FV. Startet 18.Juli.2016 Del på Facebook Startet 18.Juli.2016 Hei! Kjøpte en Askeladden 635 Freestyle i fjor høst med en totalhavarert 150 Optimax på. Har fikset denne og den har gått som en klokke (bank i bordet) siden i tidlig vinter og jeg har snart 40 timer på den etter jeg fikset den. Nå har jeg derimot fått en liten "fillefeil" med motoren som jeg ikke får løst. Saken er som følger: Får lydalarm, lyset for "check engine" lyser og motoren går i guardian mode og kutter på 3000 rpm. I følge manualen er dette en feil på TPS (throttle position sensors). Min '99 har to sånne sensorer. Jeg tar dem ut for å studere dem og finner raskt ut at dette er vanlige linneære potmeter som koster mer enn de burde, så tenkte å gi det et forsøk å fikse dem før jeg kjøper nye. Åpner dem og blåser dem rene, monterer sammen og måler - helt ok. Setter dem så tilbake i motoren, men feilen er der fortsatt. Etter litt målinger så viser det seg at spenning ut fra giveren er helt innenfor spec i manualen og ingen feil her. Siden alarmen kommer 10 sekunder etter at jeg slår på tenningen så går jeg over alle ledninger og kontakter, men alt ser ok ut. Status nå er at jeg har en alarm som sier at en av sensorene er ødelagt, men så vidt jeg kan se virker begge to. Jeg har ikke tilgang til diagnoseverktøy, men alarmen er ganske tydlig så skulle tro jeg leter på rett plass. Noen som har lignende erfaringer de vil dele? Mvh Frank Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Sannsynligvis er det ikke feil på selve giveren, det er ytterst skjelden. Giverne er ofte fem volt system, de blir altså tilført stabilisert 5V på en pinne og signal minus på den andre. Utgangen skal da gi mellom 0,5 og 4,5V signal ut. Hvis du finner ut hvilke pinner i pluggen på ECU som går til TPS kan du sjekke med et voltmeter. Mange ganger er det dårlig kontakt som forårsaker slike feil. Sitér dette innlegget Link to post
FV. Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Hei Takker for svar. Har målt kontinuitet gjennom hele kretsen, men kan jo fortsatt være dårlig kontakt i selve pluggen som går inn i ECUen. Jeg tror et forsøk på rensing av pluggen er siste utvei før jeg må få tak i diagnoseverktøy. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Nå hender det at slike feilkoder må "dekrypteres", det kan f.eks. være falsk luft eller feil på map sensor som trigger denne. TPS brukes kun til akselerasjons-/retardasjons korrigering av bensinmengden. Verdien blir sammenlignet med map- og rpm for å gi ekstra bensin ved pådrag. Motoren går helt fint uten TPS men mange motorer går i "limp home mode" ved enhver sensorfeil. Diagnose utstyr gjør feilsøking lettere men endel kan man finne ut av med et voltmeter. Feilkoder kan trigges enten som intermittent eller continous error og skyldes enten at signalet fra en sensor er under 0,5V eller over 4,5V eller at signalet ikke samsvarer med andre signaler. Sitér dette innlegget Link to post
FV. Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Jeg har målt utgangsspenningen fra sensorene og ser at den innerste sensoren gir ut 4,678V ved tomgang og den ytterste 0,597. Ifølge manualen skal det være mellom 3,7-4,9V og 0,3-1,8V, så jeg tenker at disse er ok. Jeg hadde ute MAP-sensoren også, blåste i vacuumslangen for å sjekke at denne ikke var blokkert på noe vis. Det jeg reagerer litt på er at jeg får feilkoden ca ti sekunder etter at tenningen er satt på, uten at jeg trenger å starte motoren. Om jeg f.eks napper ut pluggen på crank position sensor så kommer feilen momentant når jeg slår på tenningen, samme med air temp sensor. Jeg har også gått over alle koblingene og renset disse for å forsikre at det er kontakt uten at dette hjalp. Er det mulig at hjernen har fått seg en trøkk? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Det er svært skjelden at ECU'er fusker. Enten virker de eller ikke. Utgangstransistorer som styrer injektorer og coiler kan iblandt ryke. Jeg tror du bør få en med diagnoseapparat til å sjekke den. Sitér dette innlegget Link to post
FV. Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Ja, er vel det jeg har konkludert med som neste steg. Sitér dette innlegget Link to post
FV. Svart 20.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2016 Da fikk jeg endelig kjørt diagnose på motoren, og jeg vet ikke om jeg skal le eller grine etter hva jeg fant ut. Ble passelig frustrert (men ikke overrasket) over at begge TPSene fungerte helt utmerket og aldri hadde hatt feil. Etter å ha lest gjennom alle feilkoder og til slutt tok en auto diagnose kom det opp én enkelt feil: Horn Først nektet jeg å tro det, men etter å ha resonnert litt kom jeg fram til at feilen mest sannsynlig kom etter at jeg klipte av alarmhornet i forbindelse med en overhaling av hele instrumentpanelet hvor jeg konkluderte med at hornet hadde tatt kvelden. Jeg har i mellomtiden brukt multimeter for å måle spenning på klemmene til hornet som indikasjon på når hornet er av eller på. Konklusjon er vel at man lærer så lenge man lever, jeg har i det minste lært en god del av dette siden jeg har satt meg mer inn i elektronikken på båten - så blir det en god historie av det også :D Sitér dette innlegget Link to post
FV. Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Tok nok gleden litt på forskudd her. Alarmen som kom så snart jeg slo på tenningen forsvant, men etter en prøvetur i dag kom dessverre feilmeldingen tilbake under kjøring. mellom 2000-2500 rpm så får jeg "check engine" lyset på og den går i guardian mode slik at jeg ikke kommer over 3000 rpm. Slår av på gassen, og under tomgang forsvinner feilen. Googler meg til at dette kan tyde på et kjøleproblem og lavt kjølevannstrykk. Det jeg sliter med å forstå er hva som trigger alarmen. Jeg har ikke sensor for kjølevann i min motor, kun to sensorer for temp på blokk og kompressor. Jeg har prøvd å simulere feilen ved å ruse motoren til samme turtall uten at dette gir alarm, konkluderer med at TPSene er ok (dette viste forsåvidt også diagnoseverktøyet når jeg koblet det til). Mistenkte også at en injector hadde en feil, byttet denne uten at det hjalp. Noen som kan hjelpe litt på vei her? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.