Jump to content

Pris på Perkins M92B - Uhell i forbindelse med kjøp av båt

Midtpinne

Recommended Posts

Noen spesiell grunn til at du må ha denne båten ?

Tror de fleste kjøpere hadde takket for seg på dette tidspunktet, du har flaks at det ikke skjedde etter overtagelse :-)

hvis det må gjøres noe med den motoren så ryker jo sesongen, kanskje like greit å se om etter en annen båt

Dersom motor som står i ikke virker fint, vil sesongen være røket ja.

Jeg liker båten, det er en spesiell båt. Jeg har lett etter akkurat denne i mange år. Det kan vel kalles en fetish og har ingen ting med fornuft å gjøre, bortsett når det argumenteres lokalt i hjemmet.  :giggle:

Jeg bor langt nord, mellom Harstad og Tromsø, og det er ikke mange båter som tilfredsstiller kravene våre til salgs her. Vi vil sitte under tak og ha god utsikt. Vi vil ha god plass. Vi vil ha en motorseiler. Vi vil ha det lyst og fint i salongen og mye vinduer. Kona må slippe å bøye hodet ombord. Jeg gidder ikke, og har heller ikke tid til, å bruke en måned på å hente en båt fra sør i landet. Båten må tåle nordnorsk vær på sitte verste.

Jeg skjønner og har full forståelse for det.

Har flere ganger hørt at det er vanskelig med utvalget av båter i nord norge.

Litt vanskelig dette, kan liksom ikke stole på selger heller og hans mekanikervenn.

Tror jeg ville bedt om et avslag som skulle dekke overhaling uansett hva slags konklusjon de gutta kommer med.

Å gå tom for olje og hvis det er ulyder også må jo ha ført til skade.

Egentlig er det så enkelt at du skal ha båten slik den var ved kontraktsinngåelse. Siden det nå er usikkerhet om tilstand må det tas høyde for overhaling eller skifte av motor.

Jeg kan ikke se at det kan løses på noen annen måte uten at du blir skadelidende økonomisk

Jeg skjønner og har full forståelse for det.

Har flere ganger hørt at det er vanskelig med utvalget av båter i nord norge.

Litt vanskelig dette, kan liksom ikke stole på selger heller og hans mekanikervenn.

Tror jeg ville bedt om et avslag som skulle dekke overhaling uansett hva slags konklusjon de gutta kommer med.

Å gå tom for olje og hvis det er ulyder også må jo ha ført til skade.

Egentlig er det så enkelt at du skal ha båten slik den var ved kontraktsinngåelse. Siden det nå er usikkerhet om tilstand må det tas høyde for overhaling eller skifte av motor.

Jeg kan ikke se at det kan løses på noen annen måte uten at du blir skadelidende økonomisk

Jeg er helt enig i det du skriver over. Spørsmålet jeg prøver å finne ut av er hvor mye krever jeg i avslag.

Pris på båt var i utgangspunktet 150.000,-.

Ny motor kommer på rundt 180.000,-. Dette er 30.000,- mer enn båten selges for.

Overhaling kan komme på 50.000,- til 100.000,-.

Penger penger penger og atter penger.

Ny motor kan du neppe kreve, men du har fått tilbud på overhaling mellom 50.000 til 100.000 kr.

Da bør kravet om kompensasjon ligge i dette området. Eksempelvis 75000 kr.

Alternativet er at kvalifisert mekaniker går god for at motoren er uskadet ( ikke selgers mekanikervenn ) tviler i grunn på at man får noen til å gjøre dette.

Jeg tipper at selger vil trekke seg hvis du fremlegger et krav om 75.0000 i avslag, det er halve båtens verdi, kan godt hende at han forsøker å selge den til noen andre uten å fortelle om skaden. Viktig likevel å ikke selv bli økonomisk skadelidende. Er det tilsvarende båter å sammeligne pris med på finn ?

Ny motor kan du neppe kreve, men du har fått tilbud på overhaling mellom 50.000 til 100.000 kr.

Da bør kravet om kompensasjon ligge i dette området. Eksempelvis 75000 kr.

Det er mye rart en skal lese. Hva vil du si en fungerende slik motor er verdt?  evt en havarert en. Hva en evt overhaling vil komme på er nå revnende likegyldig.

For å bidra litt perspektiv i denne galskapen så står det nå i dag på finn.no en nyoverhalt slik til 34 000.-

Det står å lese:

Alt innvendig er nytt.

Overhalt dieselsystem.

Nye TURBO

Nye filtre.

Prøvekjørt og klar for montering.

Prisen forutsetter innbytte av reparerbart objekt.

Motoren er på lager i Tynset.

1 års garanti!!!

Redigert av Knurrbart (see edit history)

Det er slik det fungerer med avtaler, hvis man kan erstatte motoren rimeligere er det en god løsning.

Jeg tar ikke standpunkt til hvor mye det koster å overhale eller skifte motoren men at kjøper skal overta båten i samme tilstand som ved kontraktsinngåelse.

Hvis knurrbart mener at motoren på finn kan passe vil prisen av denne pluss frakt og montering være en rimelig løsning.

Det er sikkert lurt å få et tilbud på montering fra et verksted.

Jasså er det slik det fungerer med avtaler du. Man bør altså håpe og be evt kjøre i stykker ting da rett og slett for å komme mye bedre utav det. Det er ingen avtaler som fungerer slik du beskriver det. Du snakker samtidig om tilstand ved kontraktsinngåelse. En slik overhaling vil slett ikkje gi noe tilstand som ved kontraktsinngåelse men langt bedre.

Du må sjølvsagt sjå på verdien av tingen som er isstykker og regne deretter. Hva er en sånn verdt da? antagelig mindre enn titusen og kompensasjonen får evt bli deretter. Det havarerte motoren har tross alt fortsatt verdi. Følgekostnader har aldri vært en selgers problem.

Om eg meiner den på finn kan passe... er vel totalt uinteressant ka eg meina kan passe. Eg sier det står en Perkins 4236 på finn.no

Redigert av Knurrbart (see edit history)

Det er mye rart en skal lese. Hva vil du si en fungerende slik motor er verdt?  evt en havarert en. Hva en evt overhaling vil komme på er nå revnende likegyldig.

For å bidra litt perspektiv i denne galskapen så står det nå i dag på finn.no en nyoverhalt slik til 34 000.-

Det står å lese:

Alt innvendig er nytt.

Overhalt dieselsystem.

Nye TURBO

Nye filtre.

Prøvekjørt og klar for montering.

Prisen forutsetter innbytte av reparerbart objekt.

Motoren er på lager i Tynset.

1 års garanti!!!

Jeg klarer ikke å finne denne på Finn. Har du en lenke eller en finnkode. Dette er absolutt noe å se på.

Fram til vi vet tilstanden på motoren som står i er alt bare spekulasjoner. Dette får jeg ta med selger når vi vet hvordan det er med dagens motor.

Jeg vet nå hva det vil koste meg å enten kjøpe ny eller overhale. Jeg vil også se på brukte motorer.

Det er rimelig klart at jeg ikke kan forlange spiller ny motor. Den som stod i var jo gammel. Men jeg bør kunne forlange å ha en fungerende motor i samme tilstand eller bedre enn det som var utgangspunktet. Eventuelt et prisavslag. Hva jeg så velger å gjøre dersom vi blir enige om pris er jo noe annet.

Jeg tror ikke jeg er villig til å putte 220.000,- i en ny motor nå. Men det er mulig jeg er villig til det på sikt, kanskje om 5 år eller noe slikt. Dersom jeg er villig til det, vil det lureste nå være å få dette til så billig som mulig. Jeg er der at jeg leter etter løsninger for så å sette dem opp mot hverandre. Jeg er ikke en gang nær å ta en avgjørelse enda.

Jasså er det slik det fungerer med avtaler du. Man bør altså håpe og be evt kjøre i stykker ting da rett og slett for å komme mye bedre utav det. Det er ingen avtaler som fungerer slik du beskriver det. Du snakker samtidig om tilstand ved kontraktsinngåelse. En slik overhaling vil slett ikkje gi noe tilstand som ved kontraktsinngåelse men langt bedre.

Du må sjølvsagt sjå på verdien av tingen som er isstykker og regne deretter. Hva er en sånn verdt da? antagelig mindre enn titusen og kompensasjonen får evt bli deretter. Det havarerte motoren har tross alt fortsatt verdi. Følgekostnader har aldri vært en selgers problem.

Om eg meiner den på finn kan passe... er vel totalt uinteressant ka eg meina kan passe. Eg sier det står en Perkins 4236 på finn.no

Dette ser jo helt greit ut:

http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=75363868

Perkins 96 HK
Pris: 37 000,-
Motorstr: 96 hk

Beskrivelse
96 HK Perkins Med sluregir selges for kunde, ukjent reduksjon, men skal være rundt 3:1, Merke på gir er også ukjent utstyret er tatt ut av en notlettbåt.
motor er gjennomgått/overhalt av ytre namdal videregående Skole og påkostet 20 000 kr, diselpumpe har også vært inne for kontroll/repp
Total lengde på motorpakke er 1500 mm, propell og propellaksel kan følge med om ønskelig, dokumentasjon på overhalingsarbeide kan sendes på e post.

Hadde jeg vært selger hadde jeg hevet salget før jeg ble kjørt bankerott av kjøperen.

Wut?

Jeg har ikke en eneste gang sagt hvor mye jeg forventer at selger skal ned i pris. Jeg har flere ganger gjentatt at vi må forhandle.

Jeg tenker at det kan være lurt av meg å bytte motor nå med en gang, isteden for om noen år som jeg hadde tenkt. Jeg har ikke sagt at selger skal betale det. Men jeg trenger å vite hva de forskjellige alternativene koster før jeg tar en avgjørelse.

Her var det mange artige meninger om hva du bør gjøre :giggle: 

Jeg håper du og selger finner en minnelig løsning, slik at du får båten du ønsker deg. Oppi alt er egentlig dette en gylden sjanse til å få en fin båt og en motor du stoler på tidligere enn planlagt.

Berg ferien med å bruke båten du har idag, som jo er knall den også  :thumbsup:  Så er nyskuta klar med overhalt motor til du er tilbake.

Selger må (bør) ta tapet av en havarert motor - som gikk fra å ha noe verdi, til å ha "delemotorverdi". Akkurat som visse andre (blant annet meg). Synes det er en fair løsning som ikke medfører at noen her blir bankrott eller lurt.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Her var det mange artige meninger om hva du bør gjøre :giggle:

Jeg håper du og selger finner en minnelig løsning, slik at du får båten du ønsker deg. Oppi alt er egentlig dette en gylden sjanse til å få en fin båt og en motor du stoler på tidligere enn planlagt.

Berg ferien med å bruke båten du har idag, som jo er knall den også  :thumbsup:  Så er nyskuta klar med overhalt motor til du er tilbake.

Selger må (bør) ta tapet av en havarert motor - som gikk fra å ha noe verdi, til å ha "delemotorverdi". Akkurat som visse andre (blant annet meg). Synes det er en fair løsning som ikke medfører at noen her blir bankrott eller lurt.

Slik ser jeg det også. Enkelt forklart: Pris på motor før havari minus pris på motor etter havari er lik forhandlingsgrunnlag.

En motor fra 1988 har egentlig ikke særlig stor verdi.

Men det er som du sier, kanskje et greit tidspunkt å bytte til ny eller overhalt motor nå. Jeg hadde tenkt å gjøre det om noen år.

Jasså er det slik det fungerer med avtaler du. Man bør altså håpe og be evt kjøre i stykker ting da rett og slett for å komme mye bedre utav det. Det er ingen avtaler som fungerer slik du beskriver det. Du snakker samtidig om tilstand ved kontraktsinngåelse. En slik overhaling vil slett ikkje gi noe tilstand som ved kontraktsinngåelse men langt bedre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...