Jump to content

Hva skjedde med sjømannskap..?

R.O

Recommended Posts

For meg kan bare folk rase rundt i løpefart isteden for å gå så lenge de ikke er til fare for andre eller lager skade sjø.
Du vil sikkert kalle 20-25 km/h grisekjøring under envær omstendighet der det er 5 knops grense.

Er sikkert farget av mine opphold i Florida der det rett utenfor stuevinduet ligger en kanal.
Der står det følgende skilt.
MAXIMUM 20
MINIMUM WAKE
På under skiltet
MAXIMUM WAKE 15 INICH

Da kommer vannscootere og små planende båter frem med ca 32 km/t .
Omtrent den samme farten som i boligfelt der små barn ferdes
Mens større båter ikke kan gå i plan.
Fra min plass i strandstolen på bryggen ser det ut til å fungere greit men skjønner det kan fremstå som grisekjøring for de som er med i den norske halv plan adelen.

Redigert av pipe (see edit history)

5-knopsområder er ikke motorvei. Sammenlign heller med 30-sone, og det er sjelden veldig populært når bilister holder +60 km/t i 30-sone.

Beklager men jeg klarer ikke å hisse meg opp over at noen fører en liten båt som nesten ikke drar sjø i 30 km/t når det ikke er til fare for andre.

Motorvei ble valgt fordi det i 30 soner ofte er barn som leker,høye hekker,løse hunder,uoversiktlige utkjøringer,vimsete fotgjengere,syklister som eier veien osv .

Dette finner jeg lite av de 5 knop sonene jeg ferdes i

Jeg sier ikke med dette at alle som vil for lage seg sine egne regler men jeg hisser meg ikke opp over båtførere som går i plan med små båter i 5 knop områder hvis ellers føringen er aktsom.

Det virker som enkelte går automatisk i svart hvis noen skulle finne på å plane der det ikke er lov.

Politiet får overholde regelverket så passer jeg på at båtkosen har høy faktor i min båt

5 knop i trange farvann, ved båthavner og slikt kan sammenliknes med blinklysreglene i rundkjøringer på land. Det handler om å vise hensyn, agere etter forholdene. Når en altså ikke "klarer det", kommer regler, skilting, sutring og masing. Jeg blir akkurat like forbanna når en eller annen halvplanende tulling graver opp en mengde sjø inne i et havnebasseng, som når jeg står og venter på å snike meg inn i rundkjøringa og ikke aner hvor de forskjellige bilene i motgående retning har tenkt seg hen. Hadde de blinka høyre eller venstre på vei inn, hadde jeg vært klar til aksellerasjon. Uansett hva som altså står i veitrafikkloven. Det er ikke hastigheten inni havnebassenget som er det vesentlige. Det viktige er hvordan følgene av din manøvrering påvirker de andre båtene i farvannet. Må du dundre inn mot 5knopsgrensa og så sette tonna dine rett ned som et magaplask, akkurat slik at andre blir hivi hit og dit? Kanskje er båten din slik at den glir glatt gjennom sjøen i 4 knop, eller i 6? Så holder du den farta. De små er uvesentlige i dette, og jeg tviler på at det er dem som har skapt behovet for stadige skilt og regler! (I så fall er det folk i store båter som har klaga).

Jeg har i vertfall  nesten til gode å treffe på overnattingsbåter i plan der det er 5 knop.
Joller,skjærgårdsjeeper og andre små båter med påhengere ser jeg stadig gå i plan i enkelte områder med 5 knops begrensning så jeg tror nok de er kilden til  endel av sukkingen og stønningen her inne.
Nå var ikke denne tråden blitt så preget av halv plan adelen men ser ikke bort i fra de kommer sterkere tilbake.

For meg er det åpenbart at mange av 5 knops sonene er primert kommet der fordi man er redd for at større båter skal dra opp skadesjø.
Noe som er fornuftig nok men ufornuften i reglene ligger i at fartsbegrensningen også gjelder båter som det ikke spiller noen rolle om går litt fortere.
Det finnes jo selfølgelig steder der max 5 knop er riktig uansett hva du ferdes i og steder 5 knop er riktig utifra anen båttrafikk der og da.

For meg er det åpenbart at mange av 5 knops sonene er primert kommet der fordi man er redd for at større båter skal dra opp skadesjø.

I endel tilfeller har man nok allerede erfart skadesjø og andre problemer, og så kommer 5-knopsgrensa som et resultat av dette.

Noe som er fornuftig nok men ufornuften i reglene ligger i at fartsbegrensningen også gjelder båter som det ikke spiller noen rolle om går litt fortere.

Så lenge vi ikke har en norsk ekvivalent til "No wake zone", så blir virkemiddelet å redusere farten for alle.

Et av mine problemer med joller som kjører for fort er at jeg prøver å lære mine døtre på 6 og 10 at det finnes fartsgrenser og andre grenser som spesielt barn under 16 år må forholde seg til. Det er ikke lett for meg å si at her er det 5-knopsgrense så alle må kjøre sakte, og mens jeg sier det kommer det forbi en 12-åring i plan i familiens RIB.

Vi har elpåhenger enn så lenge, men det kommer vel en totakter etterhvert, og da kan også vår jolle gå over 5 knop. Når den dagen kommer vil jeg at mine barn skal kjenne og respektere hvilke begrensninger som gjelder, uten å måtte krangle om at "men alle de andre kjører jo fortere".

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Og ikke minst at mannskapet vet nøyaktig hva du forventer av de.....

Nå fokuserer du igjen på at det står på de andre å gjøre deg god. Det er du som skal gjøre mannskapet gode.

Det er mange ekteskap som har gått til helvete fordi styrmannen ikke har fortalt matrosen hvilken side fenderene skal henges ut, at styrmannen ikke lystrer de anvisninger matroser gir til manøvrering , at styrmannen snakker med seg sjæl, at styrmannen kløner til med slipp av dregg og glemmer vind og strøm i vannet og når det blir kaos får matrosen skylda.

Nå fokuserer du igjen på at det står på de andre å gjøre deg god. Det er du som skal gjøre mannskapet gode.

Det er mange ekteskap som har gått til helvete fordi styrmannen ikke har fortalt matrosen hvilken side fenderene skal henges ut, at styrmannen ikke lystrer de anvisninger matroser gir til manøvrering , at styrmannen snakker med seg sjæl, at styrmannen kløner til med slipp av dregg og glemmer vind og strøm i vannet og når det blir kaos får matrosen skylda.

Var ikke eg som fokuserte feil nei. Det var nettopp det du gjorde. Og hva mener du med at eg gjør det igjen? Har da ikke gjort det hverken denne gangen eller en annen gang?

Mannskapet kan ikke vite ka eg forventer av de uten at EG forteller om hva som skal skje. Så det er mitt ansvar og mitt alene.

Redigert av Joltus (see edit history)

Dersom god sjømannskap er å kun bruke truster i

prekære situasjoner, så må vel også godt sjømannskap være å legge en avis over plotterskjemen og kun ta den bort når du skal oppgi posisjon fordi du har gått på grunn.

Det som ikke blir bruk, det går i stykker. Personlig bruker jeg trusteren for at alt skal gå smidig, unngå riper, bøll og surr, men bruker selvfølgelig propell,drev og ror for det det er verdt. Det er gøy å få inn i fingrene hvordan den enkelte båt lystrer uten truster, selvfølgelig, men jeg skjemmes ikke over å bruke den, og det er helt ok at andre bruker den mer eller mindre enn meg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...