Truls Andersen Startet 22.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2016 Hei. Kan noen gi meg råd? Jeg er relativ fersk og kan lite om motorer. Saken er; ( Askeladden 17, 90 hk Mercury 2000 mod.) Jeg kjørte båten i relativ høy hastighet i det varslingen startet. Jeg slakket farten og slo den av.Den ville ikke starte. Ble tauet inn til båtplass. Der startet den igjen, men jeg synes den"jaget"litt på tomgang. Kjølevann ok, men noe rar lyd i motor. Dro hjem og ut til marinaen igjen, da ville den ikke starte. Akkurat som den ikke fikk bensin. Noen som har en ide om hva som kan være feil? Truls Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 22.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Ikke godt å si er min ide. Jeg ville prøvd å gå igjennom hendelsesforløpet og sjekke manualer for å finne ut hva denne varslingen du nevner kan ha vært. Varsling Veldig generelt tenker jeg at en varsling kanskje er relatert til olje (som mangler) eller varme som er for høy. Vet ikke om andre sensorer som kan ha utløst et "varsel" hvis du mener en alarm / pipelyd utløst av motorens sensorer. Har motoren oljetank under dekselet? Blander du olje direkte i bensinen? Var / er det olje der det skal være? Jage litt Ikke godt å si hva du synes er å "jage litt", men jeg vet at en 2-takts motor (sikkert andre også) kan endre slagtempo hvis noe er litt feil med blandingsforholdet av luft og bensin (forgasserproblem?) Rar lyd Høres ikke bra ut. Går det an å bevege svinghjulet nå med håndkraft? Hvis ikke sitter kanskje et spempel helt fast (skjært på en eller flere sylindre?) Starter ikke Er det spenning på batteriet? Hører du startreleet i startmotoren? Kan du ta av dekselet og sjekke om startreleet / startmotoren slår inn og prøver å snurre svinghjul? Gjør det det men vil ikke starte? Høres det ut som det er motstand når startmotoren evt. trekker svinghjulet rundt? Det er så mange muligheter her at jeg ville brukt noen kalorier på å prøve å finne ut hvilken "varsel" som gikk. Høres helt essensielt ut hvis du vil prøve å se om det er noe du kan gjøre selv. Kan være alt fra noe elektrisk, til tenning / plugger eller forgasser / drivstoff eller olje / skjæring. Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Truls Andersen Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Takk for svar. -fast oljetank, olja virker fin. -Nytt batteri, strøm ikke prbl -pipelyd fra instrumentene -bra kjøling -synes motoren har noe rar eksoslyd/ulik vanlig gange -virker som motoren ikke får bensin, kan filteret være tett? Den er hel lett å bytte? -på tomgang byttet den litt på turtall/jaget litt - umulig å se noen løse ledninger o.l/vet ikke hva jeg skal se etter. -kan impeller være dårlig selv om det kommer kjølevann? -tenker jeg bør på verksted å få en diagnostikk på motoren Truls Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 22.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 -pipelyd fra instrumentene Tenker du at pipingen kommer fra kontrollboksen (gasshendelboksen) eller fra et instrument i dashbordet? Hvilket i så fall? Høres uansett ut som et varsel om at noe er galt. Er du heldig er det en sperre et sted som gjør at du ikke får startet fordi noe er så galt at hvis du kjører kan du ødelegge motoren. Er du uheldig, er feilen stor. Hvis du finner ut hvor lyden kommer fra og manualen til motoren, kan du kanskje finne ut hva pipelyden betyr. Noen motorer har samme lyd / tone for alle varsler, men har forskjellig varighet / hurtighet / osv på pipingen avhengig av hvilken sensor som er utløst. Hvis du ikke finner manualen (google modellnummeret) høres det lurt ut å la den være som den er nå og levere den inn til et verksted :) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.