sunnmøre Startet 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2016 Har kjøpt meg ein 14 år gammal seilbåt som har vore lite i bruk dei siste par åra. Litt utbedringsarbeid etter kvart:-) Vi skal seile båten frå Sørlandet til Sunnmøre dei neste vekene. Oppdaga på visninga at hendelen til septikktømminga (bunnventil) sit heilt fast i open posisjon. Tips til å få bevegelse i denne? Kuleventil. Kjekkest å kunne stenge septikktanken i gjestehavner. Er litt usikker på kor hardfør eg kan vere. Ventilen og gjennomføringa ser bra ut, bortsett frå at sjølve kula er fast. Er ikkje aktuelt å ta båten på land før vi reiser. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Matolje i tanken for innvendig behandling og utvendig spraye litt rustløser på? Vente en stund og prøve holde igjen selve ventilen med ei god tang og bruke ei annen tang med middels kraft på ventilhåndtaket? Varme (f.eks. varmluftspistol) kan også hjelpe på da metallet utvider seg til en viss grad ved tenperaturøkning. Ville vært noe skeptisk til å bruke alt for mye kraft på en fastirret ventil, du vet ikke tilstanden på gjennomføringen selv om den ser fin ut på overflaten. Du skal ikke se vekk fra at både skroggjennomføring og ventil er like gammel som båten. I verste fall har legeringen tapt seg så mye at du risikerer at den brekker tvert av hvis du tar i for mye.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 (redigert) -spørs hva som er værst: at den står åpen hele tiden, eller at du klarer å stenge den, men at akslingen mellom hendel og kule knekker i stengt pos og du ikke får tømt tanken. -opplevde det på sjøvann-inn ventilen til dassen. Er det fritt fall-tank, så må du få stengt av på et vis, er det pumpe, så går det vel greit såfremt tankluftinga er god. Selv om det ikke er helt i henhold, så kan du jo kappe slangen og sette inn en stengeventil med slangestuss i begge ender... -dersom det er septikksig ut du er redd for. Dog, bytte ventil er fort gjort. Og et løft koster vel 2-3000. Ellers så får du kjøpt en liten paraplylignende sak du kan tre nedi ventil og gjennomføring, slik at du kan bytte ventil... Ville vært mere bekymret om den gikk lås i stengt pos... Gratulerer med båt forresten!! Det hadde jeg ikke fått med meg. Hjelper vel lite med smøring da det sikkert er selve kulas utvendige side som glir dårlig.. Og den siden får ikke kontakt med det som pumpes ut. Redigert 19.Juli.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 .......... Ville vært noe skeptisk til å bruke alt for mye kraft på en fastirret ventil, du vet ikke tilstanden på gjennomføringen selv om den ser fin ut på overflaten. Du skal ikke se vekk fra at både skroggjennomføring og ventil er like gammel som båten. I verste fall har legeringen tapt seg så mye at du risikerer at den brekker tvert av hvis du tar i for mye.. jeg skulle tatt det på land senere........... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Komodo Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 La ventilen være urørt til du får båten på land slik at du kan bytte både ventil og gjennomføring. Det er nå mitt råd. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sunnmøre Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Ja, det var nok desse råda eg rekna med, dessverre:-) Blir nok å feriere med open septik i sommar, så får vi vere forsiktige med kabellegginga når vi er i havn. Blir truleg ikkje løfta på land med det første, så ventilen blir ikkje skifta enno. Jaja, båtfolk har no klart seg i tusenvis av år utan septik? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Er det fritt fall-tank? Sett inn en ventil på selve slangen.. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Fritt fall. Blir vel litt styr å få montert ein på slangen når eg ikkje får stengt bunnventilen? Trur nok vi får klare oss utan septik. Er no berre madammen og eg, så vi skal nok klare oss Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Jeg har kjøpt meg en slik "paraply". Da kunne du tatt av septikslangen, stappa paraply nedi og byttet kuleventilen mens båten ligger på vann. Husker ikke hva den paraplyen heter, men du kan sikkert søke etter den på nett Kk Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 du kan sette en tre-/gummi-plugg fra utsiden........vid en flytebrygge (eller bade ) og sen som Eureka sier en ventil på selve slangen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
KongKing Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 (redigert) Her er "paraplyen" https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=34509 Video: https://m.youtube.com/watch?v=f-P49Y-o6Y8 Kk Redigert 19.Juli.2016 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Ventilen sitter vel ofte ganske greit fast i skroggjennomføringen. Ikke alltid "bare" å skru den av. Men er jo verdt et forsøk kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Trur eg venter, vil gjere det skikkeleg når eg først gjer det. Som Sunnmøring har eg dårlege erfaringar med paraply Enten lek dei, eller så tek vinden dei... Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Kort rapport. Fjerna for nokre veker sidan den gamle septikkventilen/ gjennomføringa, og monterte ny. Sjekka den gamle ved å kutte han i mindre bitar. Såg ut til å vere i svært god stand, bortsett frå at kula var fast. No er det i alle fall fungerande septik ombord Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.