Sjøbliss Startet 19.Juli.2016 Del på Facebook Startet 19.Juli.2016 (redigert) Hei, jeg har fått problemer med å få motoren til å gi full effekt rundt 2200 omdreininger og har fått tips om å bytte MAP sensor. Denne er nå bestilt sammen med en ny slange til luftingen som ser litt tørr ut (små sprekkantydninger i slangen, ikke hull men bør byttes, del nummer 21675639). Uansett, lurte på om noen har noen bilder eller steg-for-steg informasjon om hvordan man bytter denne sensoren på denne eller tilsvarende motor. Det jeg skjønner er at jeg demonterer beskyttelsesdekselet på toppen av motoren og denne sensoren skal befinne seg bak oljefiltrene et sted. Er ikke supermotorteknisk men er god til å skru elektronikk og er petimeter og forsiktig når jeg gjør ting så dette burde være enkelt å utføre bare jeg ikke roter meg bort på "feil sted av motoren". Delene jeg har bestilt er (på marinedeler.no): 1 stk. Map sensor erst 22329559 (21385453 )D4 D6 1 stk. z SLANG 21675639 Om noen orker å sende meg noen velvalgte ord om rekkefølge, gjerne bilder!, tips og triks, evnt noen verifiseringssteg om det finnes (hvordan sjekke at det er gjort riktig, er det noe jeg kan se f.eks. ved å starte motoren, lese av på EVC eller annet). Dersom dere seriøst mener at jeg bør drite i det og få over en mann fra verkstedet så er det innafor å si også. :P Men igjen, har ikke spesielt mye tommeltotter vanligvis. Se forøvrig dette: https://baatplassen.no/i/topic/127475-fyll-fornybar-diesel-på-tofte-og-lindøya-eco-1-åpner-stasjon/?p=1846515, jeg trodde dette dreide seg om diesel, men har vel mer tro på denne sensoren så jeg bytter den uansett og ser hva som skjer. Tror ikke det er gjort på min motor så det er vel uansett anbefalt av VP å gjøre. Redigert 19.Juli.2016 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
DieselDahl Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 (redigert) Dette er en veldig lett jobb. Etter å ha tatt av det svarte motordekselet vil du se innsugsmanifolden på babord side av toppen. I bakkant ser du at denne er skrudd sammen med aftercooler og så vil du se sensoren som sitter montert oppå manifolden. Den sitter med kun en M6 mutter og den har en elektrisk kontakt. Sensoren sitter stukket ned i et hull og har en liten o-ring som kan gjøre den litt treg å få ut. Sørg for å trekke den rett opp så går det nok greit. Forøvrig bør emnetittelen endres da dette er likt på samtlige D4/D6 Redigert 19.Juli.2016 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 (redigert) 1. Legg en øl i kjøleskapet 2. Løsne skruene på det sorte motordekselet (torx-bits/skrutrekker nødvendig). Løft vekk motordekselet. 3. Lokaliser MAP-sensoren som sitter på toppen av innsugsmanifoil på babord side av motoren. 4. Løsne festeskruen, mest praktisk med en liten koppnøkkel med passelig forlenger (10 mm kopp eller noe der omkring) 5. Trekk ut pluggen på ledningen, trekk ut sensoren. 6. Monter ny sensor i motsatt rekkefølge av over. 7. Legg på motordeksel og skru til alle skruene. 8. Start motor og evnt. ta en prøvetur. 9. Finn ølen du la i kjøleskapet under pkt 1. Problemet nå er antagelig at hele operasjonen har tatt så kort tid at ølen enda ikke har rukket å bli kald. Åpne ølen og nyt den. Redigert 19.Juli.2016 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
leif_erikg Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Løsningen er nok å få ølen i kjøleskapet nå mens delene er på vei i posten. Godt forarbeid er halve jobben! Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Sjøbliss Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Fantastisk, øl er det allerede i kjøleskapet så det kombinert med at jeg skal bytte den lufteslangen også så er jeg sikret kald øl! Skal ta noen bilder når jeg utfører for eventuelt nye lesere :) Takk for god instruks. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Tor Arild Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Gjorde det samme ifjor. To bilder som viser hvor: Og ja, det var langt enklere enn jeg trodde. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Forøvrig bør emnetittelen endres da dette er likt på samtlige D4/D6 HJeg har prøvd på redigere tittel men det finner jeg ikke ut hvor man gjør, dersom noen vet eller admin leser så er det bare å endre :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 @Tor Arild, fantastisk! Ja dette ser jo helt sykt lett ut. Skal heller få kona til å bli imponert over mine motor-fikse-skills. Det er noe jeg ikke har hatt før jeg fikk båt (har to el-biler nå så det er heller ikke nødvendig!). :P Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 6.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2016 Da var sensoren byttet, og ja det var så lett, så lett ?? takk for god hjelp. Har også fått testet motoren og den virker igjen som en klokke! Lurte litt på om den kunne vært bytta tidligere men den var grønnlakkert så det tyder vel på at det var den fabrikkmonterte som sto der. Føles godt å få orden på den der. Ble redd for at turboen var gåen! ??? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Eureka Svart 6.August.2016 Del på Facebook Svart 6.August.2016 Er det ikke deilig å til slikt, som verkstedet hadde ta monst to timer på å utføre. Men når det er sagt, så hadde det jo vært typisk å miste den dyrebare superskralla ned i kjølen, under motor, og det hadde tatt timevis å fiske den opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 7.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2016 Jepp! Kjempedeilig! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Gabi Svart 4.April.2022 Del på Facebook Svart 4.April.2022 (redigert) Jeg byttet på den ene motoren idag og supplerer gjerne med noen flere bilder og småtips til andre som også ønsker å gjøre jobben selv. Det er Torx30 på skruhodene på motordeksel. Plassering er som vist før rett bak oljefilter, på min D6 er den rett ved den røde resetknappen. Grønnmalt når den er original. Løsne bolten gikk greit med Ø10 hylse. For å løsne koplingen trykte jeg ned på knappen og brukte en flat skrutrekker vekselvis på hver side av koplingen for å skyve ut. Jeg slet med å få opp sensoren. Måtte bruke en tang som denne på skrå bakover for å få den opp. Satt godt faktisk. Sammenligning mellom gammel og ny sensor! For å sette på den nye satte jeg den nedpå men var litt trang å få ned i hullet. Jeg så at den nye sensoren hadde små utstansinger på sidene, og tenkte at jeg sikkert kunne hjelpe til med skrutrekkere og trykke ned jevnt ned i de. Jeg koplet på kontakten før jeg presset ned og skrudde fast. Greit å få det gjort! Nytt er nytt! Redigert 4.April.2022 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 Hva var årsaken til at du byttet sensoren? Koplet ikke kompressoren inn som den skulle? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 Grunnen var feilsøking ift at den ene turboen ikke har ladetrykk rett etter utsetting nå på våren. Egen tråd for dette her: https://baatplassen.no/i/topic/166083-turbo-på-d6-310-2007-model-slår-ikke-inn-feilsøking/ Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 (redigert) Gabi skrev for 2 timer siden: Grunnen var feilsøking ift at den ene turboen ikke har ladetrykk rett etter utsetting nå på våren. Egen tråd for dette her: https://baatplassen.no/i/topic/166083-turbo-på-d6-310-2007-model-slår-ikke-inn-feilsøking/ Ok. MAP sensoren kan ikke forårsake at turbotrykket er 0 bar på en motor som belastes Så lenge det er eksos spinner turboen såfremt den ikke står fast og følgelig øker også ladetrykket proporsjonalt med belastningen. Uavhengig av MAP sensorens signaler. Eksosturbinen er en stein dum mekanisk innretning som ikke reagerer på annet enn den eksosen den får tilført. Med eksos tilført spinner den rundt og øker luftmengden fra kompressor til motor proporsjonalt med eksostilførselen. Den reagerer ikke på noen signaler fra noen form for sensor men jobber kun på tilført eksosmengde. MAP sensoren kan derimot forårsake at du får problemer med å få kraft ut av motoren på en D-serie der det er både kompressor og turbo da MAP sensoren styrer innslaget av kompressor. Feil med MAP sensor kan altså forårsake at kompressor ikke slår inn som den skal. I din tråd må du sjekke turbinen, den står nok helt sikkert fast. Redigert 5.April.2022 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.