av grawis (see edit history)
  • 8 måneder senere...

Jeg fikk tettet gjennomføringen noenlunde med en diger kake med Tec-7  sist høst (se bilde).

Problemet oppsto ved at jeg i fjor vår satt inn en ny dybdegiver. P.g.a. tidsnød - og fordi skaftet til den nye sensoren passet "perfekt" inn i hullet hvor den gamle loggen sto dyttet jeg den inn der etter å ha klint på med Tec-7. Se skisse. Problemet var altså at den gamle gjennomføringen (som til da hadde holdt tett) begynte å lekke. Jeg aner ikke alder på denne da den satt i båten da jeg kjøpte den - men den er av plast. 

Nå er spørsmålet hva jeg gjør før jeg setter båten på vannet. Jeg mener jeg har følgende valg: 

1: Den beste, men også mest tidskrevende løsningen: Demontere alt, laminere igjen hullet dvs. slipe ned glassfiberen til kon med 10X diameter av hullet (utvendig eller innvendig?), laminere på nytt X antall lag med epoxy+ glassfiber. Bore nytt hull og montere sensoren på nytt. Fordelen er at da får jeg sensoren flush på skroget, kan velge en annen plassering (betyr ikke all verden), er den sikreste løsningen på sikt. Usikkerhetsmoment her er all Tec-7 som er klinet på om det gir problemer eller ikke, og som sagt dette krever en del tid. 

2: Alternativ løsning 1:  Demontere alt, kjøpe ny gjennomføring med samme dimensjoner som den gamle (eller bruke om igjen den gamle om den er ok), og montere sammen på samme måte som tidligere - med ny Tec-7 tettning. Da sparer jeg tiden det tar å laminere men usikkerheten med å ha en gjennomføring inni i en gjennomføring består.  

3: Alternativ løsning 2: Det er tett nå (?) så bare pusse og rense godt rundt dagens gjennomføring, på utsiden og legge en ny kake med Tec - 7 (eller er det noe annet som egner seg bedre under vann?) rundt den gamle gjennomføringen.  Kjappest og enklest, men gir ikke den samme sjelefreden som alternativ 1. 

Alternativ 1 er helt klart best, men jeg er usikker på om jeg rekker den i år. Litt for mange andre prosjekter som tar tid og jeg vil ha båten på vannet ASAP. 

gjennom_rl_2.png

gjennom.png

Jeg hadde valgt alt. 2.

Da vet du at gjennoføringen er ok, og ting er tettet på nytt, på " de riktige plassene" , altså ikke bare tettet ved å smøre på. 

Støpeprosessen er sikkert best for de som har tid å greie på slik, men blir det egentlig så mye bedre "teknisk" , eller er det bare estetisk?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Vil ikkje en plastgjennomføring med giver inni stikke såpass ned, og mangle støtte, at det kan være litt svakt om du treffer noe i vannet eller kjører i is ? 

Eg ville forsøkt å fått giveren plan med skroget. Ein quickfix er kanskje å legge passande syrefast skive/plate med passande hull på begge sider av skroget og droppe plastgjennomføring.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Syrefaste skiver går greit hvis man kun bruker det for å fordele presset på skroget, men tetter dårlig så man må uansett ha en form for pakning. Jeg antar at gjennomføringer, basert på generellt vanntrykk de er dimensjonert for, har stor nok overflate til at trykket blir fordelt nok til at skroget ikke beveger seg så man til slutt får sprekker eller at pakningen/gjennomføringen beveger seg så den ikke er tett lengre.

Skal det tåle enormt med trykk eller hvis skroget er farlig tynnt så ville jeg brukt en skive, men da bør man vel ha skiven på utsiden.

Problemet med dette er at du ikke har100% skikkelig anleggsflate mot skroget. Når du i tillegg bygger "mer ned" er du mer utsatt for lekkasje eller brekke av ved for eksempel å dunke nedi bunn, treffer noe som ligger tungt(lavt) i sjøen eller et fortøyningstau etc. henger seg fast når båten er fortøyd og du kan få ny lekkasje.

Ja og så fiskeredskap som kan henge seg fast.

Siden du ikke har særlig lyst på å støpe igjen og lage nytt hull kan kanskje en slik gjennomgående svinger jeg linker til under her være noe å vurdere?

Finnes i forskjellige varianter med forskjellig vinkel, dette er bare en jeg fant sånn i farten.

De tar opp vinkel på skutebunn som må rettes for uansett så du er sikker på du sjekker fisk/bunnforhold under kjølen og ikke ved siden av. I tillegg til at de har større diameter så hullet ditt kanskje fylles mer eller mindre helt ut når du tar vekk den gamle gjennomføringen som er der i dag? Den som det er linket til har en diameter på 51mm.

Er og så vidt denne vil stikke ut fra skutebunn.

https://www.maritim.no/gj-gaende-plast-p19-12-for-skra-montering#.WPhat4VOKUk

Mine tanker en torsdag.

Redigert av Gudrun (see edit history)

"En vakker dag" skal jeg støpe, men spørsmålet er om jeg bør gjøre det nå eller kan finne en  midlertidig løsning som funger 1-2 år. 

Det beste er å få sensoren flush til skroget, ja.

Men nå seiler ikke jeg veldig mye i is, da og sannsynligheten for at sensoren skule skades av en tømmerstokk etc. er der uansett om den stikker 1 cm lenger ut eller ikke.  Jeg har fylte gapet mellom skroget og sensoren med Tec-7 men denne "kaken" har slippet fra skroget, gjorde for dårlig jobb med sliping etc. Denne skal uansett re-legges.  

• 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...