Dinamo Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 (redigert) Det slo meg at du skriver at fiskernummeret var enten H25M eller H25W. Sjekket for moroskyld registeret, og i Hordaland så er det ingen båter som hadde M eller W registering. (W er vel ingen kommune i Hordaland i det hele tatt...) M må ha vært en kommune før en kommue sammenslåing..... Eg sjekka med registeret i 1962, og der dukka bokstavane H - - M opp som Moster kommune. Dog har eg funne ut at Moster blei ein del av Bømlo kommune i ei sammenslåing i 1963. Men so H 25 M - ein 49 fot krysser "Solbjørg" med 22 hk Rapp "i kjelleren". Eigar: Egil Bærøy m. fl. Børøyvik. Registeret går frå VB (Vikebygd) til Ø (Ølen) so der er ikkje noka W der. Eg tenkte ogso som slik at når der er gitt usikkerhet rundt M eller W - AV (Austevoll er ikkje ulikt) Der er ingen i 1962 med nr H 25 AV. Der er åpning frå nr 22 til 27. Magne Edit: Krysser "Solbjørg" var ein trebåt. Redigert 16.September.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BåtHunken Svart 19.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2016 Jeg setter utrolig stoe pris på denne hjelpen dere inntereserte gir meg. Jeg har etter 100 talls søkeforslag kun klart og funnet dette hintet av båten. Om man trykker på linken og blar litt ned, kan du lese i innformasjon om linken at dette kan minne om denne båten. Men jeg kommer meg ikke inn! https://www.google.no/search?q=vita+reketråler+kopervik&oq=vita+&aqs=chrome.0.69i59j69i60j35i39j69i60l2j69i57.1822j0j4&client=ms-android-huawei&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8 Om man søker VITA reketrål koppervik kommer ett forslag opp som kan minne om denne båten. Er det noen her som kan klare og opne opp denne foruntråden og hente ut bilder og innformasjon ? http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=5815&start=60&st=0&sk=t&sd=a&view=print Jeg setter stoe pris på all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Håkon Gunnarson Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Ved Skjøndal slip i 2013 Sitér dette innlegget Link to post
BåtHunken Svart 18.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2016 Jeg har fått et bilde av en hyggelig kar. Noen som klarer og spore opp innformasjon via registreringsrummeret ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/273582 i registeret velg årstall som du vil leita i, deretter fylke (Rogaland) og rulle nedover ei laaaaang liste til bokstaven K. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Ole Svart 20.November.2016 Del på Facebook Svart 20.November.2016 Bra jobba! Hva slag maling bruker du på dekk? Sitér dette innlegget Link to post
BåtHunken Svart 20.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2016 Bra jobba! Hva slag maling bruker du på dekk? Takk for det. Mye jobb med en stålbåt, neb det blir jo så fint ! Jeg rustpikker, og vasker med ferskvann som får tørke skikkelig (trenger sommer og sol til dette) Derreter påfører jeg ett lag med owatrol rustolje. Får 5 liter for under 1000lappen. Jeg har akkurat brukt 5 liter på dekk og skansekledning. Etter det er det et lag med grunning for stål fra hempel. Type gammelt og gratis. Og to lag med jotun hvitmaling på skansekledning. Og et lag med 2 komponent hempel grønn dekksmaling. Det fine med den er at du kan fint blande ut 5 liter i slengen, og det tar lang tid før den herder i malingspannet, men den tørker fort når den blir påført. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 (redigert) Jeg husker veldig godt VITA slik som den ligger ved eierens mursjøhus hjemme i Kopervik. Båten ble bygget for reketråling av Johannes Pedersen jr. som pga denne båten fikk klengenavnet "Jerndansken". Denne Johannes var nemlig fra en rekefiskerfamilie, både faren og onkelen var dansker som giftet seg med hver sin koperviksjente og drev med reketråling fra små trefartøyer så lenge de levde. Johannes jr. hadde også en yngre bror, Tor som var med på reketråling, men de er begge døde for flere år siden. Det er mulig at deres søster fortsatt lever i Kopervik, sammen med eventuelle nieser og nevøer. Jeg er ikke sikker på hvilken motor VITA hadde den gangen, men jeg er sikker på at det ikke var en luftkjølt Deutz. Redigert 16.Mai.2017 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Dinamo skrev On 16.9.2016 at 8.39: mi ringe meining er at du bør ta eit valg, enten 12 volt eller 24 volt, og so holda deg til det gjennom heile båten. Ikkje litt sånn og litt slik. Magne Tja, der kan jeg være delvis enig, men det er en sak med flere sider. Det kan ha sine fordeler å la VHF og en del annen (ømfindtlig) elektronikk gå på et 12 voltanlegg med separat batteri og så la grovere ting som starter, vifter, lys, osv gå på 24 volt. Da får man en renere 12 volt for elektronikken, og kan legge opp automatisk lading fra 24 v, f.eks med en Mascot 24/12-converter. Sikkerhetsmessig er det en fordel å ha 12 voltbatteriet plassert høyt og tørt, spesielt hvis 24 v batteriene står nede i et maskinrom og i verste fall kan "drukne". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.