Sunbay Startet 23.Juli.2016 Del på Facebook Startet 23.Juli.2016 Vurderte å kjøpe en ny(brukt) båt. Båten er en 97 mod Bayliner 29 fot. Den er importert til Norge i 2000, med alle papirer i orden, og den er registrert i småbåtregistreret, men eier fortalte at den manglet CE godkjenning. Når jeg leser på nett om dette emne, så blir jeg ikke klokerer. Noen som vet konsekvenser, om det er noen nye direktiver, hva risikerer jeg....osv.Hjelp mottas med takk. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 (redigert) Er den ikke CE-godkjent, så er det ikke lov å omsette båten,ei heller å bruke den. Jeg ville hevet kjøpet. Det er en kostbar og omstendelig jobb å få båten CE-godkjent. Redigert 23.Juli.2016 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Se om du finner svaret her: http://www.tangedal.no/blog1.php Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Se om du finner svaret her: http://www.tangedal.no/blog1.php Der står det blant annet: Enkelt sagt regulerer ikke forskriften det tilfelle at en båt kommer inn «utenom» de vanlige prosedyrer, eller omsettes uten at prosedyrene er fulgt. I slike tilfeller kan det slik forskriften er formulert ikke kreves at senere eier gjør noe som helst. Ergo vil båter innført uten CE-merking gå klar av kravet til samsvar og merking, så snart de er omsatt for første gang. Kjøper man en slik båt uten merke og samsvarserklæring, lever man kanskje ikke farligere enn de som kjøper en merket båt. Men man kan naturlig nok ikke klage på det etterpå. Ved kjøp av båt som ikke er CE-merket, vil det være en del av avtaleforholdet at båten ikke er CE-merket – dermed kan man naturligvis heller ikke kreve at båten skal være eller bli CE-merket. Slik jeg forstår dette kan du trygt kjøpe båten Jeg reagerer ellers litt på formuleringen "Den er importert til Norge i 2000, med alle papirer i orden, .... ". Skulle ikke "alle papirer i orden" tilsi at den er CE-merket?? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sunbay Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Det er betalt avgifter, toll og alt som skal til for å importere båt, men dette skjedde i 2000. Da var dette med ce godkjenning så nytt. Dermed slapp denne inn i landet,som mange andre båter fra USA på den tiden.i dag vet jeg det er ulovlig og nesten umulig å innføre båter uten ce godkjenning. Hva skjer hvis jeg kjører rundt med denne båten som ikke er ce godkjent.?? Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Hva skjer hvis jeg kjører rundt med denne båten som ikke er ce godkjent.?? Bare at du sannsynligvis får en masse koselige stunder på vannet, og intet ubehag for den manglende CE. Slik Tangedal skriver. Han VET hva han snakker om ;.)) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Ida Marie III Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Du er nok ikke den eneste som kjører rundt uten CE godkjenning... Kjenner et par til, de har kjørt rundt i åresvis... ser ikke ut til at det betyr så mye... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.