Jump to content

Får ikkje stengt botnventilen til septikktanken. Tips?

sunnmøre

Recommended Posts

Har kjøpt meg ein 14 år gammal seilbåt som har vore lite i bruk dei siste par åra. Litt utbedringsarbeid etter kvart:-) Vi skal seile båten frå Sørlandet til Sunnmøre dei neste vekene. Oppdaga på visninga at hendelen til septikktømminga (bunnventil) sit heilt fast i open posisjon. Tips til å få bevegelse i denne? Kuleventil. Kjekkest å kunne stenge septikktanken i gjestehavner. Er litt usikker på kor hardfør eg kan vere. Ventilen og gjennomføringa ser bra ut, bortsett frå at sjølve kula er fast. Er ikkje aktuelt å ta båten på land før vi reiser.

Matolje i tanken for innvendig behandling og utvendig spraye litt rustløser på? Vente en stund og prøve holde igjen selve ventilen med ei god tang og bruke ei annen tang med middels kraft på ventilhåndtaket? Varme (f.eks. varmluftspistol) kan også hjelpe på da metallet utvider seg til en viss grad ved tenperaturøkning.

Ville vært noe skeptisk til å bruke alt for mye kraft på en fastirret ventil, du vet ikke tilstanden på gjennomføringen selv om den ser fin ut på overflaten. Du skal ikke se vekk fra at både skroggjennomføring og ventil er like gammel som båten. I verste fall har legeringen tapt seg så mye at du risikerer at den brekker tvert av hvis du tar i for mye..

-spørs hva som er værst: at den står åpen hele tiden, eller at du klarer å stenge den, men at akslingen mellom hendel og kule knekker i stengt pos og du ikke får tømt tanken.

-opplevde det på sjøvann-inn ventilen til dassen.

Er det fritt fall-tank, så må du få stengt av på et vis, er det pumpe, så går det vel greit såfremt tankluftinga er god.

Selv om det ikke er helt i henhold, så kan du jo kappe slangen og sette inn en stengeventil med slangestuss i begge ender... -dersom det er septikksig ut du er redd for.

Dog, bytte ventil er fort gjort. Og et løft koster vel 2-3000.

Ellers så får du kjøpt en liten paraplylignende sak du kan tre nedi ventil og gjennomføring, slik at du kan bytte ventil...

Ville vært mere bekymret om den gikk lås i stengt pos...

Gratulerer med båt forresten!! Det hadde jeg ikke fått med meg.

Hjelper vel lite med smøring da det sikkert er selve kulas utvendige side som glir dårlig.. Og den siden får ikke kontakt med det som pumpes ut.

Redigert av Eureka (see edit history)

..........

Ville vært noe skeptisk til å bruke alt for mye kraft på en fastirret ventil, du vet ikke tilstanden på gjennomføringen selv om den ser fin ut på overflaten. Du skal ikke se vekk fra at både skroggjennomføring og ventil er like gammel som båten. I verste fall har legeringen tapt seg så mye at du risikerer at den brekker tvert av hvis du tar i for mye..

jeg skulle tatt det på land senere...........

S/Y Gunga Din

• 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...