wutech Startet 21.Juli.2016 Del på Facebook Startet 21.Juli.2016 (redigert) Vi er en familie på 4 som nå etter straks to sesonger med en Quicksilver 555 Captur (Pilothouse) ønsker å bytte oss opp i størrelse. Quicksilveren er er skikkelig colombiegg av en båt, så på mange vis er det bare tull å bytte den ut - men så kommer ønsket om litt mer plass, litt andre egenskaper og vi ser at vi faktisk bruker denne båten noe over gjennomsnittet i havna... Bruken er helårs, har tilgang på vinterhavn. Er svært glad i å fiske, så båten må være tilrettelagt til det med et ok stort selvlensende akterdekk. Den må ha tak og dør og kunne holde varmen året rundt. Utvendig styrepossisjon er er en absolutt nødvendighet. Ønsker halvplaner først og fremst for noe bedre stabilitet i dorgefart og litt bedre sjøegenskaper når sjøen rufser seg til. Størrelse fra fra 25 fot og maks 30. Overnattingsmulighet er ønskelig men vi kan godt legge ned en sittegruppe for å få til plass til alle fire. Den bør ha en marsjfart på minimum 15 knop (gjerne mer). Ønsker ikke å bruke mer enn maks 600.000 på båt. Jeg har sett på bl.a disse båtene: Wiking 25 (er prøvekjørt) Fordeler: - Ok størrelse - Bra akterdekk med utvendig styre - Ok størrelse på kabin Ulemper: - Mye støy fra Yanmar motoren, mulig dette kan avhjelpes ved å bygge en støyisolerende kasse (noen som har erfaring?) - Ikke separat toalett. Viknes 750 (ikke prøvekjørt) Fordeler: - Ok størrelse - Bra akterdekk med utvendig styre - Ok størrelse på kabin - Separat toalett Ulemper: - Denne har samme skrog som Wiking 25, det gjør at motoren her også er plassert nært cabinen. Hansvik 700 (vært ombord, ikke prøvekjørt) Fordeler: - Ok størrelse. - Bra akterdekk med utvendig styre - Separat toalett Ulemper: - Gammelmodig. - Dårlig sikt sammenlignet med moderne båter. - Sittegruppe langt framme gjør at det blir mye bevegelse under gange. Tobias 23 (ikke vært ombord) Fordeler: - Gode sitteplasseri cabinen for passasjerer - Separat toalett Ulemper: - Litt liten - Få båter i markedet. Nå kommer jeg til bakgrunnen for tråden, er det båttyper vi burde ha sett på og vurdert - ut fra kriteriene - så setter jeg svært stor pris på innspill. Redigert 21.Juli.2016 av wutech (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mwigg3 Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Høres ut som du beskriver en NB:) f.eks en 840 kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
wutech Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 NB er fantastisk flotte båter, mine foreldre har en 870 så den liker jeg godt - men selv en 840 er en stor båt - blir et bra sprang opp fra 555 :-) Og er det mulig å finne en sport eller en combi med fornuftig timetall (altså under 1000) til 600"? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 (redigert) Det kom jo ut en 820 Combi i dag priset til 650' med 1050 timer på Yanmaren. Synd den ligger på Smøla, bare.. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61245026 Redigert 22.Juli.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Med litt pruting så kan denne være innenfor http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61245026 Eller denne: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78691604 Sitér dette innlegget Link to post
wutech Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Jeg har heldigvis god tid, så først og fremst ønsker jeg innspill på båttyper dere mener kan være innenfor... Men både NB820 Sport og Combi kan være aktuelle.. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Har ti års erfaring fra Viknes 750, dette er en kvalitetsbåt, men desverre er den veldig rank og ustabil i sidesjø (skroget er bygget i arendal av Ibiza og ikke hos viknes selv) og verre enn en gammel snekke å manøvrere akterover. Hvis du ender opp med en sånn anbefaler jeg et eksemplar med baugpropell og aktive trimflaps (autofunksjon). Utover disse ankepunktene kan jeg dra frem at Yanmar 120 hk som vi hadde er en helt uknuselig maskin, stort og oversiktlig maskinrom, stort toalett (til båtstørrelsen å være), fantastisk med utvendig styreposisjon, gjør det veldig lett å legge til og fra kai alene. NB 840 er også en utrolig bra båt. Med ditt budsjett ville jeg nok sett på Viknes 770, dette er et vestlandsbygget skrog som er en del tyngre og tjukkere. Her har du langt mer plass til familie og komfort selv om båten er marginalt større. Designet er jo noe mer gammelmodig, men finner du en variant som har kalesje over akterdekket og 120 hesteren er det en helt suveren fiske/turbåt med minimalt vedlikeholdsbehov. Disse er det en hel del av (kanskje ikke nå i høysesong) og mange av dem har kun en eier som har brukt båten mye og riktig. Sitér dette innlegget Link to post
wutech Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Hvordan er støynivået i Viknes 750? I Wiking 25 (som har samme skrog) er det høyt, såpass høyt at en båttest anbefalte hørselværn! Men det er selvfølgelig mulig å gjøre noe med støydempingen. 770 er en flott båt, men det virker på meg som det er et betydelig sprang i pris - ikke langt fra 830 nivå - og skal en først legge så mye penger i båt så virker 830 på meg å være en betydelig mer komplett turbåt (men da er budsjettet mitt på 600" sprukket så det holder)... Sitér dette innlegget Link to post
Fluehue Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Arvor 830? Mye båt for penga tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76243414 Du finner gode viknes 770 til rundt 500.000 og flere under også. Støy i 750 er vel ganske gjennomsnittlig tror jeg, man hører godt motoren -spesielt når man har høyt turtall og turbohvin, men ikke sånn at en må gaule til hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Vil absolutt anbefale NB820 Combi. 820 Sport er en helt annen båt og ikke så praktisk som combi'en er til ditt bruk. Jeg gikk fra en Yamarin 5940 til 820 Combi og har ikke angret et sekund Sitér dette innlegget Link to post
Alo Alo Auskar Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Nå står det ikke hvor i landet du bor, men jeg vil absolutt henge meg på som de som sier du bør kikke på NB840. Ikke helt uhildet :-) siden jeg selv har denne flotte båten til salgs: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79199275 Vi selger den da vi er på utkikk etter litt større båt - tenåringsbarna har vokst i kapp mor og far. NB 840har god køyeplass til to voksne og to barn, men de seneste turene har lengstemann sovet oppe salongen. Sitér dette innlegget Link to post
wutech Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 (redigert) Bor ikke så langt fra deg Alo Alo Auskar :-) Bor på Inderøy. Den største utfordringen jeg ser med NB840 er bredden ift båtplass - den er jo tross alt hele 24cm breiere enn en 820... Men båten din så veldig bra ut på bildene, men jeg ville hatt strak aksling og ikke drev. Uansett ser jeg vi fort havner en meter opp i lengde (og noe i bredde) ift hva som var utgangspunktet mitt på de båtene jeg listet opp :-) Kyrholmen: det blir nesten samme spranget i størrelse som det blir for meg, hvordan opplevde du overgangen ifra planende til halvplandende, og oppgradering av størrelsen såpass? Redigert 23.Juli.2016 av wutech (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Litt vanskelig spørsmål, jeg er "oppvokst på sjøen" og i familien har vi hatt all slags båter, i tillegg har jeg jobbet i et titalls forskjellige båttyper med grønn og grå rullemaling, er båtfører på redningsskøyte som hobby. Overganger blir ikke fullt så voldsomme med slik ballast. Halvplanende båter er generelt sett et kompromiss mellom fart og stabilitet - litt av begge deler. En planende båt er stabil i høy fart men stort sett ustabil i lav fart. En halvplaner er nokså ustabil i høy fart men er stort sett sjøsterk hvis du trekker av litt. Jeg vil også poengtere at det er stor forskjell på båter innenfor samme segment, jeg som bor på vestlandet og gjerne tar turen utpå i litt rufsete vær verdsetter tykk plast, solid kjøl, solide rekker og store pullerter. Fra et redningsskøyteperspektiv kan jeg bare snakke varmt om askøybåtene NB, Viknes, Viksund og Selby, selv om jeg ikke har prøvd alle modellene går det en fellesnevner i overdimensjonering av det meste og litt gammeldagse, sjøsterke skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.