Jump to content

Trekke opp båt på henger, hva tåler den lille kroken?

Roffa

Recommended Posts

Nok en dumt spørsmål fra båtvant fersking.

Vurderer og kjøpe en Nidelv 750 og planen er å dra denne på henger. Båten er under 2,55cm så lovlig frakt på vei skal ikke være noe spørsmål, men når jeg begynte og tenke på hvordan jeg skulle få den opp på hengeren stoppet det litt opp over noe jeg aldri har tenkt noe på før.

Hva tåler egentlig den lille ringen i baugen som jeg skal feste vinsjen på? Dette er jo en mye tyngre båt enn jeg er vandt med. Det er store forskjeller på båtutsettingsplassene, noen kan være nokså bratte og mye av båtens vekt kan bli hengende i vinsjen.

Jeg regner med at den er støpt godt fast, men er det noen som har erfaringer med båt av denne størrelse på henger og med sjøsetting?

Mer enn hva du greier med vinsjen likevel. Men med så stor båt får du nok kjøre hengeren uti så langt som det går. Ja uti med heile rukla til bakhjula på bilen står ved vannkanten. Noe annet vil være svært upraktisk og slitsomt både på mann og utstyr. Hengere har ikkje vannskrekk, den er et verktøy.Bruk den!

Jeg drukner hengeren og som regel mer enn på dette bildet. Gjør livet mye lettere. Slipper å bekymre seg for sjøsetting av bil osv som jeg har sett flere nestenuhell av når man skal ha en stor båt i vannet uten å ha vann over

hjulene på hengeren. Skjer noe med tyngdepunkt osv da som er artig å se på.. Skyller bremser innvendig osv da jeg sjøsetter båten hver gang jeg skal ut med den. Stengene bak på hengern sammen med elektrisk vinsj gjør at uttak og opptak går som en lek alene.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...