Jump to content

Uttern D68 dieseltank - noe i tanken..

SofieII

Recommended Posts

Jeg leter etter en innspeksjonsluke til tanken, men ser ut som jeg leter forgjeves.

Utfordringen er at det er noe i tanken som blokkerer når tanken er halvfull. 

Har sjekket alle filtre etc i forkant, og skrudde av diesel slange fra tanken  til forfilter og sugde.

Ingen diesel.. blåste luft og tetningen ble åpen.

Ingen av filtrene bærer preg av "dieseldyr", har også tatt en prøve av diesel for å sjekke dyret ut av saken.

testen er negativ.

Er det noen som har erfaring med å rense tanken til Uttern D68 ? Mener jeg har lest at tanken er støpt inn.

Tror det var en god avgjørelse. Spent på hva du finner.

Det må en gang for alle bli slutt på at båtbyggere leverer drivstofftanker uten inspeksjonsluke og som ikke kan demonteres uten å rive i stykker båten. Mulighet for avtapping eller avsuging av vann skulle også vært obligatorisk. Kjøper bør stille krav!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Da er dørekn borret opp.

Vi fant feilen. Det var montert en ventil på tanken. Ventilen fungerer som en "lås" når motoren ikke er i drift

med en fjærr og en kul i ventilen. 

her var det smuss som gjorde at mekanismen ikke fungerte. Har fjernet dette nå, og alt fungerer.

Må gi et spark til Uttern som ikke gadd å sende meg teknisk info på tank, men kun sendte meg  en generell manual.

• 10 måneder senere...

Hei,

Jeg har akkurat samme problemet på min Uttern d68 nå. Ekstremt irriterende.

Lurer på: var det bakre delen av teakgulvet du åpnet?

fikk du tilgang til ventilen da eller måtte du fjerne mer?

lagde du deg en lettere åpning på noen måte sånn at du får tilgang til ventilen hvis det samme skjer senere?

Jeg skjønner ikke at de som konstruerer fritidsbåter hopper over esensielt og grunnleggene design/oppbygning av båter, enten det gjelder spantoppføring, skott, terskelhøyder og drenering av tanker samt tilkomst. Man betaler på hundretusenvis av kroner og så er det ikke en gang avtapping og mannlokk på tanker.

Det blir ikke så mye dyrere å produsere løsninger som det går an å vedlikeholde uten å måtte skjære i stykker båtene!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 23 minutes ago:

Jeg skjønner ikke at de som konstruerer fritidsbåter hopper over esensielt og grunnleggene design/oppbygning av båter, enten det gjelder spantoppføring, skott, terskelhøyder og drenering av tanker samt tilkomst. Man betaler på hundretusenvis av kroner og så er det ikke en gang avtapping og mannlokk på tanker.

Det blir ikke så mye dyrere å produsere løsninger som det går an å vedlikeholde uten å måtte skjære i stykker båtene!

Hadde en Askeladden day-cruiser en liten periode (C 62 Cruiser). På denne var tankens mannelokk plassert under fast  dørk, uten noen mulighet for å komme til, Skulle tanken f.eks tas ut , måtte dørken skjæres i stykker. Veldig gjennomtenkt løsning.:nonod:

LM 605 skrev for 17 timer siden:

Hadde en Askeladden day-cruiser en liten periode (C 62 Cruiser). På denne var tankens mannelokk plassert under fast  dørk, uten noen mulighet for å komme til, Skulle tanken f.eks tas ut , måtte dørken skjæres i stykker. Veldig gjennomtenkt løsning.:nonod:

Det er ikke bra! har en eldre Askeladden og der er alt lett tilgjengelig under midtbenk/vask og i teknisk romm i hekken, men på de nyere med åpen hekk er det nok litt mer trøbblete.

En del lystbåtdesignere burde vært med å konstruere klassede yrkesfartøy for å se hvordan enkelte ting egentlig bør gjøres! Men skjønner jo at det velges billige løsninger! Uansett er det essensielt med tilkomst!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...