Jangul Startet 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2016 Har denne pakkboksen..det er ikke Bosvik,Sleipner eller West Mekan...noen som vet fabrikat på denne? lurer på hva slags olje som er riktig å bruke...det har vært rød olje på den fra før av,muligens ATF (automat olje) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Er noe lik den som sto i Polar-snekka mi. Det tror jeg var en eldre Sleipner pakkboks, men er ikke sikker. Brukte vanlig motorolje (10-30) på den. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Er noe lik den som sto i Polar-snekka mi. Det tror jeg var en eldre Sleipner pakkboks, men er ikke sikker. Brukte vanlig motorolje (10-30) på den. Har sendt bilde til Sleipner,Bosvik og West Mekan men det er ikke deres fabrikater...sendt mail til Agder Boats som nå har Scand men ikke fått svar ennå... Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Har helt lik pakkboks på min aksling. Hele propellanlegget m/pakkboks og aksling ble i sin tid levert av Universal Diesel - Unipower. Hadde for ikke lenge siden kontakt med det som i dag heter Universal Diesel, med noen spørsmål om propellanlegget. Fikk raskt svar om at de ikke lenger leverte propellanlegg og de henviste til at Vest Mekan muligens kunne hjelpe. Han hadde (tydligvis) en mappe med diverse opplysninger om anlegget, så hvis jeg sendte motornummeret så kunne han kanskje svare. Nå løste mitt problem seg likevel, så jeg hadde ikke mer kontakt med firmaet. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Har helt lik pakkboks på min aksling. Hele propellanlegget m/pakkboks og aksling ble i sin tid levert av Universal Diesel - Unipower. Hadde for ikke lenge siden kontakt med det som i dag heter Universal Diesel, med noen spørsmål om propellanlegget. Fikk raskt svar om at de ikke lenger leverte propellanlegg og de henviste til at Vest Mekan muligens kunne hjelpe. Han hadde (tydligvis) en mappe med diverse opplysninger om anlegget, så hvis jeg sendte motornummeret så kunne han kanskje svare. Nå løste mitt problem seg likevel, så jeg hadde ikke mer kontakt med Tusen takk for svar:) Tror jeg bytter den ut til høsten...skal ut med akselen uansett å bytte cutlesslageret så da er det greit å få på en ny som er kjent :) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Hvorfor bytte? Dette er etter min meinig dei beste pakkboksene enn kan ha og har meget lite vedlikehold. Hvilen type det er har veldig lite å si da det kun er simmeringene inni som er interessant. Desse skaffes på mål når dei begynder å lekke. Hvilken olje som skal vær på er heller ikkje viktig så lenge det er en olje som smører. Men en gearolje er å foretrekke da gearoljen er tilsatt skumdempende middel, men vanlig motorolje fungerer også veldig godt. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Hvorfor bytte? Dette er etter min meinig dei beste pakkboksene enn kan ha og har meget lite vedlikehold. Hvilen type det er har veldig lite å si da det kun er simmeringene inni som er interessant. Desse skaffes på mål når dei begynder å lekke. Hvilken olje som skal vær på er heller ikkje viktig så lenge det er en olje som smører. Men en gearolje er å foretrekke da gearoljen er tilsatt skumdempende middel, men vanlig motorolje fungerer også veldig godt. Da er det kanskje ikke så feil med ATF olje...fortsetter med det så ser jeg om jeg kan få byttet simrimger til høsten :) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Bare pass på at det er rustfrie fjærer på nye simmeringer. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Bare pass på at det er rustfrie fjærer på nye simmeringer. Det skal jeg huske på :) Takk for den!! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Atf-olje fungerer nok helt fint. Greit å skifte simmeringene når du først har ute pakkboksen, så slipper du å tenke på det dei neste ti årene. Skift også samtidig slangen som rundt akslingen og sett på en som er litt lenger enn den gamle slik at simmeringene ikkje hanvner ned i dei gamle slitesporene i akslingen. Pass på at akslingen er ren og uten skader der simmeringene havner. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Atf-olje fungerer nok helt fint. Greit å skifte simmeringene når du først har ute pakkboksen, så slipper du å tenke på det dei neste ti årene. Skift også samtidig slangen som rundt akslingen og sett på en som er litt lenger enn den gamle slik at simmeringene ikkje hanvner ned i dei gamle slitesporene i akslingen. Pass på at akslingen er ren og uten skader der simmeringene havner. Skal skifte simmeringer når jeg tar ut akselen til høsten for å skifte cutlesslageret.Lurt triks med lenger slange for å flytte simmeringene vekk fra slitespor :) Mener maritim selger slike slanger til 30mm aksel,men hvor kjøper man simmeringer? og står målene på de gamle eller er det lett å se strl når jeg får ut de gamle? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Otto Olsen, www.oo.no har alt av simmeringer. Tess og lignende butikker har også dette. Du tar bare mål av akslingen og innvendig i pakkboksen med eit skyvelære for å finne målene på simmeringen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 (redigert) Otto Olsen i Lillestrøm har begynt å sette seg på bakbeina når det gjelder privatkjøp, men de har godt utvalg. Sist jeg handlet der, måtte jeg først gå til Tools slik at de kunne bestille og jeg betale varene der. Så kunne jeg med rett bestillingsnummer hente de hos O.O. Jeg kjøpte simmerringer hos TTP Seals på Skjetten nær der jeg bor, god service og godt utvalg. Redigert 19.Juli.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jangul Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Tusen takk for svar alle sammen:)) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Otto Olsen i Lillestrøm har begynt å sette seg på bakbeina når det gjelder privatkjøp, men de har godt utvalg. Sist jeg handlet der, måtte jeg først gå til Tools slik at de kunne bestille og jeg betale varene der. Så kunne jeg med rett bestillingsnummer hente de hos O.O ..... Ok.. Takk for info. Eg har kun brukt O.O i jobbsammenheng, så at di har blitt vanskeligere på privatkjøp viste eg ikkje. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Otto Olsen i Lillestrøm har begynt å sette seg på bakbeina når det gjelder privatkjøp, men de har godt utvalg. Sist jeg handlet der, måtte jeg først gå til Tools slik at de kunne bestille og jeg betale varene der. Så kunne jeg med rett bestillingsnummer hente de hos O.O. Jeg kjøpte simmerringer hos TTP Seals på Skjetten nær der jeg bor, god service og godt utvalg. Jeg har samme erfaring med OO. TTP Seals var et fint tips, takk for det! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 TTP Seals selger også stort sett til firmaer, men det går greit for privatpersoner også. Men de har ikke kortleser for betalingen! Firmaer betaler jo ikke over disk men vha. tilsendt faktura. Så ta med kontanter, det går greit. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.