Midtpinne Startet 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2016 Vi er akkurat i prosessen med å kjøpe en Finnsailer 35. I helga tok gammel eier en siste tur, og det gikk ikke helt bra. En oljeslange sprang lekk, all olje gikk i dørken. Etter hans ord gikk motoren ca. 90 sekunder etter han hørte de første ulydene. Temperatur økte til 90 grader. Motoren som står i er fra 1988 og er en Perkins 4236. Jeg er sånn passe bekymret nå. Tenker at kanskje dette betyr at vi bør tenke på ny motor. Jeg har sett på nett etter hva en ny motor vil koste oss. Jeg tror at en Perkins M92B vil være en bra motor. Men jeg finner ikke priser, bare butikker som sier de selger dem. Er det noen her som vet sånn ca. hva en slik motor vil koste, og eventuelt hva det vil koste å montere den? Vil det være dumt å tenke på en brukt motor? Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 (redigert) Kan ikke se hvorfor du bør være spesielt bekymret for dette. Enten du har skrevet kontrakt eller ikke. Det er i tilfelle gammel eier som eventuelt plikter å levere båt som kontraktsfestet - eller bli enig med deg om andre betingelser med motoren slik den er i dag. Eller med ny/annen motor installert eller eller. Godt du ikke hadde overtatt den, og dette hadde skjedd på din første tur. Ingen kunne forutse at dette skulle skje, og da tror jeg svarteper hadde vært din. Skal du selv stå for å skaffe/installere ny/annen motor bør du ha et ganskee så reelt avslag i pris. Redigert 23.Juli.2016 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Midtpinne Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Ja, jeg er helt enig FredT. Det er heldig for meg at dette skjedde før jeg hadde overtatt båten, kjipt for selger. Vi blir nødt til å forhandle pris/betingelser på nytt. Det jeg prøver å gjøre er å finne ut hvilke valg vi har og hva de valgene vil koste. Dette vil så ligge til grunn for videre forhandlinger. Men jeg er helt blank når det kommer til hva innenbordsmotorer koster. Ellers er jo situasjonen litt kjip, ferieturen som vi hadde tenkt å legge ut på om ei uke må vi nå revurdere.:( Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Perkins er en seiglivet motor. Kanskje - bare kanskje - har den tålt 90 sek. ulyd så noenlunde , og vil gå normalt igjen ved påfylling av olje og ny slange på plass. Om den skulle gjøre det synes jeg fremdeles det er grunn til å forhandle prisavslag. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
perpedersen Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 (redigert) Jeg vil si det er en flott anledning til å prute kraftig på en motor som sannsynligvis har pådratt seg slitasje for 100 driftstimer i løpet av 90 sekunder, men som jeg vil tro egentlig er like bra. Det er eventuelt råde/rammelager jeg ville være bekymret for, men er det ingen ulyd så har det sannsynligvis gått bra. Jeg er på litt dypt vann nå, for motormekanikk er ikke mitt fagfelt, og dieselmotorer har jeg lite praktisk erfaring med også. Men jeg husker at Myth Busters prøvde å drepe en bilmotor ved å kjøre den uten olje, og det tok veldig lang tid, såvidt jeg husker. Redigert 23.Juli.2016 av perpedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Hvorfor skifte bare fordi en oljeslange sprang lekk. Hva er problemet egentlig? Er det oljesølet du er bekymret for eller Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 En motor som går tom for olje er ingen ønskesituasjon. Alt avhengig av turtall og belastning når det skjer. Her skriver T.S. at det er opplyst at motoren gikk 90 sek. etter at ulyd ble hørt. Det skrives intet om det var båtfører som da stoppet motoren, eller om den stoppet av seg selv. Er det siste tilfellet er det nok alvorlig krise ..... Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Midtpinne Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Jeg er bekymret for tilstanden på motoren. Motoren er i utgangspunktet gammel, den er fra 1988, altså 28 år. Det var fører av båten som stoppet motoren. En motor som går uten olje er på vei mot totalhavari i en rasende fart. Det er ikke et spørsmål om motoren er skadet eller ikke, det er spørsmål om hvor stor skaden er. Jeg kommer aldri til å bli trygg på den motoren slik det er nå. Jeg har nå snakket med tilfeldige ulker i båthavna og samtlige anser motoren som havarert og anbefaler meg å kjøpe ny. Jeg trenger en motor jeg kan stole på, jeg bor i nordnorge og bruker båten hele året. Motoren må være til å stole på. En av disse ulkene nevne ca. 1000 kr. pr hestekreft som pris, men en annen sa at det gjaldt påhengere. Jeg fant en Perkins M92B i England til 15.000 Euro. Jeg har funnet et par butikker i Norge som jeg skal ringe mandag for å høre hva motoren koster. Jeg så også en som hadde betalt 50.000 NOK for overhaling av en lik motor som den som står i. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 makan til snikk snakk. Varm motor kan gå lenge uten å ta skade med tapt oljetrykk. Spesielt slike gamle travere uten noe nevneverdig hverken effekt eller toleranser. Fyll på olje start opp å kjør, bruk ørene. Tapp av olja igjen for inspeksjon. Det som derimot er galskap er å evt koste på en slik klump 50 000.- Da er man omtrent i mål på ny motor i passe størrelse. Ellers finnes desse motorene i ei røys gamle traktorer.- Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Siden motoren har laget ulyder før stopp er dette en motor som (i min verden) må åpnes for å se hvilke skade den har. Kjørte selv en Ford tom for olje under gange men trodde den var stoppet akkurat tidsnok, noe det viste seg ikke å være. Kom over denne delesiden som nok kan produsere mer enn grå hår på de som har andre fabrikater. http://www.parts4engines.com/perkins-4-236-m90/ Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Jeg er ikke kvalifisert til å gjøre noe mer med motorer enn enkle delebytter. Jeg har ikke infrastruktur rundt meg til å løfte motor ut av båten og åpne den. Skal det gjøres må det nesten gjøres på verksted i Harstad der båten ligger nå. Skal motor først ut er det like greit å ta en full overhaling. Jeg er nødt til å finne ut hva de forskjellige alternativene koster og sette dem opp mot hverandre. Jeg er tilbøyelig til å teste Knurrbart sitt forslag. Bytte en oljeslange og kjøre gjennom noen oljebytter er både enkelt og billig. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Hvilken oljeslange er det som er røket ? Er dette en ekte Perkins M 4.236 eller det en hjemmesnekret utgave ? Har du bilder av motoren eventuellt av slangen ? Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Har du slått fra deg 125 hester fra Hyundai Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Hvilken oljeslange er det som er røket ? Er dette en ekte Perkins M 4.236 eller det en hjemmesnekret utgave ? Har du bilder av motoren eventuellt av slangen ? Jeg kan ikke svare på disse spørsmålene da jeg ikke vet. Jeg regner med å snakke mer med eier på mandag. Nå trenger vi vel begge å la ting synke litt inn. I annonsen kan du se bilde av motoren, bilde 18 til 23. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79283256&fks=79283256 Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Har du slått fra deg 125 hester fra Hyundai Jeg har ikke slått fra meg noe enda. Alle muligheter er åpne. Jeg vil heller opp enn ned i motorstørrelse. Båten kommer originalt med 85hk, den som står i nå er på 72hk. Er det en motor du kjenner til? Vet du pris på den? Må det mye ombygging til for å få den til å passe med det som allerede står i? Hovedgrunnen til at jeg tenker på en Perkins M92B er at den skal være bare å bytte rett ut med den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 En slik ny motor koster vel fort like mye montert som prisforlangende for båten i dette tilfellet. om ikke mer.. mitt råd er å ikke vurdere slike gamle båter/motorer om man ikke har kunnskap og fasiliteter til å ordne de sjøl. lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 En slik ny motor koster vel fort like mye montert som prisforlangende for båten i dette tilfellet. om ikke mer.. mitt råd er å ikke vurdere slike gamle båter/motorer om man ikke har kunnskap og fasiliteter til å ordne de sjøl. lykke til :-) He he. Man kan også ha råd til å betale det det koster, da holder man folk i arbeid og Norge går rundt noen år til. Jeg er ikke naiv med tanke på hva det kommer til å koste. Det er en spesiell båt, det kan fort være verdt å sette den i stand med tanke på hva man får igjen. Vi har lett etter denne båten i mange år. Selvfølgelig litt dumt at den kommer på markedet akkurat når man har blåst penger på bil. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Jeg kan ikke svare på disse spørsmålene da jeg ikke vet. Det er ikke en orginal Perkins M 4.236. Fikk mistanke når du nevnte oljeslange. Synd det ikke stod i en orginal Perkins marinisert motor. Vanligvis er dette en fantastisk motor, en evighetsmaskin. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Bytte en oljeslange og kjøre gjennom noen oljebytter er både enkelt og billig. Mente bare ett for å sjekke olja for eventuelle metallfragmenter. Så lenge ikkje maskineriet gikk for full pinne så sku det gjerne gå bra. Men man vet jo aldri. Det er vanligvis ikkje noe krise når sånt skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Mente bare ett for å sjekke olja for eventuelle metallfragmenter. Så lenge ikkje maskineriet gikk for full pinne så sku det gjerne gå bra. Men man vet jo aldri. Det er vanligvis ikkje noe krise når sånt skjer. Det er godt å høre. Ville vært fint om det ikke var gjort noen større skade. Vi får foreløbig være optimistiske og håpe på det beste. Slik jeg forstod det på selger var han på vei hjem når det skjedde, altså motor har nok gått med bra turtall. Om ikke for fullt så har den sikkert gått for halv maskin eller mer. Jeg skjønte på selger at han trivdes best med motor på rundt 2/3-dels pådrag. Uten å vite det for sikkert regner jeg med at det var det han gjorde når det gikk galt. Sitér dette innlegget Link to post
perpedersen Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 (redigert) En motor som går uten olje er på vei mot totalhavari i en rasende fart. Det er ikke et spørsmål om motoren er skadet eller ikke, det er spørsmål om hvor stor skaden er. Jeg kommer aldri til å bli trygg på den motoren slik det er nå. Jeg har nå snakket med tilfeldige ulker i båthavna og samtlige anser motoren som havarert og anbefaler meg å kjøpe ny. Jeg trenger en motor jeg kan stole på, jeg bor i nordnorge og bruker båten hele året. Motoren må være til å stole på. En av disse ulkene nevne ca. 1000 kr. pr hestekreft som pris, men en annen sa at det gjaldt påhengere. En skade av manglende olje vil ikke arte seg på den måten at motoren blir mindre driftssikker / plutselig stopper, men den kan ha utviklet rådebank og slitasje i rammelagrene. Og slikt krever en overhaling av en kyndig motormekaniker, men motoren er ikke dødsdømt på noen måte. Men en saftig rabatt bør kjøper få, ellers kan han bare heve kontrakten. Eventuelt kan selger sørge for en full overhaling av motoren, men da må nok kjøper være villig til å dele på den kosten, for da får han jo en i praksis helt ny motor. Redigert 23.Juli.2016 av perpedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 (redigert) Da har jeg snakket med tre verksted og en båtmekaniker. De er alle ganske klare på at en motor som er kjørt tom for olje til det punkt at den lager ulyd ikke er noe å samle på. De mener rammelager, råde og veivlager kan ha tatt skade. En ny Perkins M92B vil komme på 156.000,- med moms. og ca 20.000,- i montering. Totalt 176.000,-. Verkstedene kan ikke gi pris på overhaling da de ikke vet hva som er ødelagt. I verste fall kan overhaling komme på 100.000,- og i beste fall 50.000,-. Dersom jeg velger en annen motor som ikke passer på festene kan jeg regne med ca. 50.000,- i ombygging av motorfester og tilpasninger. Ja ja, vi får se hvor dette ender. Selger skal ringe meg i løpet av dagen. Redigert 25.Juli.2016 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Har dere fått startet opp nå å hørt desse ulydene? eller er omtalte ulyder at eier hørte en fremmed låte da slangen sprakk Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Har dere fått startet opp nå å hørt desse ulydene? eller er omtalte ulyder at eier hørte en fremmed låte da slangen sprakk Motor er ikke startet opp enda. Eier skal ringe meg i dag. Han er ikke selv motorkyndig og ville ha hjelp av en mekanikervenn. Må vel innrømme at jeg sitter og stirrer på telefonen og håper på gode nyheter. 180.000,- i ekstraregning er ikke noe jeg er helt klar til å ta nå. Det beste ville vært om motoren startet fint og ikke lager noen ulyder slik at jeg kan utsette bytte av motor et år eller to. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Noen spesiell grunn til at du må ha denne båten ? Tror de fleste kjøpere hadde takket for seg på dette tidspunktet, du har flaks at det ikke skjedde etter overtagelse :-) hvis det må gjøres noe med den motoren så ryker jo sesongen, kanskje like greit å se om etter en annen båt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.