Krimart Startet 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2016 Har en gammel skroggjennomføring der det en gang sto en giver til en logg. Denne har begynt å lekke litt i tetning mellom skrog og mutter. Det siver inn ca 2-4 cl pr dag så tror ikke båten går ned med det første, men hadde vært greit å fått tettet midlertidig og gjøre det skikkelig til våren. Noen tips om en midlertidig rep? Har prøvd å dytte på en mengde Tec-7 men hadde ikke sandpapir og aceton tilgjengelig i båten, så det ble ikke særlig vellykket. Vil nok prøve igjen med Tec-7 med bedre prepareing av flatene, men er ikke helt optimist. Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Skal få det tett med tec7 ja. hvor på båten er gjennomføringen? klarer du å laste båten om slik att det kommer over vannet mens du holder på så kan du løsne den og få tec7 bakom mutter? Gjerne prøve å tette på yttersiden og innersiden Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Tom Rør Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Bilde :-) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Med skikkelig rengjøring vil tec 7 eller lignende tette en slik lekkasje. Skjær vegg gammel tetn.masse,og vask rent med aceton, smør på, det blir tett. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Scand Baltic Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Bare ikke vanntrykket vil trenge igjennom allikavel da... Men det skader ikke å prøve. Ellers har jeg mest tro på et løft av båten og tette skikkelig med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 (redigert) Det er rett foran kjølen midt under båten så litt vanskelig å laste båten :-) er nok best å løfte ja. Men skal prøve en gang til med aceton og sandpapir før Tec7 først. Redigert 18.Juli.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Jeg ville prøvd med Bostik Maxibond Extreme isteden. Den har mye av de samme egenskapene som tec-7, men er hardere og har større fasthet med en gang den blir påført. Større sjans for at den holder vanntrykket ute. http://www.bostik.no/Products/Adhesive/Assembly-adhesive/P0703 Legg merke til munnstykket, det er en grunn til at det har så stor åpning... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Big Horn Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Eller på med dykkermaske, og på med margarin fra utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Stay Afloat! Suverent middel for slike små lekkasjer. Ingen forbehandling og hefter mot våte flater. http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&product_id=1191 Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 (redigert) Takk for tips. Stay afloat så jo veldig interessant ut, kanskje stay-afloat (ikke margarin) fra utsiden og Bostik Maxibond Extreme på innsiden (hvordan fester Maxibond på vått underlag)? Ser ut som om Stay afloat først og frest er en rednings-masse, hvordan holder det mot vanntrykk over litt lengre tid? Redigert 20.Juli.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 (redigert) Lekkasjen du beskriver er jo ikke den helt store, men jeg ville likevel droppa slike quickfixes og løfta båten. Om du ringer ei båtforening med kran, og gjør reparasjonen mens båten henger i stroppen, er ikke prisen så ille, kanskje en båtlapp, max to. Om du likevel går for quickfix ville jeg styrt unna tec7, gå heller for simson-lim, mange hakk hvassere enn tec7. Redigert 20.Juli.2016 av grawis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Grawis, til info ; Bostik = Simpsons. Se forøvrig innlegg 7 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
grawis Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Grawis, til info ; Bostik = Simpsons. Se forøvrig innlegg 7 Kjært barn har visst mange navn, ser jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Bostik har kjøpt opp Simpsons (eller om det var motsatt), så det er samme guffa i tubene. Du sier Simpsons, men de har mange varianter med ulike egenskaper. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Jeg fikk tettet gjennomføringen noenlunde med en diger kake med Tec-7 sist høst (se bilde). Problemet oppsto ved at jeg i fjor vår satt inn en ny dybdegiver. P.g.a. tidsnød - og fordi skaftet til den nye sensoren passet "perfekt" inn i hullet hvor den gamle loggen sto dyttet jeg den inn der etter å ha klint på med Tec-7. Se skisse. Problemet var altså at den gamle gjennomføringen (som til da hadde holdt tett) begynte å lekke. Jeg aner ikke alder på denne da den satt i båten da jeg kjøpte den - men den er av plast. Nå er spørsmålet hva jeg gjør før jeg setter båten på vannet. Jeg mener jeg har følgende valg: 1: Den beste, men også mest tidskrevende løsningen: Demontere alt, laminere igjen hullet dvs. slipe ned glassfiberen til kon med 10X diameter av hullet (utvendig eller innvendig?), laminere på nytt X antall lag med epoxy+ glassfiber. Bore nytt hull og montere sensoren på nytt. Fordelen er at da får jeg sensoren flush på skroget, kan velge en annen plassering (betyr ikke all verden), er den sikreste løsningen på sikt. Usikkerhetsmoment her er all Tec-7 som er klinet på om det gir problemer eller ikke, og som sagt dette krever en del tid. 2: Alternativ løsning 1: Demontere alt, kjøpe ny gjennomføring med samme dimensjoner som den gamle (eller bruke om igjen den gamle om den er ok), og montere sammen på samme måte som tidligere - med ny Tec-7 tettning. Da sparer jeg tiden det tar å laminere men usikkerheten med å ha en gjennomføring inni i en gjennomføring består. 3: Alternativ løsning 2: Det er tett nå (?) så bare pusse og rense godt rundt dagens gjennomføring, på utsiden og legge en ny kake med Tec - 7 (eller er det noe annet som egner seg bedre under vann?) rundt den gamle gjennomføringen. Kjappest og enklest, men gir ikke den samme sjelefreden som alternativ 1. Alternativ 1 er helt klart best, men jeg er usikker på om jeg rekker den i år. Litt for mange andre prosjekter som tar tid og jeg vil ha båten på vannet ASAP. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Jeg hadde valgt alt. 2. Da vet du at gjennoføringen er ok, og ting er tettet på nytt, på " de riktige plassene" , altså ikke bare tettet ved å smøre på. Støpeprosessen er sikkert best for de som har tid å greie på slik, men blir det egentlig så mye bedre "teknisk" , eller er det bare estetisk? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Vil ikkje en plastgjennomføring med giver inni stikke såpass ned, og mangle støtte, at det kan være litt svakt om du treffer noe i vannet eller kjører i is ? Eg ville forsøkt å fått giveren plan med skroget. Ein quickfix er kanskje å legge passande syrefast skive/plate med passande hull på begge sider av skroget og droppe plastgjennomføring. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Krimart Svart 20.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Å støpe gir den beste tekniske løsningen, men det tar tid å få det pent. Det er også best med flush montasje, ja. Syrefaste skiver er jeg skeptisk til, antar det vil lekke på,sikt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Syrefaste skiver går greit hvis man kun bruker det for å fordele presset på skroget, men tetter dårlig så man må uansett ha en form for pakning. Jeg antar at gjennomføringer, basert på generellt vanntrykk de er dimensjonert for, har stor nok overflate til at trykket blir fordelt nok til at skroget ikke beveger seg så man til slutt får sprekker eller at pakningen/gjennomføringen beveger seg så den ikke er tett lengre. Skal det tåle enormt med trykk eller hvis skroget er farlig tynnt så ville jeg brukt en skive, men da bør man vel ha skiven på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 (redigert) Problemet med dette er at du ikke har100% skikkelig anleggsflate mot skroget. Når du i tillegg bygger "mer ned" er du mer utsatt for lekkasje eller brekke av ved for eksempel å dunke nedi bunn, treffer noe som ligger tungt(lavt) i sjøen eller et fortøyningstau etc. henger seg fast når båten er fortøyd og du kan få ny lekkasje. Ja og så fiskeredskap som kan henge seg fast. Siden du ikke har særlig lyst på å støpe igjen og lage nytt hull kan kanskje en slik gjennomgående svinger jeg linker til under her være noe å vurdere? Finnes i forskjellige varianter med forskjellig vinkel, dette er bare en jeg fant sånn i farten. De tar opp vinkel på skutebunn som må rettes for uansett så du er sikker på du sjekker fisk/bunnforhold under kjølen og ikke ved siden av. I tillegg til at de har større diameter så hullet ditt kanskje fylles mer eller mindre helt ut når du tar vekk den gamle gjennomføringen som er der i dag? Den som det er linket til har en diameter på 51mm. Er og så vidt denne vil stikke ut fra skutebunn. https://www.maritim.no/gj-gaende-plast-p19-12-for-skra-montering#.WPhat4VOKUk Mine tanker en torsdag. Redigert 20.April.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Sjølvsagt måtte ein nytta feks sika 291 som tettemiddel saman med syrefaste skiver. Forbanna... , eg trudde det var onsdag. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Krimart Svart 21.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 "En vakker dag" skal jeg støpe, men spørsmålet er om jeg bør gjøre det nå eller kan finne en midlertidig løsning som funger 1-2 år. Det beste er å få sensoren flush til skroget, ja. Men nå seiler ikke jeg veldig mye i is, da og sannsynligheten for at sensoren skule skades av en tømmerstokk etc. er der uansett om den stikker 1 cm lenger ut eller ikke. Jeg har fylte gapet mellom skroget og sensoren med Tec-7 men denne "kaken" har slippet fra skroget, gjorde for dårlig jobb med sliping etc. Denne skal uansett re-legges. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2017 (redigert) Da ble det mellomløsning siden den gamle gjennomføringen så ok ut. Gammel pakning hadde tydligvid gitt seg så det ble ny Tec-7 kake på gammel gjennomføring. Redigert 9.Mai.2017 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Trodde denne ble tett, og det var tett lenge, men nå har den begynt å lekke igjen. Hva bruker dere for å lime skroggjennomføringer under vann? Er ikke Tec7 tingen? Må tydeligvis ta jobben med å støpe igjen hullet likevel. Litt jobb blir det å få fra hverandre sensor og gammel gjennomføring med hele gjengepartiet fullt av Tec7, men, men... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Tec 7 er jo en MS polymer, det fungerer. Hvis du har fått lekkasje er nok årsaken en annen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.