Jump to content

Stålbåten Vita prosjekt tråd.


BåtHunken

Recommended Posts

 

Det slo meg at du skriver at fiskernummeret var enten H25M  eller H25W. 

 

Sjekket for moroskyld registeret, og i Hordaland så er det ingen båter som hadde M eller W registering. (W er vel ingen kommune i Hordaland i det hele tatt...) M må ha vært en kommune før en kommue sammenslåing.....

Eg sjekka med registeret i 1962, og der dukka bokstavane H - - M opp som Moster kommune. Dog har eg funne ut at Moster blei ein del av Bømlo kommune i ei sammenslåing i 1963. Men so H 25 M - ein 49 fot krysser "Solbjørg" med 22 hk Rapp "i kjelleren". Eigar: Egil Bærøy m. fl. Børøyvik. Registeret går frå VB (Vikebygd) til Ø (Ølen) so der er ikkje noka W der. Eg tenkte ogso som slik at når der er gitt usikkerhet rundt M eller W - AV (Austevoll er ikkje ulikt) Der er ingen i 1962 med nr H 25 AV. Der er åpning frå nr 22 til 27.

 

Magne

 

Edit: Krysser "Solbjørg" var ein trebåt.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

Jeg setter utrolig stoe pris på denne hjelpen dere inntereserte gir meg.

Jeg har etter 100 talls søkeforslag kun klart og funnet dette hintet av båten.

 

 

Om man trykker på linken og blar litt ned, kan du lese i innformasjon om linken at dette kan minne om denne båten. Men jeg kommer meg ikke inn!

 

https://www.google.no/search?q=vita+reketråler+kopervik&oq=vita+&aqs=chrome.0.69i59j69i60j35i39j69i60l2j69i57.1822j0j4&client=ms-android-huawei&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

 

 

 

Om man søker VITA reketrål koppervik kommer ett forslag opp som kan minne om denne båten.

 

 

 

 

 

 

Er det noen her som kan klare og opne opp denne foruntråden og hente ut bilder og innformasjon ?

 

http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=5815&start=60&st=0&sk=t&sd=a&view=print

 

 

 

Jeg setter stoe pris på all hjelp!

Link to post
  • 1 måned senere...

Bra jobba!

Hva slag maling bruker du på dekk?

Takk for det. Mye jobb med en stålbåt, neb det blir jo så fint !

 

Jeg rustpikker, og vasker med ferskvann som får tørke skikkelig (trenger sommer og sol til dette)

Derreter påfører jeg ett lag med owatrol rustolje. Får 5 liter for under 1000lappen. Jeg har akkurat brukt 5 liter på dekk og skansekledning. Etter det er det et lag med grunning for stål fra hempel. Type gammelt og gratis. Og to lag med jotun hvitmaling på skansekledning. Og et lag med 2 komponent hempel grønn dekksmaling. Det fine med den er at du kan fint blande ut 5 liter i slengen, og det tar lang tid før den herder i malingspannet, men den tørker fort når den blir påført.

Link to post
  • 5 måneder senere...

Jeg husker veldig godt VITA slik som den ligger ved eierens mursjøhus hjemme i Kopervik.

Båten ble bygget for reketråling av Johannes Pedersen jr. som pga denne båten fikk klengenavnet "Jerndansken".
Denne Johannes var nemlig fra en rekefiskerfamilie, både faren og onkelen var dansker som giftet seg med hver sin koperviksjente og drev med reketråling fra små trefartøyer så lenge de levde. Johannes jr. hadde også en yngre bror, Tor som var med på reketråling, men de er begge døde for flere år siden. Det er mulig at deres søster fortsatt lever i Kopervik, sammen med eventuelle nieser og nevøer.

Jeg er ikke sikker på hvilken motor VITA hadde den gangen, men jeg er sikker på at det ikke var en luftkjølt Deutz.

 

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Dinamo skrev On 16.9.2016 at 8.39:

mi ringe meining er at du bør ta eit valg, enten 12 volt eller 24 volt, og so holda deg til det gjennom heile båten. Ikkje litt sånn og litt slik.

 

Magne

 

Tja, der kan jeg være delvis enig, men det er en sak med flere sider.

Det kan ha sine fordeler å la VHF og en del annen (ømfindtlig) elektronikk gå på et 12 voltanlegg med separat batteri og så la grovere ting som starter, vifter, lys, osv gå på 24 volt. Da får man en renere 12 volt for elektronikken, og kan legge opp automatisk lading fra 24 v, f.eks med en Mascot 24/12-converter.

Sikkerhetsmessig er det en fordel å ha 12 voltbatteriet plassert høyt og tørt, spesielt hvis 24 v batteriene står nede i et maskinrom og i verste fall kan "drukne".

 

 

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...