bjørnarl Startet 21.Juli.2016 Del på Facebook Startet 21.Juli.2016 Er denne masten laget av teak eller mahogny? Pusset den no, og lurer på hva jeg skal behandle den med. Er det mahogny skal den vel beises først? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 (redigert) Det er mahogny, og ja, det kan være lurt å beise den først, hvis ikke gulner mahognyen fort Lakk med UV-filter er heller ikke feil, hindrer også gulning. F.eks. Benar UVR kan være fin på denne, den holder også glansen lenge og sprekker ikke opp like lett som hardere lakker. Redigert 21.Juli.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjørnarl Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Hvordan ser du d er mahogny,? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Ser nå mere ut som teak, syntes nå jeg, mahogny er vel noe "rødere" i veden? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 (redigert) Bildene blir jo ikke så store på iPhonen her jeg sitter, men ut fra å ha jobbet en god del med begge typer material har jeg enkelte ting jeg ser etter og tolker bildene jeg ser som typisk mahogny. Ser først og fremst på farge og struktur, men har jeg materialet tilgjengelig vil også lukt og hvordan materialet er å ta på kunne si noe om hvilken type tre det er. "Mahogny" har ikke tradisjonelt sett kun vært ett treslag, det finnes flere typer (fra flere kontinent) som kalles mahogny, disse har likheter, men også strukturelle, fargemessige og ikke minst luktmessige forskjeller (lukta av nypusset hondurasmahogny er helt fantastisk, kunne blitt brukt som parfyme!). For både teak og mahogny kan det i enkelte tilfeller være vanskelig å vurdere presist hvis overflaten er blitt veldig trebitt uten å se etter spesielle kjennetegn, og eventuelt pusse litt for å bedre se farge og struktur. I dette tilfellet, mahogny som har stått i sola noen år gulner en del og vil derfor oppleves langt fra originalfargen Med forbehold om at bildene gjengir fargen riktig synes jeg fargen minner mest om typisk gulnet mahogny. Pusser du mer av overflaten vil den opprinnelige rødere mahognyfargen komme fram igjen, noe som sånn sett anbefales for penest resultat. Det virker som det har stått et beslag på siden av masta som har skjermet for sola, der viser den opprinnelige fargen bedre enn de områdene som har fått mye sol. Ut fra slik jeg ser bildene ser jeg at strukturen er rimelig homogen, teak er mer tydelig variert i årringene. I tillegg har mahogny noen små og lett gjenkjennbare skarpt avgrensede porer i veden som teak ikke har i samme grad der porene er mykere avgrenset. Mahogny er også "tørrere" og sprøere i veden enn teak, teak virker nesten "mykere" å se på mens mahogny visuelt sett virker hardere (se hvordan fibrene er "kuttet" i enden på det ene bildet). Hvis du pusser teakoverflate ned til friskt tre og kjenner på slipestøvet med fingrene vil det oppleves litt seigt på grunn av oljeinnholdet i teaken. Slipestøv fra mahogny vil oppleves tørrere. Redigert 21.Juli.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Enig med Hakkanen. Strukturen og overflaten sier meg at dette er mahogny, selv om fargen kan ligne på teak. Teak har grovere struktur med tydelige årringer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jon-Kåre Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Mener og mahogny. At mahogny er rødere i veden kommer nok av oljen samt at det blir et mørkere lag ytterst som forsvinner ved pussing og gir den fargen du ser her Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hakkannen Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 (redigert) Her ser du et eksempel på to nypussede emner (slipt med P120 for to minutter siden) der det til venstre er mahogny og det til høyre er teak. Farge og struktur kan variere noe, men fargen som kommer fram på bildet her viser litt av forskjellen Med litt mer pussing vil du kunne få fram tilnærmet samme farge som eksempelet til venstre. Beiser du så med mahognybeis for å forsterke fargen og behandler med lakk med UV-filter vil du kunne få en dyp og fin rødbrunfarge, et smykke for båten Red: heiv på et bilde til innendørs for at du kan se forskjellen i to forskjellige lys. Redigert 21.Juli.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 (redigert) Bilde 3viser teak i lakket utførelse og mahogny i beiset og lakket, det gjør båtsiden Hakkan var vist før meg med bilder Redigert 21.Juli.2016 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
bjørnarl Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Takk for flotte svar. Er nok honduras mahogny, for d lukter veldig sterkt av den, som parfyme. Bør jeg pusse den mere før jeg beiser den? Eller er det bare å beise no? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Hondurasmahogny begynner å bli sjelden vare, det er bare å nyte lukta til det fulle mens du holder på Ville ha pusset litt mer til du kommer gjennom den solblekede overflaten, da vil fargen jevnes ut og du får den jevne fine mahognyfargen. Hvis du beiser og lakkerer slik masta er nå vil resultatet bli skjoldete. Følger du litt med masta i årene framover kan du slipe lett ned i lakken og få på nye strøk før det går så langt at selve trevirket blekes av sola. Da kan masta holdes fin og mahognyrød i mange år framover, med minimalt med vedlikehold Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Masten er av Hondurasmahogny. Det fine med dette treslaget er at det kan høvles på kryss og tvers uten at høvelen kjører seg fast. Og det er vel det eneste av mahognyslagene som har den egenskapen. Hvilket også gjorde at treslaget ble hyppig benyttet til innredningsarbeider. Som nevnt over, det er en rekke forskjellige treslag som faller inn under betegnelsen mahogny (mahogany), eks. Sapelli og Meranti. Treslagene kommer fra Amerika, Afrika og Asia. Teak har en karakteristisk lukt, og det er mye fetere enn Hondurasmahogny. Det er vanlig å beise, eller lakke med UV-beskyttelse. Treverket falmer i sollyset. Mulig jeg ikke er helt eksakt, hentet fra bunnen av hjernekisten, fra omtrent 50 år tilbake i tid. Sitér dette innlegget Link to post
bjørnarl Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Takk for flotte svar. Er nok honduras mahogny, for d lukter veldig sterkt av den, som parfyme. Bør jeg pusse den mere før jeg beiser den? Eller er det bare å beise no? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Se lengre oppe, du har fått svar Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Hei Flotte svar! Eg hadde freista å motera masta slik at den er lett å ta av og inn, når båten skal ligga ubrukt over lengre tid. Eg kjøpte ei tresnekka i 1986. Den er olja og lakka mange gonger etter det, men rorkulten tek eg mellom kvar bruk, og den er like fin som då den blei olja i 1987. Ask Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Du bør montere masta slik at den er lett å ta av, ja! Ikke minst fordi du kan ta den med hjem om vinteren og ha den ferdig pusset og lakkert til vårpussen på resten av båten begynner. Du bør pusse mer på den nå, til du får fem rødfargen i treet, beise og lakkere. Pass på at du pusser helt jevnt så det ikke blir bulker og ujevnheter. Det synes veldig når den er lakkert. Selv om du beiser og overflatebehandler den nå, vil den likevel blekne noe i sola etter hvert. Du behøver drefor ikke være redd for at du beiser den for sterkt. På tresnekka mi bruker jeg Owatrol D1 og D2. Hvert år pusser jeg lett over med sandpapir, beiser og gir ett tynt strøk D1 og ett til to strøk D2. Gjør ikke som noen anbefaler, å blande beis i lakken. Det blir mer som brunmaling. Du får mye finere glød når det er klar lakk over beiset overflate. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.