Jump to content

Simrad NSS 7 og go free Wi-Fi


Nimbus37

Recommended Posts

Jeg får ikke kontakt mellom Wi-Fi-produkter enheten og iPad. Det er strøm på Wi-Fi-produkter modul ( rødt lys) og det blinker på Ethernet ( grøntlys). Jeg har lastet ned go free app fra go free link og iPad finner dette. Men når jeg skal søke opp får jeg ikke kontakt mellom go free og iPad. Noen som har opplever det samme ? . Jeg har forsøkt å legge inn ip adresse manuelt. Må jeg stille inn noe på Har lest endel om dette her på forumet og slik jeg forstår det andre har gjort er det bare plug&play. Noen som kan hjelpe ?

Link to post
Share on other sites

Men det er kabel mellom nss7 og Wi-Fi-modul ...

Jada, GoFree modulen er koblet opp til NSS'en med den gule Ethernet kabelen. Du må inn i installasjonsmenyene på NSS'en og sette opp GoFree modulen. Du må også, via menyene i NSS'en, velge om GoFree modulen skal kjøre som router selv (slik at iPaden dun kobler seg opp til den) eller om GoFree modulen skal koble seg til ditt eget WiFi.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Så har jeg funnet løsningen på dette . Lastet ned siste software på NSS og måtte rename filen ( den ville ikke lese fra Microsd) når dette var gjort dukket alt opp og funker som bare det :-) måtte ta kontakt med navico support som hjalp til slutt med å fortelle at filen måtte legges inn en txt med auto 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

4E5B28AF-F64F-4BA2-883F-4D27F800122B.jpeg.da529c11cb5edbab99f32eb1d80eb31f.jpegFår opp dette bildet når jeg går inn og forsøker å koble til trådløst hotspot...

Jeg har en vanlig Jensen router som Gofree og det fungerer fint mot ipad. Må man inn på router og endre noe?  

Eller ligger det en restriksjon i programvaren som gjør at jeg ikke får koblet meg opp med noe annet enn Gofree?

Tenkte å oppdatere diverse via nettet

Det er en Simrad NSS7 evo 2

Link to post
Share on other sites

For at jeg kan forstå det: Du kan godt fjernstyre Simrad'en fra din iPad? Du kobler iPad'en til din router via wifi og så kan du starte GoFree-appen og fjernstyre Simraden?

 

Nu vil du så gå på nettet fra Simraden og opdatere diverse via nettet? 

 

Er det situationen?

 

Har ikke NSS7 evo indgygget wifi? Og har du et link til den Jensen router, du har koblet til? Hvordan er den koblet til? Vanligt ethernetkabel mellem plotter og router?

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 1 minutt siden:

... Har ikke NSS7 evo indgygget wifi? Og har du et link til den Jensen router, du har koblet til? Hvordan er den koblet til? Vanligt ethernetkabel mellem plotter og router?

 

NSS evo2 har vel ikke innebygget WiFi, det er kommet med evo3. Så man må ha en egen WiFi enhet, enten Simrads egen GoFree enhet eller en annen WiFi router. Disse kobles til NSSen via ethernet.

 

Selv har jeg Simrads egen GoFree enhet. Denne kan settes opp i to modi;

  • som WiFi tilgangspungt for å knytte plotteren til Internet for nedlasting av ny systemprogramvare eller kjøp på GoFree shop
  • eller som eget WiFi nettverk for tilknytning av f.eks. iPad med GoFree app for speiling og styring av kartplotterskjermbildet.
Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 46 minutter siden:

For at jeg kan forstå det: Du kan godt fjernstyre Simrad'en fra din iPad? Du kobler iPad'en til din router via wifi og så kan du starte GoFree-appen og fjernstyre Simraden?

 

Nu vil du så gå på nettet fra Simraden og opdatere diverse via nettet? 

 

Er det situationen?

 

Har ikke NSS7 evo indgygget wifi? Og har du et link til den Jensen router, du har koblet til? Hvordan er den koblet til? Vanligt ethernetkabel mellem plotter og router?

Ja det er korrekt!

 

Bonus skrev 33 minutter siden:

 

Selv har jeg Simrads egen GoFree enhet. Denne kan settes opp i to modi;

  • som WiFi tilgangspungt for å knytte plotteren til Internet for nedlasting av ny systemprogramvare eller kjøp på GoFree shop
  • eller som eget WiFi nettverk for tilknytning av f.eks. iPad med GoFree app for speiling og styring av kartplotterskjermbildet.

Hvordan gjøres det? :blush:

Som bilde i mitt forrige innlegg viser påstår NSS at det ikke finnes noen Gofree selv om den er der..  

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser du har en Jensen router og ikke Simrads egen WiFi-1 modul tilknyttet. Antar at du har knyttet denne til NSSen via Ethernet kabel.

 

  • Har NSSen vært på nett i det hele tatt?
  • Eller er det første gang du prøver dette?

Har to forslag:

  • Om NSSen har vært på nett før, ville jeg forsøkt en hard reset av den og så autosetup av enheter. Husk backup FØR reset!
  • Om NSSen aldri har vært på nett, kan det være innstillinger i Jensen routeren som gjør at den ikke gjenkjennes i autosetupen. Du finner utvidet GoFree dokumentasjon her: http://www.simrad-yachting.com/en-US/Support/Downloads/ Se under GoFree WiFi-1 modul.
Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 32 minutter siden:

Ser du har en Jensen router og ikke Simrads egen WiFi-1 modul tilknyttet. Antar at du har knyttet denne til NSSen via Ethernet kabel.

 

  • Har NSSen vært på nett i det hele tatt?  Nei den er helt ny..
  • Eller er det første gang du prøver dette? Første gang ja

Har to forslag:

  • Om NSSen har vært på nett før, ville jeg forsøkt en hard reset av den og så autosetup av enheter. Husk backup FØR reset!
  • Om NSSen aldri har vært på nett, kan det være innstillinger i Jensen routeren som gjør at den ikke gjenkjennes i autosetupen. Du finner utvidet GoFree dokumentasjon her: http://www.simrad-yachting.com/en-US/Support/Downloads/ Se under GoFree WiFi-1 modul.

 

Bonus skrev 14 minutter siden:

Her finnes det jeg kjenner til om GoFree / WiFi-1:

WiFi1 Installation guide

GoFree advanced setup

GoFree Web Interface settings

 

Takker for linker! Skal forsøke litt mer en annen dag når jeg kommer i båten.

 

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 2 timer siden:

 

Selv har jeg Simrads egen GoFree enhet. Denne kan settes opp i to modi;

  • som WiFi tilgangspungt for å knytte plotteren til Internet for nedlasting av ny systemprogramvare eller kjøp på GoFree shop
  • eller som eget WiFi nettverk for tilknytning av f.eks. iPad med GoFree app for speiling og styring av kartplotterskjermbildet.

 

jeg har 2 stk B&G zeus2.........til den ene har jeg en GoFree....som kommuniserer med en Ipad el PC (og får opp all Nav-data/radar der!)

 

hvis jeg kjøper ytterligere en GoFree og ansluter ( Gateway-mode) til den andre plottern, så att den kommuniserer med internet.

 

vill jeg da i tillegg til Navdata på Ipaden ha internet også ??

  

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Interessant spørgsmål, Gunga. Det ville være smart.

 

Jeg undrer mig også over, at plotteren er forberedt til at vise grib-data - men at de skal loades via et memorycard. Det burde vel være muligt og meget mere brugervenligt at downloade gribfiler direkte ned i plotteren via wifi - når nu den kan tilsluttes internettet (min i hvert fald, da den har indbygget wifi)

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 41 minutter siden:

... 2 stk B&G zeus2.........til den ene har jeg en GoFree....som kommuniserer med en Ipad el PC (og får opp all Nav-data/radar der!)

hvis jeg kjøper ytterligere en GoFree og ansluter ( Gateway-mode) til den andre plottern, så att den kommuniserer med internet.

vill jeg da i tillegg til Navdata på Ipaden ha internet også ??

 

Problemet ditt da Gunga blir vel at iPaden samtidig må knyttes opp til to WiFi nett; GoFree nettet for speiling av kartplotter og båtens øvrige WiFi for Internet tilgang. Det aner ikke jeg hvordan man gjør eller om det er mulig i det hele tatt.

 

Men, jeg har sett et eller annet sted at WiFi-1 routeren kan settes opp i Accesspoint mode (slik at skjermen kan speiles på iPad) og Client mode (slik at kartplotteren har tilgang til Internet). Jeg har sett et eller annet sted at det er gjort. skal lete litt rundt ...

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 8 minutter siden:

 

Problemet ditt da Gunga blir vel at iPaden samtidig må knyttes opp til to WiFi nett;

 

nei det var der jeg tenker att Ipaden bare er knyttet til den første GoFree'n....som sender Nav-data, -spm er om det i tillegg ligger internet i B&G systemet fra den andre plottern som så att si kommer med på kjøpet ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 7 minutter siden:

 

nei det var der jeg tenker att Ipaden bare er knyttet til den første GoFree'n....som sender Nav-data, -spm er om det i tillegg ligger internet i B&G systemet fra den andre plottern som så att si kommer med på kjøpet ?

 

Da skjønte jeg deg bedre :smiley:. Jeg har ikke erfaring med to plottere, men det høres ikke umulig ut at den plotter som er satt opp til å bli speilet mot iPad samtidig kan være knyttet til Internet via den andre plotterens WiFi-1 setup. får prøve å lese litt videre ...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...