Erik87 Startet 21.Juli.2016 Del på Facebook Startet 21.Juli.2016 Heisann! Dette er nok et skikkelig nybegynnerspørsmål :) Hva betyr de forskjellige fargene på merkene, eller "kulene" som man finner i ferskvann? På et kart jeg har funnet ser det ut til at det kalles rød, grønn og hvit farleismerking, men det fins jo også svarte eller mørkeblå og jeg finner ingen info om hvordan jeg skal forholde meg til dem, hva de varsler, hvordan de er plassert i forhold til strøm osv. Hadde satt stor pris på svar :) Sitér dette innlegget Link to post
perpedersen Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Finnes det egne merker kun til ferskvannsbruk ? Det var nytt for meg. Mest sannsynlig har fargene ingen betydning, det finnes mye "odde" merking i sjøen også som ikke er regulert i regelverket som "offisielle" sjømerker. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 røde og grønne bør jo i utgangspunktet brukes i retning fra havet og oppover vassdraget, men hva merkeutleggerne kan ha ment, må de nok forklare sjøl ... Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Erik87 Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 (redigert) Finnes det egne merker kun til ferskvannsbruk ? Om de bare finnes i ferskvann tør jeg ikke svare på, men jeg kan ikke huske å ha sett disse på sjøen eller huske de fra da jeg tok båtførerprøven. Jeg er ganske sikker på at de svarte/mørkeblå betyr sandbanke og jeg mistenker at de røde og grønne betyr omtrent det samme som røde og grønne staker, men jeg skulle gjerne ha visst sikkert. Også om det er trygt å krysse mellom to av dem eller om jeg må kjøre rundt hele rekka hvis jeg kommer fra en sideelv. Det nærmeste en forklaring jeg har funnet for de hvite er "maks 15 knop", men da hadde det vel vært enklere å sette opp skilt. Redigert 22.Juli.2016 av Erik87 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Er dette i et stort vann med offentlig merking eller kan det være en lokal variant lagt ut av en båtforening? Hvis det er merker som ikke brukes i det vanlige systemet ville jeg tatt kontakt nærmaste båtforening for å spørre. Sitér dette innlegget Link to post
Erik87 Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Er dette i et stort vann med offentlig merking eller kan det være en lokal variant lagt ut av en båtforening? Hvis det er merker som ikke brukes i det vanlige systemet ville jeg tatt kontakt nærmaste båtforening for å spørre. Det er i Fetsund området, Glomma/Nitelva/Øyern. Tenkte å ta kontakt med en av båtforeningene i området, men de er ofte ganske trege med å svare. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Kanskje du finner noe info på dybdekart.no Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Øvre del av Øyern er et naturreservat, og du må lete deg frem til plakaten "Båtguide NØ for Øyeren". Du finner den på nettet på Fylkesmannens sider. Det er Fylkesmannen i Oslo og Akershus/Naturoppsynet som har ansvaret for denne merkingen. De har laget noen leder gjennom naturreservatet, og merket de med bøyer bare på den ene siden. Dvs du har bare bøyer på styrbord side når du går medstrøms. Ledene er "hvit", "grønn" og "rød", og merket med bøyer i tilsvarende farge. Hvit led har en fartsgrense på 15 knop, rød og grønn har fartsgrense 5 knop. De svarte og blå du nevner hører ikke til dette systemet. Som du ser har bøyene ikke noe samsvar med lateralmerkesystemet med grønne til styrbord og rød til babord. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
perpedersen Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Øvre del av Øyern er et naturreservat, og du må lete deg frem til plakaten "Båtguide NØ for Øyeren". Du finner den på nettet på Fylkesmannens sider. Det er Fylkesmannen i Oslo og Akershus/Naturoppsynet som har ansvaret for denne merkingen. Grei oppklaring ! Dette burde kanskje inn i pensum for båtførerprøven - at det minnes egne merker for spesielle områder i vassdrag som ligger under regulering av fylkesmann/ Naturoppsynet osv. Det var helt nytt for meg. Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Har hørt at det er mange som har kjørt på grunn i Øyeren pga de ikke kjenner til denne merkingen. Så å ha med noe om at det kan være annerledes i i innenlandsvann kunne jo vært greit ja. Sitér dette innlegget Link to post
Erik87 Svart 6.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2016 Øvre del av Øyern er et naturreservat, og du må lete deg frem til plakaten "Båtguide NØ for Øyeren". Du finner den på nettet på Fylkesmannens sider. Det er Fylkesmannen i Oslo og Akershus/Naturoppsynet som har ansvaret for denne merkingen. De har laget noen leder gjennom naturreservatet, og merket de med bøyer bare på den ene siden. Dvs du har bare bøyer på styrbord side når du går medstrøms. Ledene er "hvit", "grønn" og "rød", og merket med bøyer i tilsvarende farge. Hvit led har en fartsgrense på 15 knop, rød og grønn har fartsgrense 5 knop. De svarte og blå du nevner hører ikke til dette systemet. Som du ser har bøyene ikke noe samsvar med lateralmerkesystemet med grønne til styrbord og rød til babord. Tusen, tusen takk for svar, det var dette jeg ønsket å vite :) Jeg har den guiden, men den forklaringen den gir er det jeg har gitt i første posten. Og jeg er enig med folk her, dette burde være med i pensum, alt burde ikke gjelde saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.