Jump to content

Registreringsnummer i metall


Arne Belinda

Recommended Posts

Mine gamle registreringsnumre på snekka er iferd med å smuldre opp. Jeg tenkte derfor å erstatte disse ned nye gammeldagse merker i metall, da fortrinnsvis forniklede.

Er det noen av dere som vet hvor i landet dette kan kjøpes. Har sjekket maritim.no, men liker ikke fonttypen, skal være rett-opp-og-ned typen.

 

Takk for alle forslag!

Link to post
Share on other sites

Har sjekket maritim.no, men liker ikke fonttypen, skal være rett-opp-og-ned typen.

<{POST_SNAPBACK}>

Og, om du ikke skulle finne andre steder, kjøp heller ikke maritim sine. Mine bokstaver er 1 år gamle, disse tok jeg med, og fikk byttet hele 6 stk, da disse var så stygge at jeg ikke kunne ha dem. Maritim sier selv at kvaliteten på disse ikke er bra.

 

Om du skulle finne andre alternativer, utover forslag i denne tråd, ser jeg gjerne at du skriver det inn her, da jeg også er på jakt etter ordentlig kvalitet.....

Link to post
Share on other sites

Tja, båtregisteret har jo sine egne meninger om hvordan tall og bokstaver skal sitte :lol: . Da disse merkene kom for første gang trodde jeg at det var noe feil med dem og jeg gremmet meg for å sette dem på. Nå skal de vekk for godt og gjemmes langt inne i båten og altså ikke noe for meg med en 45 år gammel sjekte. Her etterstrebes det autentiske.

Link to post
Share on other sites

Dersom du kan begrunne med eldre (gjerne trebåt) hvor det er naturlig å ha messingbokstaver eller liknende, sendes det brev til småbåtregisteret og gir beskjed, du vil da få bekreftelse tilbake, samt beskjed om at du skal oppbevare originale klistremerker inni båten.

 

Da er alt i orden.

 

Jeg for min del har laget plater i mahogny, som bokstavene skal være festet på.

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent er det nok å vise skilt utstedt av tollvesenet eller båtkort utstedt av samme etat. Nå er registrering frivillig derfor vil en logisk følge være at man kan velge hvilket registreringsnummer man velger å benytte eller ikke vise noe i det hele tatt (men det får bli mellom forsikrede og forsikringsselskapet). Det viktigste er at båt og fører er forsikret.

 

Ok, er det virkelig ingen som vet hvor man kan kjøpe ordentlige metall tall og bokstaver til en gammel sjekte!!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

NOK 3.500 for noen stakkars bokstaver  :eek:

 

Noen som har andre forslag/hvor jeg kan få tak i bokstaver til båten (se innlegg litt lengre oppe)??

Har nå kikket på disse, de er nok brukandes men skulle så gjerne hatt "litt bedre forseggjorte" saker, noen som har andre forslag ?

<{POST_SNAPBACK}>

Ovenfornevnte tekst har jeg hentet fra "vinterprosjekt...." tråden, i forbindelse med at jeg stilte spørsmål om hvor jeg kunne få tak i bokstaver til båten.

 

Etter en del tips etc., deriblant hos gravører har jeg vedvarende bakoversveis. Alt for drøye priser.

 

Til slutt endte jeg opp på steinhoggeri (slike som lager gravstener etc), og DE kunne skaffe bokstaver til en brøkdel av det normalt koster.

 

I mitt tilfelle hvor jeg ønsker ca 10 cm bokstaver i "gammel look", må jeg betale ca 80 per bokstav + mva. Det er jammen ikke galt. Det er da i rustfritt stål.

 

Så til dere som ønsker nye bokstaver, her har dere tipset !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...