Jump to content

Restaurering Askeladden 14


Fishermidas

Recommended Posts

Ganske nøyaktig 1 år etter sjøsettingen av mitt forrige prosjekt (ombygging av Skilsø 23 til åpen selvlensende fiskebåt), så har jeg endelig fått et nytt prosjekt!!

 

Har savnet litt arbeid....båt arbeid vel å merke!! Har lenge hatt lyst på en Askeladden med seil. Har kikket litt på Finn de siste årene, men disse båtene har blitt solgt fort...og holdt seg godt i pris! Kom tilfeldig over en "prosjekt båt", og hev meg over og hentet den med en gang! Fikk også med en pioner 8 "på kjøpet".

 

Fikk hentet den idag! For et FUNN!!! En komplett Askeladden 14 Seil med nydelig pen trerigg, 2 fokker, storseil, ror, kjøl og påhengs!! Båten har selvfølgelig sine feil og er værbitt, men den skal bli et smykke! Kjølen står fast i oppe posisjon...aner ikke hva som er galt, men finner nok ut av det! Motoren er en 2syl Evinrude...mulig 6 hk..? Aner ikke årsmodell hverken på båt eller motor..

 

To do list:

 

*Ordne dørk og kjølkasse, er sprekker og mørkne dørkplate.

 

*Bytte alle luker/tiljer

 

*Pusse/lakke rigg/ror

 

*Fjerne all gammel bunnstoff, reparer skader i bunn.

 

*Skifte fenderlist

 

*Skifte treplate på hekken

 

*Rubbe og polere skrog utpå og inni

 

*Overhale påhengsmotor og lakke den originalt

 

Er det noen som kjenner til båtene og evt svake punkt som bør utbedres???

 

Litt bilder:

 

 

[lettbilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post

Litt moro at folk vil ta vare på joller/småbåter som dette og. :-) Har selv pusset opp en 10-fots Norva-jolle en gang. Artig når en er ferdig, i hvert fall!

 

Motoren er, om dekalene på dekselet stemmer, en 1971 Evinrude Lightwin 4 - 6 hester. Står sikkert noe på id-plata på braketten. Skal du fiffe på dekselet, kan du få dekaler her, på Ebay: http://www.ebay.ca/itm/391087767293

 

Hadde selv en 1974-modell Evinrude 6 hester, dog med mer rett, moderne, deksel, ikke buet slik som den du har. Gikk som et uvær. Gode motorer! Lurer jammen på om jeg ikke har en mekkehåndbok et eller annet sted. Kan evt se om jeg finner den, så kan jeg sende den i posten. :-) Er jo så å si ingen forskjell på disse Evinrude og Johnson-motorene gjennom omtrent hele 1970-tallet annet enn dekaler og litt design på deksel.

Link to post

har en helt lik båt, men varianten uten sidebenker inni. Har også komplett trerigg. På min er plasten under stagfestene i sidene begynt å gi etter, har seilt den litt hardt kanskje. Har tenkt å ta ut innerlineren og støpe forsterkning under. Selve skroget tåler lite, en voksen mann kan nok tenkes å tråkke igjennom på en dårlig dag. Jeg tenker å støpe et ekstra lag inni båten på de største flatene. Skal du seile båten når du er ferdig vil jeg anbefale å lage en ny kjøl, den orginale aliminiumsplaten er veldig fleksibel og gir liten effekt. Jeg har lekt med tanken på å lage ny kjølbrønn og en stikkjøl av glassfiber på rundt 50x80 cm og 5 cm. tykkelse. Den nederste delen tenkte jeg å fylle med blyhagl. 

Ellers er dette en veldig brukbar båt med stort seilareal, den seiler 7 knop lett som en plett og slipper du en fjert kan du dra den opp i 9. Over 10 knopp drar den inn vann over akterspeilet og går fort ned hvis isoporen er gammel og oppsmuldret :D Så dette er ikke en båt for uerfarne unger å seile alene slik som VG jollen og KNS jollen... 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...