Jump to content

Septiktømming i dekk - spesialverktøy?

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg var i det miljøvennlige hjørnet da jeg satte opp spesifikasjonen på vår Nidelv 300 Sport, så jeg har septiktømming i dekk. "Tømmehullet" er i rustfritt stål. Det kan ligne litt på dette

Bilde

Men det har ikke dette håndtaket i midten som kan løftes opp når man skal åpne lokket. I stedet er det bare to hull/groper som det ser ut til at man skal stikke en spesiell type nøkkel nedi for å åpne/lukke. Noen som vet hvor jeg får tak i et slikt verktøy ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg ser lokket for meg, og det er egne verktøy for dette. Kan minne om en litt flat fastnøkkel, med to "tenner" som stikkes ned i de to hullene. Vet desverre ikke korrekt betegnelse. Ellers bærer svært mange slike lokk preg av å ha blitt åpnet x antall ganger med nebbtenger, leatherman, skrujern, vold og vilje, etc...

Men det har ikke dette håndtaket i midten som kan løftes opp når man skal åpne lokket. I stedet er det bare to hull/groper som det ser ut til at man skal stikke en spesiell type nøkkel nedi for å åpne/lukke. Noen som vet hvor jeg får tak i et slikt verktøy ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det høres ut som en standard "Perko" stuss. Nøkkel pleier å følge med (min henger på nøkkelknippet). Kanskje en nøkkel til en vinkelsliper passer om du ikke finner en original.

Eller enda billigere; bøye til en nøkkel av kraftig ståltråd. 30 cm passende materiale bøyes på midten, deretter bøyer du endene ned i passende lengde. Da har du et verktøy som gir moment, og er "justerbart" for flere hullavstander.

.  Nøkkel pleier å følge med (min henger på nøkkelknippet). Kanskje en nøkkel til en vinkelsliper passer om du ikke finner en original.

Jeg har ikke fått noen nøkkel fra Nidelv. Skal sjekke med dem.

Lokket ser slik ut:

Bilde

Takk for tipset om vinkelsliperskivebytteverktøy. Skal teste om det passer i morgen.

Noen som vet hvor jeg får tak i et slikt verktøy ?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette "verktøyet" er en nøkkel med to tenner som passer i lokket.

Det skal jo følge med når du har bestilt denne landtømming.

Har selv akkurat samme løsning og der fulgte nøkkel med. Har den i båten, men kan ta et bilde av den hvis du trenger.

Kjøpte selv dette hos Maritim, men hvis dette er orginalt montert fra Nidelv så er nok Andersen rette person å kontakte.

Eller enda billigere; bøye til en nøkkel av kraftig ståltråd. 30 cm passende materiale bøyes på midten, deretter bøyer du endene ned i passende lengde. Da har du et verktøy som gir moment, og er "justerbart" for flere hullavstander.

<{POST_SNAPBACK}>

For å klargjøre over. Sånn skal den bli.

Bilde

I et knipetak kan du sikkert også bruke en skrutrekker i det ene hullet og en pipe"skralle" med en passende sekskantnøkkel i det andre slik at du får press på skrutrekkeren.

Redigert av Whistler (see edit history)

Denne nøkkelen skulle du vel ha fått med fra Nidelv fabrikken da du hentet skuta?

Jeg ville nok tatt en telefon til de for å etterlyse denne og event. høre om de kan skaffe en slik.

Og en slik treveis ventil har jeg da sett hos matitim i Arendal......, tror jeg........

:flag:

og dette var mitt innlegg nr. 300, men hvor er den neste stripa......, jeg vil oppgraderes fra 2.styrmann.:cool:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...