Jump to content

Askeladden 605 og propellvalg


Eksit

Recommended Posts

Hei.

Har en Askeladden 605 med 135 mercury 135 Opimax. På denne står en 17" Mirage stålpropell. Er ikke helt fornøyd med toppfart samt at turtallet blir for høyt slik at turtallsperren slår inne. Har noen erfaringer med større propell (19"). Lurer også på hva fart som oppnår med 605/135 hk. Om noen har erfaring med hvilken høyde som er best for motoren så kan de gir et vink. Min er montert i nest øverste hull. Eksit :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hvor høyt turtall får du da? Og hva er anbefalt turtallsområde?

Som en tommelfingerregel så vil normalt 1" mer stigning gi ca 250 o/min lavere turtall. Sånn at en 19" mirage skal da f.eks få turtallet ned fra 6000 til ca 5500.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har en Askeladden 605 med 135 mercury 135 Opimax. På denne står en 17" Mirage stålpropell. Er ikke helt fornøyd med toppfart samt at turtallet blir for høyt slik at turtallsperren slår inne. Har noen erfaringer med større propell (19").  Lurer også på hva fart som oppnår med 605/135 hk.  Om noen har erfaring med hvilken høyde som er best for motoren så kan de gir et vink. Min er montert i nest øverste hull. Eksit :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Eksit,

Jeg har også 605 Explorer og hadde 135 Optimax på den ifjor. 17" propell (jeg regner med at du mener pitch) er for lite, og du sier jo også at turtallsperren slår inn.

Mercury Optimax 135 har Max RPM (WOT): 5000-5600. Jeg hadde en Laserway II stålpropell type 48-16544 19P (14" Diameter, Pitch 19") på min motor og oppnådde ca. 5400 RPM (WOT) - Full gass - "Wide Open Throttle".

Da gjorde båten med motor trimmet opp 10 grader ca 39 - 40 knop med 2 personer.

 

(Nå er det jo ikke bare pitch som bestemmer, diameter og bladutforming er jo også sterkt medvirkende. Propelldesign er vel en hel vitenskap i seg selv. Det ligger mye informasjon om dette på nettet)

 

Legger ved to bilder som viser festehull og propell.

 

BildeBilde

 

Send meg en IM dersom du vil ha bildene i original størrelse (6MPIX)

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor høyt ligger kavitasjonsplata i forhold til bunnen da?

På en sånn båt og med en god stålpropell så kan oftest motoren heves litt sånn at plata kommer litt høyere enn bunnen, vil gi litt ekstra omdreininger og fart.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...