Jump to content

Hva skjedde med sjømannskap..?

R.O

Recommended Posts

Nå høres jeg sikkert ut som en gammal gubbe, men hvor har det blitt av sjømannskap blandt fritidsbåteiere..? Nå har jeg snart vært to uker i området Atendal. 5 knops grense er det INGEN som bryr seg om. Ei heller 16års grense for båter raskere enn 10knop etc.. Men mest reagerer jeg på fortøyningen til mindre båter, en liten tamp fra baugen til brygge er nok for de fleste, så kan båten bare ligge å slenge, selv båter på godt over 20for. Fendere, ja hva skjedde med fendere!? I går kom jeg å fant en båt liggende utenpå min, det er selvfølgelig helt OK, men er det vanlig å fortøye båten i rattet!!

bilde

Det er enkelte steder det kan virke som det er en kultur for å kun fortøye med en tamp i land. Husker jeg la merke til dette i Kragerø for mange år siden. En haug av åpne tresnekker som lå på siden av hverandre med kun en tamp i land, de fleste hadde en fender og to, men flere hadde ikke. Husker jeg stusset veldig på hvorfor de ikke gadd å fortøye bedre, hver gang det kom båter forbi lå snekkene og stanget i land :giggle: Som fersk utdannet trebåtbygger ble dette for meg helt uforståelig at ikke folk tok bedre vare på smykkene sine. Har ikke sett lignende andre steder (er ikke så bereist langs kysten nord for Risør), så tenkte da at dette måtte være et lokalt fenomen.

Trådstarter har rett. Det er et jævla renn langt inn i 5 knop soner flere steder på Sørlandet. Værst var det på øyene utenfor Grimstad hvor daycruisere, skjærgårdsjeeper samt turbojoller har fått selskap av de nye vannscooterene og respekterer ikke fartsgrenser i det hele tatt. Det er full fart fra egen badeplattform og jeg tror noen klarer 40 knop før de når eget ankerfeste. Om båtfolket er værre enn hyttefolk og lokale folk vet jeg ikke.

Tror det må politi og bøtelegging til. Tror ikke på holdiningskapende arbeid alene.

Sushi

Løst fortøyde landstedsbåter hører liksom med nedover. Har vært sånn i Grimstad så lenge jeg kan huske.

Værre er det med fart, som det nevnes over her.

Jeg har bestemt neg for å ikke ødelegge sommeren min med å irritere meg over idiotkjøringen. For den er det mye av. Og det blir værre og værre.

Var en gjeng på vannski som snittkjørte gutta mine når de satt ankra opp og fiska fra 10 foteren. (grimstad)

De holdt på å få en stingsild i våtdrakta fra meg, der jeg satt noen meter unna i følgebåten. Blir barnslig av sånt ;-)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Jeg besøkte Pollen i Arendal i fjor. Etter det skjønner jeg hvorfor den nye generasjonen Ibiza ser ut slik den gjør. Den har solide doble fender-rekker på sidene, og solid gummi-pute i baugen. Som skapt for å fortøye i Pollen med kun fortøyning fremme. Mange lokale bor på øyene rundt Arendal, og bruker båt som lettvint transport til sentrum. Designeren av Ibiza bor vel også på ei av øyene ner sentrum.

Det er enkelte steder det kan virke som det er en kultur for å kun fortøye med en tamp i land. Husker jeg la merke til dette i Kragerø for mange år siden.

Jeg var inne i "tarmen" ved restaurantene i Kragerø i år (for første gang) og stusset over det samme, men skjønte fort hvorfor de gjorde det slik. Det er for å få plass til alle båtene. Om de skulle ligget langside hadde det gjort at 2/3 av båtene ikke hadde fått plass. Greit nok å fortøye slik der det ikke er noe vind eller bølger. Er du redd for båten din, så må du finne deg plass et annet sted :-)

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

He he det er sant, det tenkte jeg ikke på☺☺

Der hvor jeg har ligget i helga kom det et par i en polar 20 fot snekke, og de hadde ett heller avslappet forhold til det å legge til osv.

De seg sakte inn til baugen dunket inn i steinene på bunn, hun hopper i land og gjør fast.

Så roper hun til sin kjære sitat:"vi må sikkert kaste ut en sånn ankergreie"

Han finner frem en paraplydregg og pælmer den elegant over ankertauet til nabobåten og hopper i land.

Mens de lå noen få meter unna om koste seg, lå snekka og "smågnaget" på steinene.

Det må være deilig å ha så lite tanker om båtlivet. ?

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

• 1 måned senere...

Å legge til f.eks mellom andre båter - som jo selvfølgelig ligger fortøyd med fenderne ute - skal naturligvis gjøres uten egne fendere ute. Alt annet skaper bare surr og rør med fendere som hekter seg i hverandre og plunder og heft for å komme helt inn til fjellet eller brygga. Etterpå legger man naturligvis ut sine egne fendere. Så får helle hora gå der uten varene sine.

Jeg syntes det er alt for mye gnåling om joller og små båter som går fortere enn 5 knop i 5 knops områder.[....]

Sitter dere å griner like mye når noen kjører forbi dere på motorveien også?

Folk som kjører i 70-80 km/h i 30-sonene pleier å være lite populære og fremkaller ofte både grining og syting.... Men på sjøen bør det vel være lov å grisekjøre litt?

Jeg syntes det er alt for mye gnåling om joller og små båter som går fortere enn 5 knop i 5 knops områder.

Ja, jeg også oppserverer det men i de aller fleste tilfellene er det helt ufarlig og fører til liten ulempe for andre.

Sitter dere å griner like mye når noen kjører forbi dere på motorveien også?

5-knopsområder er ikke motorvei. Sammenlign heller med 30-sone, og det er sjelden veldig populært når bilister holder +60 km/t i 30-sone.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...