KongKing Startet 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2016 Drammen kommune har nye regler for tillegging på brygger i Drammen. Kan vel være litt problematisk med denne formuleringen? "Båteier/-fører har ansvar for enhver skade som båten eller dens fortøyning volder på bryggeanlegget eller andre båter. Skader skal meldes umiddelbart til Drammen kommune. Båter skal være registrert i småbåtregisteret og ha gyldig forsikring." Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Må si jeg ser ikke helt hva som er problematisk ? Men mulig jeg overser noe.... Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 (redigert) Tenkte på denne litt i forlengelsen av båtforsikrings-debatten her inne for en stund siden. En kommentar på nettstedet har noen innvendinger jeg synes er interessante: "Denne regelen bør Drammen kommune sjekke opp hos noen med juridisk kompetanse: "Båteier/-fører har ansvar for enhver skade som båten eller dens fortøyning volder på bryggeanlegget eller andre båter". Det strider mot vanlig erstatningspraksis på sjøen hvor hver båteier er ansvarlig for sin båt og må forsikre den selv og også selv dekke om noen andre skader egen båt, med mindre det skjer på grunn av grov utaktsomhet, som skal godt gjøres. Det eksisterer ingen ansvarsforsikring på sjøen og om man da ligger i havn hos Drammen kommune så pålegger de en erstatningspraksis som det ikke er mulig å forsikre seg mot. Om man, ved et uhell, renner i senk en millionbåt uten forsikring så mener altså Drammen kommune at man er erstatningspliktig? Det er veldig uvanlig og antagelig ikke juridisk holdbart." Her er artikkel om reglene i Drammen: http://drm24.no/nyheter/innforer-bryggeregler-for-batfolket-1671912 Kk Redigert 19.Juli.2016 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Skal ikke se bort fra at hendelsen med skøyta som sank i slutten av juni er en del av årsaken. Den er ennå ikke fjernet. http://www.dt.no/drammen/nyhet/buskerud/skal-heve-baten-med-16-000-liter-luft/s/5-57-403429 I verste fall kan Drammen sitte igjen med regningen for å fjerne skøyta. Jeg ser vel dette som et forsøk på å sikre seg mot liknende tilfeller. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Smiley Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Det er nok riktig som Jens_P skriver, at dette er et forsøk fra kommunenes side å forsikre seg mot hendelser àla den sunkne skøyta. Bakgrunnen til reglene var vel diskusjonen sist høst, da kommunen ønsket å hindre enkelte å bo i båtene sine vinteren over, oppe i elva. De var da redd for at fortøyde båter, sammen med is skulle skade bryggeanlegget. I tillegg så var de vel redd for havari av de gjeldende båtene, og hva det kunne medføre av forurensning. Fall i vannet, og fare for drukning ble også vurdert, men var aldri en del av den offentlige argumentasjonen. Hvorvidt kommunen ut i fra den omtalte setningen har sikret seg mot noe som helst, aner ikke jeg. Men det kan vel få enkelte til å tenke seg om 2 ganger i alle fall...... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
tuffff Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Det der er samme bestemmelser som Larvik kommune har i sine havner. Gjelder dog for båter i opplag. Har forsøkt å få dem til å forstå det håpløse i bestemmelsen, men har ikke møtt noen forståelse. Her begynner endog setningen med: Uansett årsak har båteier/fører osv........ Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Hva med den siste setningen i reglementet da? Er ikke det ganske greit? Eller holder det kanskje ikke rent jurudisk? Det er vel noe av det samme som de private parkeringsselskapene skriver på sine p-plasser? Det står: "Bruk av gjestebryggene innebærer aksept av dette reglement og brudd på reglementet kan medføre bortvisning, gebyr eller fjerning av båt for eiers regning og risiko." Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Blir jo spennende å se hvordan resultater det blir av eventuelle erstatningskrav,Om man skulle slite, så er det hvertfall viktig å sikte på den billigste båten. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Mouche Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Det som er viktig er at den båten man sikter på har kaskoforsikring enten båten er liten eller stor. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Artekno Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 (redigert) Det som er viktig er at den båten man sikter på har kaskoforsikring enten båten er liten eller stor. Sikt på dænn billigstæ.... Her har noen i kommunen forregnet seg. På sjøen gjelder hver mann for seg, forsikringsmessig. Man kan forsikre seg ansvarsmessig for skade på andre båter, men den forsikringen vil neppe bli utløst annet enn ved særlige omstendigheter. Krav om registrering er også hårreisende. Redigert 20.Juli.2016 av Artekno (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Mizar Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 (redigert) Kravet om at båten som legger til er registrert i småbåtregisteret virker litt i overkant. Ikke en gang forsikringselskapene vinner den, hvis det ikke kan påvises sammenheng mellom manglende registrering og eventuell erstatningsmessig skade. Objektivt erstatningsansvar virker også noe spesielt synes jeg. Men dette er åpenbart Drammen kommune som forsøker å pålegge båteiere et ansvar de "samtykker i" ved å legge til. Dette mener jeg ikke er tillatt etter Avtaleloven, da alle slike avtaler skal inneholde et informert samtykke fra begge avtaleparter. Men som brygge-eier har de sikkert full rett til å kreve en avtale for å tillate å ligge ved brygga. Da må de sørge for en ordning med det, i stedet for art de sjablongmessig skyver alt ansvar og risiko over på brukeren av et bryggetilbud de leverer. Et billig gebyr som kan ordnes i baren hos f.eks. Glass, mot en symbolsk provisjon til dem, burde kunne inneholde en signatur og aksept av reglementet, og begrense liggetiden helt av seg selv. Her forsøker kommunen seg med billig amatør-juss, ved å skyve alt ansvar (for risiko med) bryggeanlegget over på brukeren. Snart må man vel undertegne en ansvarsfraskrivelse for å få lov til å gå på brygga, i tilfelle man snubler i en spiker eller faller i vannet. (Hvis de faktisk har brukt sin kommune-advokat til dette, har jeg sikkert fornærmet noen nå, hehe) Jeg foreslår at kommunen, som brygge-eier, tegner sin egen forsikring i stedet. Redigert 20.Juli.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
andersb Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Det ER ett problem at folk med skrotbåter bare gir f, ikke regger de, ikke forsikrer de, og så lar de synke på offentlig brygge, her i Bærum i sandvika har dette vært gjennomgående problem. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Det ER ett problem at folk med skrotbåter bare gir f, ... Da gir de sikkert f i Drammen kommunes regelverk også Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 ....... Båter skal være registrert i småbåtregisteret og ha gyldig forsikring." (Hvis de faktisk har brukt sin kommune-advokat til dette, har jeg sikkert fornærmet noen nå, hehe) De kan umulig ha brukt advokat til dette. Det er ikke engang spesifisert hva forsikringen må dekke, så en båteier med kun motorhavariforsikring vil oppfylle kommunens vilkår. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 20.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 (redigert) Hvis båtvrak ved brygga er problemet de vil løse må de gjøre det på en annen måte enn at jeg i min båt blir erstatningsansvarlig for alle andre båter på brygga som får skade ved f.eks en brann i min båt. Helt håpløst. Hva sier på landeveien? Hvis jeg setter et vrak av en bil på Q-park sine p-plass. Hva skjer da? En Max-tid for fortøyning høres smart ut. Spørsmålet blir da hva bryggeeier kan gjøre etter at denne fristen er overskredet? Kk Redigert 20.Juli.2016 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Friluftsloven gir ikke adgang til å fortøye på andres brygge med mindre de gir uttrykkelig tillatelse. Det må vel bety at bryggas eiere kan sette de betingelser de ønsker for å tillate fortøying der, skulle jeg tru. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
bmwmaxi Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Men det vil jo si i praksis at ingen kan fortøye der. Da ingen kan henvise til en forsikring som dekker skade på alle andre sin båt. Blir som om kommunen skulle henge opp lapper på alle offentlige steder og si at all skade som oppstår her må du dekke selv. Eks. Ved takras fra alle offentlige bygninger må du selv dekke en hver form for skade på bil/personer som oppstår. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Da kan man jo fraskrive seg all type ansvar ved og sette opp lapper på alt man eier. Eier av dette objekt/ kjøretøy fraskriver seg et vært erstatnings ansvar ved uhell. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Det at det ikke er lov å fortøye til andres brygge uten uttrykkelig tillatelse har da ikke noe å gjøre med det objektive ansvaret bileiere har og ansvaret huseiere har for skader forårsaket av ras fra sitt hus. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Vestkystseiler Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Det må vel bety at bryggas eiere kan sette de betingelser de ønsker for å tillate fortøying der, skulle jeg tru. En privat bryggeeier kan nok gjøre det. Når det gjelder en offentlig brygge tror jeg det er andre regler, i tillegg til Friluftsloven, som kommer til anvendelse. Det skurrer litt i mine ører at en offentlig instans (Drammen kommune) forlanger at en skal være kunde hos et bestemt privat foretak (Småbåtregisteret) for å kunne benytte seg av en offentlig brygge. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Er vel nettopp det jeg også prøver og poengtere. Eks: Det er ikke lov og benytte seg av offentlig badestrand hvis du ikke har medlemskap i RS og ulykkes forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Jeg synes også at reglene for bryggebruken i Drammen er litt pussige.Men det er forskjell på et uttrykkelig forbud (mot å fortøye til brygger) og en uttrykkelig tillatelse (til å raste i utmark osv). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
bmwmaxi Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Nå er ikke en opparbeidet offentlig badestrand med brygger utmark. Heller ikke resten av kai/strand promenaden i Drammen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 (redigert) Hadde egentlig tenkt meg til drammen en tur om et par uker. Tenker jeg ringer først og hører hvordan jeg kan forsikre meg mot disse økonomiske ansvarene jeg plutselig får. Redigert 20.Juli.2016 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Mizar Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Du er hjertelig velkommen til Drammen Lars Maritn! -Og ja, kontakt kommunen og spør om hva dette er for noe. Jeg vil ikke utlukke at det er noen på turistkontoret som har tatt seg litt til rette med manglende juss kompetanse, og laget "noen regler". For det må man ha! For øvrig vil jeg ikke utelukke at de har brukt en kommune-advokat på dette her heller. Jeg har personlig erfaring med en av dem (kun), men han var i hvertfall helt talentløs! Still saklige juridiske spørsmål som ingen kan svare på, det er tingen (seriøst). Da vil inkompetansen etter hvert bli synlig. Forøvrig er Drammen et veldig hyggelig sted, med noen forbehold... Pass deg hvis du treffer "hanan i Drammen". Han finnes.... Dette skrives i lys av en sommerpils det her... TO var det visst. Minst! Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.